بالاخره آن روز فرارسید و مایکروسافت پس از 26 سال به فعالیت اینترنت اکسپلورر محبوب ویندوز پایان داد. مرورگر وب قدیمی به نفع مایکروسافت اج در حال غروب است و پشتیبانی از IE 11 امروز به طور رسمی پایان می یابد. پس از اینکه مایکروسافت در ابتدا با انتشار ویندوز 10 در سال 2015 از برند اینترنت اکسپلورر دور شد، این پایان عصر اینترنت بود.

برای مشتریان، تغییرات زیادی وجود ندارد؛ استفاده از اینترنت اکسپلورر در سال های اخیر به شدت کاهش یافته، به طوریکه StatCounter نشان داده اینترنت اکسپلورر کمتر از نیم درصد از کل بازار مرورگرها را در اختیار دارد. مایکروسافت سال‌هاست که تلاش می‌کند مردم را از استفاده از اینترنت اکسپلورر منع کند، و این شرکت قبلاً آن را “راه‌حل سازگاری” به جای مرورگری که مشاغل باید فعالانه از آن استفاده کنند، نامیده بود.

مایکروسافت در ماه‌های آینده دستور جدیدی را ارائه می‌کند که کسانی را که هنوز از اینترنت اکسپلورر استفاده می‌کنند به مایکروسافت اج هدایت کند. در نهایت، اینترنت اکسپلورر به عنوان بخشی از بروز رسانی ویندوز آینده برای همیشه غیرفعال می شود. در حالیکه عنوان مرورگر پیش‌فرض ویندوز 11 به اج مبتنی بر کرومیوم منتقل شده، موتور MSHTML که اینترنت اکسپلورر را تامین می‌کند، هنوز بخشی از ویندوز 11 است. این موتور صرفاً برای حالت IE در مایکروسافت اج وجود دارد و مایکروسافت می‌گوید از حالت IE در مرورگر اج حداقل تا سال 2029 پشتیبانی می‌کند.

کسب‌وکارها عمدتاً به حالت IE مرورگر اج برای برنامه‌های وب و سایت‌هایی که آنقدر قدیمی هستند که هنوز به اینترنت اکسپلورر نیاز دارند، رفته‌اند. مایکروسافت این حالت اینترنت اکسپلورر را برای Edge در سال 2019 ایجاد کرد و از کنترل‌های قدیمی‌تر ActiveX که بسیاری از سایت‌های قدیمی هنوز استفاده می‌کنند، پشتیبانی می‌کند. از نظر معنوی، اینترنت اکسپلورر از طریق این حالت ادامه خواهد داشت، اما دیگر کیک های اینترنت اکسپلورر وجود نخواهد داشت.

برخی از کسب و کارها همچنان با بازنشستگی اینترنت اکسپلورر غافلگیر می شوند یا نمی توانند به موقع استفاده از آن را به طور کامل حذف کنند. Nikkei این هفته گزارش داد که برخی از سازمان های دولتی و موسسات مالی در ژاپن در واکنش به بازنشستگی IE کند بوده اند. برای مثال، وب‌سایت خدمات بازنشستگی ژاپن همچنان باید در حالت IE مرورگر اج مشاهده شود. احتمالاً هزاران کسب و کار مشابه و نمونه هایی از استفاده از اینترنت اکسپلورر در سراسر جهان نیز وجود دارد. مایکروسافت سال‌هاست که درباره بازنشستگی اینترنت اکسپلورر امروزی هشدار می‌دهد، و هنوز هم با احتیاط با اعلان‌ها و تغییر مسیرها پیش می‌رود تا زمانی که مرورگر به طور کامل در ماه‌های آینده حذف شود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *