سخت افزار

دستگاه NAS در برابر کلاود: کدام حافظه از راه دور برای شما مناسب است؟

مزایای ذخیره سازی ابری به خوبی شناخته شده است. این یک راه کارآمد و راحت برای دسترسی به تمام فایل های شما در هر یک از دستگاه های محاسباتی شما است. اما یک جایگزین کمتر شناخته شده نیز وجود دارد – ذخیره سازی متصل به شبکه. اما دقیقاً چیست و آیا می‌تواند از شما بخواهد دراپ باکس را رها کنید و گوگل درایو را کنار بگذارید؟ بیایید یک نگاهی به هر دو بیندازیم.

ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) چیست؟

ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) خط بین هارد دیسک لوکال و فضای ذخیره‌سازی ابری را در بر می‌گیرد و مزایای هر دو را در اختیار شما قرار می‌دهد. یک سیستم NAS شامل پردازنده، حافظه و فضایی برای ذخیره سازی هارد دیسک است که به یک شبکه محلی متصل است تا بتوان از راه دور از طریق رایانه های متصل یا دستگاه های بی سیم به آن دسترسی داشت. خوشبختانه، شما حتی می توانید در حال حرکت با DNS پویا، مثلاً از No-IP، به آنها دسترسی داشته باشید.

این به شما امنیت مالکیت فیزیکی درایو داده را می دهد و در عین حال دسترسی به آن داده ها را از هر کجا راحت می کند. نکته مثبت این است که می توانید آن را با چندین کاربر نیز به اشتراک بگذارید. دستگاه های NAS برای مشاغل کوچک مناسب هستند. وقتی صحبت از دسترسی به محتوا در بسیاری از دستگاه‌های مختلف مانند لپ‌تاپ، دسکتاپ و تبلت می‌شود، NAS یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست.

سیستم NAS

سیستم‌های ذخیره‌سازی متصل به شبکه در قیمت‌ها و پیچیدگی‌های مختلف در دسترس هستند تا کاربران در تمام سطوح مهارت را در خود جای دهند. اکثر سازندگان معروف هارد دیسک محصولاتی در این دسته دارند، مانند سری Western Digital My Cloud با ظرفیت های بین دو تا هشت ترابایت. سیستم های پیشرفته تر، که هنوز با قیمت های مناسب در دسترس هستند، یک محفظه خالی با تعداد زیادی اسلات خواهند داشت که می توانید هارد دیسک های خود را در آن قرار دهید.

Synology توسط بسیاری به عنوان بهترین نام در محصولات NAS در نظر گرفته می شود. یک سیستم میان رده مانند DiskStation DS214 از یک پردازنده دو هسته ای و 512 مگابایت رم برای عملکرد روان استفاده می کند. علاوه بر این، دارای دو جایگاه درایو است که می تواند درایوهای 3.5 یا 2.5 اینچی را تا حداکثر ظرفیت 12 ترابایت بپذیرد.

ذخیره سازی NAS در برابر Cloud

در بازارهای مصرفی، ذخیره‌سازی متصل به شبکه یا NAS اغلب به‌عنوان راه‌حل «ابر شخصی» به بازار عرضه می‌شود و در مقایسه با خدمات ابری اعتبار بهتری دارد. با هرچه بیشتر سرویس‌های ابری که ویژگی‌های ویرایش فایل و تصویر و همچنین پخش رسانه‌ای را ارائه می‌کنند، بسیار بیشتر از مکان‌هایی برای ذخیره محتوای شما هستند. پس چه زمانی یکی را بر دیگری انتخاب می کنید؟ در اینجا برخی از نکات کلیدی که باید در نظر بگیرید آورده شده است.

1. امنیت

دو سوال اصلی در مورد امنیت وجود دارد. اولین مورد این است که آیا می خواهید داده های شما توسط شخص ثالث ذخیره شود یا اینکه می خواهید آنها را در دستان خود نگه دارید. پاسخ احتمالاً بستگی به نوع فایل‌هایی دارد که در آنجا نگهداری می‌کنید، اما حداقل، همیشه باید شرایط و ضوابط ارائه‌دهنده
ابری انتخابی خود را بررسی کنید.

علاوه بر این، اگر اهل فن نیستید، باید برخی از نکات توصیه شده برای ایمن نگه داشتن فضای ذخیره سازی ابری خود را بررسی کنید. مسئله امنیتی اصلی دیگر این است که داده های شما پس از دسترسی آنلاین چقدر ایمن خواهند بود. سرویس‌هایی مانند Dropbox و Google Drive احراز هویت دو مرحله‌ای را برای کمک به امن‌تر کردن ورود به سیستم ارائه می‌کنند (اگرچه باید به یاد داشته باشید که آنها را فعال کنید).

برخی از تولیدکنندگان NAS، مانند Synology، این را ارائه می دهند، اما همه این کار را نمی کنند. امنیت یک سیستم NAS همچنین به دسترسی به آن از طریق اینترنت عمومی بستگی دارد. برای یک تجربه واقعی شبیه کلاود، باید چنین باشد، اما اگر می‌خواهید گزینه‌های امنیتی خود را به حداکثر برسانید، می‌توانید آن را فقط به شبکه خود محدود کنید.

2. راحتی در استفاده

دستگاه‌های NAS در حال تبدیل شدن به کاربر پسندتر شدن هستند و محصولات مصرف‌گرا به حداقل تنظیمات و پیکربندی نیاز دارند، اما هنوز نمی‌توانند با سهولت سرویس ابری رقابت کنند. مهمتر از همه، مزیت اصلی NAS توانایی آن در عمل به عنوان یک سرور رسانه است که به شما امکان می دهد ویدیوها، موسیقی و تصاویر خود را استریم کنید یا به آنها دسترسی داشته باشید. اکثر سرویس‌های ابری اصلی دارای برنامه‌های دسکتاپ هستند که استفاده از فضای ذخیره‌سازی از راه دور را به همان اندازه استفاده از هر پوشه دیگری در رایانه شما یکپارچه می‌کند.

3. پشتیبان گیری و قابلیت اطمینان

اگر دستگاه NAS شما دارای اسلات هایی برای بیش از یک هارد دیسک است، یک راه حل داخلی برای پشتیبان گیری آماده دارید. اکثر آنها به طور خودکار با نرم افزارهای پشتیبان استاندارد مانند Time Machine در رایانه های OS X کار می کنند. این برای اکثر کاربران بسیار راحت است، اما بی اشتباه نیست. این از شما در برابر خرابی یکی از درایوها محافظت می کند، که می تواند به راحتی جایگزین شود، اما از شما در برابر آسیب یا از دست دادن خود دستگاه NAS محافظت نمی کند، که می تواند همه درایوهای داخل آن را به خطر بیندازد. اگر دستگاه NAS شما فقط یک درایو دارد، همچنان باید یک راه حل پشتیبان جایگزین پیدا کنید.

در مقایسه، فضای ابری شامل پشتیبان‌گیری به عنوان بخشی از سرویسی است که شما برای آن پول می‌پردازید. حتی اگر داده‌های خود را به تنهایی به فضای ابری منتقل کنید، شرکت کلاود مطمئن می‌شود که داده‌های شما حتی اگر مشکلی برای آنها وجود داشته باشد از بین نرود. تا زمانی که سرویس ابری از بین نرود و شرکت از کار نیفتد، داده های شما در آنجا امن خواهند بود.

4. بازده و کارایی

عملکرد یا سرعت مستقیماً تحت تأثیر سرعت شبکه و میزان داده ای است که استفاده می کنید. شما فایل ها را از طریق اینترنت در یک سرور ابری ذخیره می کنید، بنابراین سرعت انتقال می تواند به اندازه سرعت آپلود اتصال اینترنت شما باشد. با این حال، ممکن است باز هم کندتر باشد زیرا بسیاری از برنامه‌های سرویس ابری از حداکثر پهنای باند استفاده نمی‌کنند تا اتصال اینترنت شما را کاملاً خفه نکنند.

همگام‌سازی اولیه یا آپلود فایل‌های حجیم می‌تواند کاری باشد که باید یک شبه یا در چند شب انجام دهید. برعکس، یک درایو NAS می‌تواند مستقیماً از طریق Wi-Fi یا یک اتصال سیمی مانند اترنت در برخی دستگاه‌ها به رایانه شما متصل شود. سرعت آپلود در اینجا بسیار سریعتر از آپلود از طریق اینترنت خواهد بود. با این حال، سرعت خواندن به طور بالقوه می تواند با NAS نسبت به سرویس های ابری کندتر باشد. اگر فایل‌های NAS خود را از راه دور از طریق اینترنت می‌خوانید، سرعت آپلود اتصال اینترنت شما محدود می‌شود. بنابراین، در واقعیت، این می‌تواند کندتر از آنچه توسط سرویس‌های ابری شما ارائه می‌شود، باشد، اگرچه ممکن است همچنان برای پخش ویدیوی HD به اندازه کافی سریع باشد.

5. قیمت

مسئله نهایی قیمت است و برای استفاده سنگین، NAS برنده است. اکثر سرویس های ابری چند گیگابایت فضای ذخیره سازی را به صورت رایگان ارائه می دهند، و اگر بتوانید در این حد بمانید، سرویس ابری گزینه بهتری است. اما برای مقادیر زیاد ذخیره سازی، قیمت ها به سختی قابل مقایسه هستند. یک دستگاه 2 ترابایتی Western Digital My Cloud حدود 299 دلار قیمت دارد. از سوی دیگر، Dropbox برای همان مقدار فضای ذخیره سازی، 119.88 دلار هزینه می گیرد. آمازون هزینه سالانه 118.98 دلار را برای 2 ترابایت فضای ذخیره سازی ابری دریافت می کند. با این حال، Google Drive از همه آنها بهتر عمل می کند و 2 ترابایت فضای ذخیره سازی را تنها با 100 دلار در سال ارائه می دهد.

مزایا و معایب واضحی در استفاده از ذخیره‌سازی متصل به شبکه از طریق ابر وجود دارد. اگر کاربر سبکی هستید و با فایل‌های متنی کوچک یا تصاویر JPEG کار می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که فضای ابری کاملاً برای شما کار می‌کند. لحظه ای که به فایل های بزرگتر منتقل می شوید – کتابخانه تصویر RAW یا کل مجموعه فیلم خود – آنگاه مزایای قیمت و عملکرد NAS مشخص می شود.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا