لنوو سالهاست که با لپ تاپ های یوگا، در بازار مشتریان پریمیوم مدام در حال رقابت بوده است. حال لنوو امسال نسل دوازدهم اینتل را به کار انداخته و به یوگا 9i یک طراحی مدرن و طراوت بخشیده که جان تازه‌ای به این لپ‌تاپ قابل تبدیل انعطاف‌پذیر ویندوز 11 می‌بخشد.

اگرچه نسل قبلی آن، یوگا 7i، یک لپ‌تاپ قوی است، اما پیشرفت‌های زیادی در مدل 9i وجود دارد. نکته قابل توجه این است که 9i دارای صفحه نمایش 4K OLED خیره کننده ای در مقایسه با 1080p یوگا 7i است. Yoga 9i همچنین دارای ترک پد بزرگتر، وب کم 1080p، نوار صوتی چرخان و اجزای داخلی بهتر است. اکنون در این مقاله به نقد و بررسی این لپ تاپ 2022 لنوو می پردازیم و می بینیم که با مشخصات فنی ارزش خرید دارد یا خیر.

مشخصات سخت افزاری

  • پردازنده: نسل دوازدهم Intel Core i7-1260P (2.10 گیگاهرتز)
  • حافظه رم: 16 گیگابایت LPDDR5-5200
  • فضای ذخیره سازی: 1 ترابایت (یک اسلات M.2 2280 PCIe Gen 4×4)
  • گرافیک: Intel Iris Xe Graphics
  • صفحه نمایش: 14 اینچی IPS OLED 4K (3840 x 2400) با نرخ تازه سازی 60 هرتز، لمسی، روشنایی 400 نیت، VESA DisplayHDR True Black 500 Dolby Vision
  • باتری: لیتیوم پلیمر 75 وات ساعت، از تقویت شارژ سریع پشتیبانی می کند
  • قابلیت اتصال: Intel Wi-Fi® AX211، بلوتوث 5.2
  • سیستم عامل: ویندوز 11 خانگی
  • پورت ها: یک USB-C 3.2 Gen 2، دو تاندربولت 4، یک USB-A 3.2 Gen 2، جک صدا
  • دوربین: وب کم هیبریدی IR و RGB 1080p
  • صدا: 2x3W (ووفر در کنار)، 2x2W (تویترهای رو به جلو روی لولا)، با بلندگوهای Dolby Atmos، Bowers و Wilkins بهینه شده
  • ابعاد و وزن: 12.52 در 9.06 در 0.6 اینچ، شروع از 3.09 پوند

طراحی و کیفیت ساخت

لنوو یوگا 9i دارای شاسی آلومینیومی است که نسبت به سایر لپ‌تاپ‌ها براق‌تر و باکیفیت‌تر به نظر می‌رسند. لپ‌تاپ با شاسی آلومینیومی علاوه بر ظاهر عالی، به تنظیم گرما و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد لپ‌تاپ شما در حین انجام کارهای فشرده کمک می‌کند، که همیشه قابل تحسین است.

تمام عناصر بصری دیگر لنوو یوگا 9i نیز زیبا بودند. لبه ها و گوشه های لپ تاپ نیز آلومینیومی بوده، اما براق هستند و شبیه یک متریال کرومی هستند که می توانید انعکاس خود را در آن ببینید. کیبورد  کمی مقعر است و از لمس کردن کلیدها و خراش احتمالی صفحه جلوگیری می کند. همچنین صفحه نمایش OLED 4K، این یک ویژگی خوب است.

وقتی صحبت از کیبورد روی لپ تاپ یا دسکتاپ به میان می آید، مردم سختگیر هستند، به خصوص از آنجایی که انواع مختلفی از سوئیچ های کلید و روش هایی برای سفارشی کردن حس کیبورد وجود دارد. کلیدها دارای یک سوئیچ فرود نرم هستند که باعث می شود احساس کنید یک بالشتک کوچک در زیر هر کلید وجود دارد که با هر ضربه انگشت شما به عقب برمی گردد. تایپ کردن با این لپ تاپ، به سختی چیزی شنیده شده و تجربه فعال دلپذیری دارد.

لنوو تا حد زیادی به طراحی 2 در 1 تسلط دارد. به نظر می‌رسد که بیش از نیمی از لپ‌تاپ‌های لنوو دارای این قابلیت 2 در 2 هستند که یک لپ‌تاپ و یک تبلت را در اختیار شما قرار می‌دهد. در لنوو فلکس 5، چیزی که هنگام استفاده از آن در حالت ایستاده بیش از همه آزار دهنده بود، این است که صدا خفه می‌شود. در یوگا 9i، ساندبار چرخان Bowers & Wilkins این مشکل را حل کرد و استریم را به تجربه لذت‌بخش‌تری تبدیل کرد. در سمت چپ لپ‌تاپ، یک پورت USB-C 3.2 Gen 2 وجود دارد که فقط از انتقال داده‌ها و دو پورت تاندربولت 4 پشتیبانی می‌کند. در سمت راست، یک جک 3.5 میلی متری، یک پورت USB-C 3.2 Gen 2 دیگر و دکمه پاور وجود دارد.

صفحه نمایش

در حال حاضر تعداد زیادی از لپ‌تاپ‌های موجود دارای وضوح OLED 4K نیستند، اما وقتی این موضوع به حالت عادی تبدیل شود، عالی خواهد بود. مانند اچ پی Spectre x360 16، جذابیت واقعی یوگا 9i صفحه نمایش باورنکردنی آن است. واحد بررسی ما دارای صفحه نمایش 14 اینچی لمسی IPS OLED 4K با رزولوشن 3840 در 2400 پیکسل است که از قلم پشتیبانی می کند. تعادل خوبی بین مدل 60 هرتز 3840×2400 گران‌تر (و پر مصرف‌تر) و مدل 1920×1200 مقرون به صرفه‌تر 1920×1200 ارائه می‌کند.

با پوشش دهی 100 درصد AdobeRGB و 95 درصد sRGB و 100 درصد DCI-P3، دقت و گستره رنگ عالی است عملکرد نمایشگر با پشتیبانی از VESA DisplayHDR 500 و True Black (1.1) بهبود یافته است و این صفحه نمایش را برای تماشای فیلم، ویرایش ویدیو و موارد دیگر فراموش نشدنی می کند. HDR از طریق ویندوز 11 نیز پشتیبانی می‌شود، اما فقط در حالت اتصال. در غیر این صورت، سیستم به Dolby Vision ارائه شده (از طریق برنامه Dolby Access) با از پیش تنظیم بسته به محتوای مصرف شده برمی گردد. عجیب است که لنوو سنسوری برای تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش یا سنسورهای رنگی تطبیقی جدیدتر ندارد که نمایه رنگ را بر اساس نور اتاق تنظیم کند.

نرم افزار و عملکرد سخت افزار

برای نرم‌افزار، لنوو مجموعه‌ای از برنامه‌های معمول خود را شامل تنظیمات قلم، تنظیمات کلید فوری، صدا (که به شما امکان می‌دهد از دستورات صوتی استفاده کنید)، Smart Noise Cancellation، Smart Appearance، و برنامه کنترل اصلی، Lenovo Vantage (که همچنین به شما امکان می‌دهد تا به روز رسانی سیستم عامل و درایور را بررسی کنید) می شود.

Lenovo Smart Appearance، به شما امکان می دهد دوربین را برای ویدیو با استفاده از هوش مصنوعی بهبود بخشید. همچنین می‌تواند کارهایی مانند محو کردن پس‌زمینه (یا جایگزین کردن)، قاب‌بندی خودکار چهره، افزایش وضوح ویدیو، تصحیح تماس چشمی، و فیلترها برای بهبود ظاهر پوست را انجام دهد. به همین ترتیب، Smart Noise Cancellation به شما امکان می‌دهد در طول تماس‌های ویدیویی همه چیز را به جز صدای انسان مسدود کنید تا وضوح را افزایش دهید.

حتی می‌توانید صدای خود را ضبط کنید (ذخیره‌شده در داخل لپ تاپ) به طوری که از طریق هوش مصنوعی، رایانه فقط به صدای شما اجازه تماس را می‌دهد و اگر در یک کافه یا فرودگاه پر سر و صدا هستید، صدای شما ایده‌آل است. هنگامی که این دو برنامه (Appearance و Noise) با وب‌کم فول اچ‌دی ترکیب می‌شوند، تجربه‌ای مدرن و ایده‌آل برای تماس‌های ویدیویی معمولی خواهید داشت. یکی از ویژگی های مورد علاقه ما در چند لپ تاپ اینتل، تشخیص حضور انسان است. با استفاده از سنسورهای نزدیک دوربین، این لپ‌تاپ می‌تواند تشخیص دهد که چه زمانی جلوی دوربین نیستید، آن را مجبور به قفل خودکار می‌کند و پس از بازگشت، صفحه نمایش را روشن می‌کند و بدون دست زدن به آن شما را وارد می‌کند.

در بخش عملکرد، پیکرند واحد بررسی ما شامل پردازنده نسل دوازدهم اینتل Core i7-1260P (توان 28 وات)، 16 گیگابایت حافظه رم LPDDR5-5200 و 1 ترابایت حافظه SSD بود. Core i7-1260P (28 وات) به اندازه پردازنده نسل یازدهم Core i7-11800H (45 وات) قدرتمند است. در واقع، در بنچمارک Cinebench 23، تراشه نسل دوازدهم با توان پایین تر بهتر از Dell XPS 17 (9710) عمل می کند، که قابل توجه است. حتی در بنچمارک گیگ بنچ 5، تراشه i7-1260P (امتیاز 10,318) به راحتی Core i9-11980K (امتیاز 9,417) را در عملکرد چند هسته ای شکست می دهد (عملکرد تک هسته ای معادل است).

بخشی از عملکرد عالی کلی سیستم به دلیل SSD پرسرعت PCIe 4.0 است که 6561 مگابایت بر ثانیه برای خواندن متوالی و 4374 برای نوشتن متوالی دارد. این امتیازات عملاً عملکرد یوگا سال گذشته را دوبرابر می کند و وقتی با رم LPDDR5 ترکیب می شود، یوگا 9i را بسیار پاسخگو می کند. هم فن ها و هم شاسی آلومینیومی در خنک نگه داشتن لپ تاپ بسیار عالی عمل کردند. با این حال، هنگامی که به برق وصل شده و روی حداکثر کارایی تنظیم شده، صدای ضربه زدن آنها را می شنوید و حتی هنگام افزایش حداکثری CPU و GPU، صدای ناله ناخوشایندی را خواهید شنید. سیستم همچنین هرگز به طور ناراحت کننده ای گرم نمی شود.

صدا، دوربین و عمر باتری

معمولاً کیفیت صدا در لپ‌تاپ‌ها بد است، بنابراین وقتی ساندبار چرخان یوگا 9i از Bowers & Wilkins صدای موسیقی را بسیار عالی کرد، شگفت‌زده شدیم. لولا، جایی که Yoga 9i از لپ‌تاپ به تبلت تبدیل می‌شود، محل قرارگیری توییترهای دوگانه 2 واتی با دو ووفر 3 واتی در گوشه‌های پایین لپ‌تاپ است. همه اینها در ترکیب با Dolby Atmos صدایی با کیفیت تولید می کند.

در مورد دوربین، اکثر وب‌کم‌های لپ‌تاپ دارای وضوح 720p فازی هستند، اما یوگا 9i وضوح 1080p واضح (تر) را ارائه می‌دهد. اگر مرتباً از دوربین برای جلسات، پروژه‌های مدرسه یا تماس‌های تصادفی زوم با خانواده و دوستان استفاده می‌کنید، از وضوح این وبکم بسیار خوشحال خواهید شد. مانند بسیاری از لپ‌تاپ‌های لنوو، وقتی کارتان از وبکم تمام می‌شود، یک شاتر حریم خصوصی قابل لغزش وجود دارد.

در داخل یوگا 9i یک باتری لیتیوم پلیمری 75 وات ساعتی وجود دارد که از Rapid Charge Boost پشتیبانی می‌کند که با شارژ سریع 15 دقیقه‌ای حدود دو ساعت کار می‌کند. در تجربه ما، لپ‌تاپ‌های لنوو باتری‌های چشمگیری دارند و باتری این لپ‌تاپ هم تفاوتی ندارد. اگر تمام روز را بدون برق بازی می‌کنید، باتری به شدت سریع‌تر تمام می‌شود. اما اگر از آن برای یک روز معمولی در محل کار یا مدرسه استفاده می‌کنید، با یک بار شارژ حداقل یک روز کامل استفاده خواهید کرد.

جمع بندی

رقابت زیادی در طیف اولترابوک های 14 اینچی پریمیوم وجود دارد، به همین دلیل است که لنوو از بسیاری از آنها جلوتر است و آن را به گزینه ای بسیار منحصر به فرد برای خریداران سال 2022 تبدیل می کند. اما بسیاری از این لپ‌تاپ‌ها با لولای 360 قابل تبدیل نیستند، که در اینجا متمایز است. لپ تاپ اچ پی Spectre 360 14 یکی فهرست از ویژگی های بسیار مشابه با یوگا 9i نظیر نمایشگر لمسی OLED، چهار بلندگو و تجربه کاربری در کل عالی را ارائه می دهد، به همین دلیل یکی از لپ‌تاپ‌های برتر سال 2021 بود.

با این حال، در زمان این بررسی، مدل 2021 هنوز از پردازنده نسل یازدهم اینتل استفاده می کند و نسل دوازدهم یک تغییر دهنده بازی است که ارزش دریافت آن را دارد. با این وجود، اچ پی احتمالاً به زودی Spectre x360 14 را تازه سازی خواهد کرد، که ارزش تماشا را دارد. جالب اینجاست که اگر یوگا 9i را دوست دارید اما به لپ تاپ قابل تبدیل نیاز ندارید، لنوو اسلیم 9i کاملاً جدید را دارد. این دستگاه به شدت از طراحی یوگا 9i وام گرفته، تا 4K OLED ارائه می‌کند و دارای چهار بلندگو است، اما گرافیک را به Intel Arc 3 می‌رساند.

با این حال هیچ راهی برای ساده کردن این موضوع وجود ندارد و از بین تمام اولترابوک های موجود در بازار، یوگا 9i بهترین آن دسته است (با فرض اینکه شما یک گیمر نیستید یا به یک ورک استیشن همراه نیاز ندارید). صفحه نمایش 14 اینچی اولد 90 هرتزی فوق العاده بوده، صدای چهارگانه با نوار بلندگو بسیار کاربردی است، تایپ عالی است و طراحی به سادگی A+ است.

مزایا

  • پردازنده نسل دوازدهم اینتل بسیار قدرتمند
  • پنل OLED 14 اینچی 90 هرتز WQHD+
  • عملکرد صوتی عالی
  • کلیدهای اختصاصی برای ویژگی های کامپیوتر مدرن
  • وجود قلم لمسی

معایب

  • عمر باتری نسبتا کم
  • نبود گزینه 4G یا 5G
  • نبود گرافیک اختصاصی
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *