اگر به دنبال یک سرفیس لپ تاپ بسیار سبک هستید که به ضرر شما نباشد و همچنان احساس برتری داشته باشد، سرفیس لپ تاپ گو 2 به گزینه پیش روی شماست. برخلاف سرفیس گو، برادر تبلتش، لپ تاپ گو 2 دارای تراشه اینتل Core i5 مناسب است و Core i5 به SKU نسل یازدهم اینتل ارتقا یافته که شامل گرافیک جدید قدرتمند Iris Xe می شود. در واقع کلمه ای می توان در وصف سرفیس لپ تاپ گو 2 گفت، “لذت بخش” است.

با این حال، هنوز از کامل بودن فاصله زیادی دارد و فقط برخی از کاستی های مدل نسل اول را برطرف می کند. با این حال در این مقاله به نقد و بررسی دقیق این لپ تاپ جدید مایکروسافت خواهیم پرداخت. قیمت این لپ تاپ از 599 دلار شروع می شود که 50 دلار بیشتر از نقطه شروع قبلی خود است. هر چند دلیلی برای آن افزایش قیمت وجود دارد. مدل پایه دیگر با 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی eMMC عرضه نمی شود. در عوض، یک حافظه 128 گیگابایتی SSD داشته که یک تغییر خوشایند است.

مشخصات سخت افزاری

  • پردازنده: چهارهسته ای نسل یازدهم اینتل Core i5-1135G7
  • گرافیک: اینتل Iris Xe
  • بدنه: 278.2 در 206.2 در 15.7 میلیمتر، وزن 2.48 پوند
  • صفحه نمایش: 12.4 اینچ PixelSense Display، رزولوشن 1536 در 1024 پیکسل (تراکم 148ppi)، نسبت 3 به 2، لمسی 10 انگشت همزمان
  • حافظه رم: 8 گیگابایت LPDDR4x
  • حافظه ذخیره سازی: 256/128 گیگابایت SSD
  • پورت ها: یک USB-C، یک USB-A، جک هدفون 3.5 میلیمتری، یک Surface Connect
  • وبکم و صدا: 720p HD، میکروفون Dual far-field Studio، بلندگوهای Omnisonic با Dolby Audio Premium
  • امنیت: Firmware TPM 2.0، حفاظت در سطح سازمانی با ورود به سیستم Windows Hello، ورود با سنسور اثر انگشت (به استثنای i5/4/128)
  • ارتباطات: وای فای 6، بلوتوث 5.1
  • باتری: ظرفیت اسمی 41 وات ساعت و حداقل ظرفیت 40 وات ساعت
  • سیستم عامل: ویندوز 11 خانگی

طراحی و کیفیت ساخت

جدا از رنگ جدید Sage، شاسی سرفیس لپ تاپ گو 2 همانند مدل قبلی خود است. در واقع، رنگ جدید به جای جایگزینی چیزی، افزودنی به ترکیب است. گفته شده که این رنگ جدید برای سال 2022 است، بنابراین در حالیکه مایکروسافت آن را به طور رسمی تأیید نمی کند، می توانید انتظار داشته باشید که این رنگ را در سایر محصولات سرفیس مانند احتمالاً کاور کیبوردهای سرفیس لپ تاپ و سرفیس پرو بعدی ببینید. Ice Blue که اکنون در سراسر جهان در دسترس بوده، در واقع با نسخه قبلی عرضه شد.

وزن این محصول 2.48 پوند بوده که آن را به سبک ترین لپ تاپ سرفیس تبدیل می کند (بدیهی است که تبلت های سرفیس سبک تر هستند). همچنین با ابعاد 278.2 در 206.2 در 15.7 میلیمتر آن کوچکترین سرفیس لپ تاپ است، به طوریکه حمل کردن آن بسیار راحت است. همچنین احساس برتری دارد، که با توجه به نقطه شروع قیمت 599 دلاری خوب است. درب و کف دستی از آلومینیوم و پایه آن از پلی کربنات ساخته شده که با حسی دو رنگ به آن القا می کند. متأسفانه، ما واقعاً فقط ترکیب درب آلومینیومی/پایه پلی کربنات را در دستگاه های سطح متوسط مانند این می بینیم.

در مورد پورت ها، Surface Connect را در سمت راست دریافت می کنید و در سمت چپ، یک پورت USB Type-A، یک پورت USB Type-C و یک جک 3.5 میلی متری صدا وجود دارد. در حالی که این لپ‌تاپ اقتصادی مایکروسافت است، اما ظاهری سطح پایین ندارد، بنابراین به نظر یک لپ تاپ پریمیوم بوده که کوچک و سبک طراحی شده است. برای تامین انرژی، مایکروسافت یک شارژر 39 واتی Surface Connect دارد. شما همچنین می توانید از هر شارژر Type-C استفاده کنید، زیرا Laptop Go می تواند تا 60 وات را تحمل کند و از شارژ سریع با هر دو روش پشتیبانی می کند.

صفحه نمایش، صدا و دوربین

صفحه نمایش 12.5 اینچی لمسی آن با رزولوشن 1536 در 1024 پیکسل و تراکم 148PPI در مقایسه با سرفیس لپ تاپ 4 کم رنگ است، اما با در نظر گرفتن قیمت پایه 599 دلار، بسیار خوب است. مایکروسافت صفحه نمایش را برای روشنایی متوسط 330 نیت رتبه بندی کرده، اما ما 363 نیت بهتر به دست آوردیم. در حالی که این عدد درست کمتر از لپ‌تاپ‌های پریمیوم رده بالاتر است، اما خیلی زیاد نیست و برای استفاده در فضای باز در سایه کافی است.

دقت رنگ همانند نسل اول است: 98 درصد sRGB و 74 درصد AdobeRGB و 78 درصد DCI-P3. صفحه نمایش پس از کالیبره شدن کمی منگنه تر به نظر می رسد، جایی که می توان 99 درصد sRGB را به دست آورد. این نمایشگر برای مرور وب، ایمیل، ویرایش غیرحرفه‌ای عکس، تماشای فیلم و موارد دیگر بسیار خوب است، اما هنوز هم کیلومترها از نمایشگرهای OLED نسل سومی که در بسیاری از لپ‌تاپ‌های رده بالای 2022 عرضه می‌شوند فاصله دارد. حاشیه ها نیز بسیار نازک و از نظر زیبایی شناسی دلپذیر هستند، به خصوص در مقایسه با لپ تاپ های دیگر در این رنج قیمت. کمی چانه وجود دارد، اما این به طولانی‌تر شدن صفحه‌کلید و راحت‌تر کردن صفحه‌کلید برای تایپ کمک می‌کند.

صدا به لطف بلندگوهای “Omnisonic” مایکروسافت بسیار خوب است. اسپیکرها به طرز هوشمندانه‌ای در زیر صفحه‌کلید قرار گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند که هیچ گریل بلندگوی قابل مشاهده‌ای طراحی تمیز لپ تاپ گو 2 را خدشه‌دار کند. هیچ شرکت دیگری این کار را انجام نمی دهد، و این یک شاهکار چشمگیر است. بلندگوها صاف هستند و می توانند صدایی بیش از حد کافی داشته باشند. هیچ دالبی اتموسی برای بهینه سازی صدا با حضور صدای فضایی بیشتر به دلیل قیمت، وجود ندارد، اما صدای Dolby Premium دارد.

مایکروسافت تلاش زیادی برای استفاده از وب کم می کند. طبق گفته مایکروسافت، دو میکروفون وجود دارد که هر کدام در کنار وب‌کم 720P قرار دارند و دوربین آن کمی بهبود یافته است. در استفاده ما، دوربین 720P با جزئیات بیشتر کمی واضح تر به نظر می رسد. با این حال، هنوز هم برای لپ‌تاپ‌های گران‌تر، پایین‌تر از دوربین‌های فول اچ‌دی (1080P) استاندارد فعلی صنعت است. اما باز هم، سرفیس لپ تاپ گو 2 در این سطح قیمت از نظر کیفیت دوربین و صدا دست نخورده است و حتی به آن نزدیک نیست.

کیبورد، تاچ پد و سنسور اثر انگشت

کیبورد سرفیس لپ تاپ گو 2 فوق‌العاده است و 1.3 میلی‌متر جابجایی کلید نزدیک به 1.4 میلی‌متر ایده‌آل موجود در بسیاری از لپ‌تاپ‌های لنوو است. در مقایسه با سرفیس گو 3، کلیدها کمی بزرگتر هستند و تایپ کردن کمی بهتر به نظر می رسد، چراکه سطح صفحه لپ تاپ لپ تا گو 2 به میزان قابل توجهی 1.25 اینچ (31.75 میلی متر) عریض تر است.

و مانند مدل 2020، یک نقطه درد کیبورد وجود دارد: هیچ نور پس زمینه ای وجود ندارد. در واقع، این یکی از مشکلات اصلی ما با سرفیس لپ‌تاپ گو اصلی بود و مایکروسافت با این مدل جدیدتر آن را برطرف نکرد. تاچ پد Precision سرفیس لپ تاپ گو 2، بزرگ، شیشه و صاف بوده و عملکرد کلیک بسیار عالی و دقیق است.

سرفیس لپ تاپ گو 2 مانند نسل قبلی خود دارای سنسور مادون قرمز برای Windows Hello نیست تا شما را بدون رمز ورود به ویندوز 11 وارد کند. در عوض، به حسگر اثر انگشت تعبیه شده در دکمه پاور متکی است. این دکمه دارای یک LED است که با روشن شدن لپ تاپ روشن می شود و هوشمندانه توجه شما را به خود جلب می کند. این دستگاه بهتر از اکثر خوانندگان اثر انگشت لپ تاپ کار می کند و هرگز در طول آزمایش ما شکست نخورده است. مدل پایه 599 دلاری این لپ تاپ فاقد حسگر اثر انگشت است.

بازده، کارایی و عمر باتری

بر خلاف سری سرفیس گو که بدون فن هستند و از نسل دهم پنتیوم گلد پایین رده یا پردازنده Core i3 استفاده می کنند، سرفیس لپ تاپ گو 2 دارای یک فن تکی برای خنک کردن آن و نسل یازدهم Core i5 بسیار قدرتمندتر است. این پردازنده همچنین نسبت به نسل دهم Core i5 مدل اول یک ضربه قابل توجه است، اگرچه هنوز نسبت به سایر لپ‌تاپ‌های پریمیوم که از همان CPU استفاده می‌کنند فاصله دارد.

در Cinebench 23، که در بنچمارک های تک هسته ای و چند هسته ای فقط از پردازنده عوارض می گیرد، Core i5-1135G7 امتیاز 3982 در مقایسه با 3237 در چند هسته Core i5-1035G1 به دست آورد که 23 درصد بهبود یافته است. به همین ترتیب، در بخش تک هسته ای با تراشه جدیدتر جهش 21 درصدی را تجربه کرد. در Geekbench 5، یک تسک متمرکز بر پردازنده، لپ تاپ گو 2 در مقایسه با نسخه قبلی 4214 امتیاز کسب می کند که 30 درصد بهبود یافته است.

با توجه به بنچمارک PCMark 10 که از CPU بهبودیافته و پردازنده گرافیکی Iris Xe به‌علاوه SSD استفاده می‌کند، سرفیس لپ تاپ گو 2 با 4537 امتیاز در مقایسه با نسل قبلی به اوج خود می‌رسد – یک افزایش چشمگیر 43 درصدی در عملکرد کلی سیستم. همه آزمایش‌های محک‌زنی CPU/GPU بر روی «بهترین عملکرد» و نه «توصیه‌شده» پیش‌فرض انجام شده‌اند، که برای مقیاس‌بندی و صرفه‌جویی هوشمندانه‌تر باتری کار می‌کند.

حتی عملکرد SSD نیز بهبود یافته است. عملکرد خواندن متوالی، چیزی که بیشتر اوقات “احساس” خواهید کرد، 20 درصد افزایش یافت و به 2414 مگابایت بر ثانیه رسید. سرعت نوشتن متوالی نیز با 103 درصد افزایش به 1613 مگابایت بر ثانیه در مقایسه با 791 مگابایت بر ثانیه در لپ تاپ گو (SSD) اصلی رسید.

با این پردازنده و گرافیک جدید، مطمئناً می‌توانید در برخی از پلتفرم‌های اکشن دوبعدی، مانند Dungeon Crawlers یا هر بازی معمولی دیگری از نوع آرکید لذت ببرید. اما مواردی مانند Minecraft Dungeons یا تیراندازی AAA هنوز برای این سخت افزار محدود است. خوشبختانه، مایکروسافت افتخار دارد که به شما اجازه دهد از سرویس بازی ابری ایکس باکس خود برای جبران چنین محدودیت های سخت افزاری استفاده کنید.

هنگام آزمایش باتری با PCMark Battery Modern Office، روشنایی خودکار صفحه نمایش و کنتراست خودکار را غیرفعال کردیم، که هر دو برای صرفه جویی در باتری به کار می روند و نتایج ما را تحت تأثیر منفی قرار می دهد، اما ثابت است. ما هر دو سرفیس لپ تاپ گو و لپ تاپ گو 2 را با روشنایی ثابت 60 درصد درست بالای 150 نیت روشنایی در تنظیم قدرت “توصیه شده” اجرا کردیم. سرفیس لپ تاپ گو 2، با وجود عملکرد بسیار بهتر، 1 ساعت و 15 دقیقه طول عمر بیشتری نسبت به مدل اصلی به دست آورد (یک پیشرفت قابل توجه).

باتری واقعی سرفیس لپ تاپ گو اصلی بین 7 تا 8.5 ساعت بود، به این معنی که نسخه 2 بسته به اینکه چقدر آن را به کارگیری کرده و روشنایی صفحه نمایش را حفظ می کنید، باید یک دستگاه آسان 8 تا 9 ساعته باشد. این عمر باتری عالی نیست، اما برای اکثر افرادی که از آن به عنوان یک رایانه معمولی استفاده می کنند، باید «تمام روز» باشد. جالب اینجاست که فن لپ تاپ گو 2 در زمانی که پردازنده به مدت 20 دقیقه 100 درصد کارایی داشته باشد، بی صداتر از فن اصلی است. در حالی که این فن در حدود 47dBa شنیده می شود، اما به طور متوسط تا 7 دسی بل کمتر از مدل اصلی در حدود 52dBA است، که لپ تاپ گو 2 را حدود 10 درصد ساکت تر می کند، که قابل توجه است.

جمع بندی

هنگامی که نگاهی به رنج قیمت به 600 دلار می اندازید، گزینه های بسیار خوبی برای دستگاه های ویندوزی وجود ندارد، اما تعداد کمی از آنها ارزش کلی بهتری دارند. اچ پی لپ‌تاپ‌های زیادی با قیمت 700 دلار دارد که بسیاری از آنها عملکرد و ویژگی‌های سرفیس لپ تاپ گو 2 را از بین می‌برند. یک نکته این است که اندازه صفحه نمایش موجود 15 یا 17 اینچ است، به عنوان مثال لپ تاپ HP 15-dy2096nr که به مراتب بزرگتر و سنگین تر از سرفیس لپ تاپ گو 2 است.

دل نیز در این بازه قیمتی به جز مدل‌های قدیمی‌تر که دارای پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل هستند، قیمت زیادی ندارد، بنابراین مرتبط است. ارزان ترین محصول موجود XPS 13 (9310) با قیمت 853 دلاری است که پیکربندی صفحه نمایش لمسی فول اچ دی، 8 گیگابایت رم، 256 گیگابایت SSD و پردازنده Core i3 را ارائه می دهد که حدود 53 دلار بیشتر از نسخه حرفه ای سرفیس لپ تاپ گو 2 می باشد.

سرفیس لپ تاپ گو 2 نسبت به مدل قبلی روی کاغذ ارتقای متوسطی دارد، اما استفاده از Core i5 جدید باعث می‌شود که احساس برتری بیشتری نسبت به مدل قبلی داشته باشید. قیمت پایین تر 799 دلاری، سرفیس لپ تاپ گو 2 2 را به گزینه ای شایسته برای کسانی تبدیل می کند که به یک لپ تاپ کوچک و سبک برای جابجایی اهمیت می دهند.

این لپ تاپ برای چه کسانی است؟ دانش‌آموزان، بچه‌ها، به‌عنوان یک رایانه خانوادگی، یا هر بزرگسالی که می‌خواهد یک دفترچه یادداشت کوچک برای استفاده معمولی با تمرکز بر ایمیل، وب، آفیس، بازی‌های سبک، ویرایش عکس یا جلسات ویدیویی داشته باشد. حتی می‌توانید از آن در حین حرکت استفاده کنید، سپس آن را به خانه بیاورید و یک صفحه نمایش اکسترنال (یا سه صفحه) را وصل کنید تا از آن به عنوان رایانه دسکتاپ خود استفاده کنید.

اگرچه برخی از آنها با 4 گیگابایت رم برای مدل پایه دفع می شوند، اما در استفاده معمولی ویندوز 11 در تخصیص مناسب حافظه بیش از حد کافی است، به این معنی که نباید هیچ مشکل عملکرد قابل توجهی وجود داشته باشد. همانطور که گفته شد، احتیاط کردن و خرید مدل 699 دلاری با 8 گیگابایت رم یک راه حل مطمئن است (به علاوه، شما یک اثر انگشت خوان مفید را دریافت خواهید کرد).

اما در مورد آن گزینه های دیگر چطور؟ شکی نیست که هنوز “عوارض سرفیس” روی این لپ تاپ وجود دارد، به این معنی که شما برای آن بیشتر از رقبا پرداخت خواهید کرد. برای برخی، ارزش آن را دارد؛ برای دیگران، اینطور نیست؛ در حالیکه نسل دوازدهم موبایل اینتل مورد خوبی استقبال قرار می گرفت، این تراشه ها گران تر هستند و در حال حاضر حتی برای لپ تاپ های پریمیوم نیز بسیار کم هستند، که آنها را به انتخاب ضعیفی تبدیل می کند. احتمالاً تا 18 ماه دیگر شاهد نسل دوازدهم Core i5 برای سرفیس لپ تاپ گو 3 خواهیم بود.

مزایا

  • طراحی جمع و جور و عالی
  • پردازنده نسل یازدهم پیشرفت قابل توجهی را به همراه دارد
  • صفحه نمایش و مجموعه ویژگی های خوب
  • قیمت گذاری جدید منطقی تر است
  • وب کم 720P مناسب

معایب

  • هنوز نور پس زمینه صفحه کلید وجود ندارد
  • عمر باتری خوب نیست
  • احتمالاً بهتر است از مدل اقتصادی اجتناب کنید
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *