بررسیموبایل و تبلت

پیکسل 7a در مقابل گلکسی A54 5G: نبرد بهترین گوشی های ارزان قیمت

اکنون که پیکسل 7a جدید و مقرون به صرفه گوگل بالاخره معرفی شد، زمان آن رسیده که ببینیم چگونه در برابر انتخاب فعلی مان برای بهترین گوشی اندرویدی ارزان قیمت بازار یعنی گلکسی A54 5G قرار می گیرد. چیزهای زیادی برای دوست داشتن در مورد این تلفن ها وجود دارد، و در صورتی که قصد دنبال کردن گوشی های 1000 دلاری ندارید، هر دو گزینه های خوبی هستند که باید در نظر بگیرید.

اما آیا گوگل برای توجیه افزایش قیمت خود و شکست دادن گلکسی A54 5G به اندازه کافی تلاش کرده است؟ بیایید نگاهی به مقایسه گوگل پیکسل 7a و سامسونگ پیکسل A54 5G بیندازیم تا دریابیم که کدام یک بهترین گوشی میان رده برای خرید در سال 2023 است.

مشخصات سخت افزاری

مدل گوگل پیکسل 7a سامسونگ گلکسی A54 5G
تراشه تنسور G2 اگزینوس 1380
نمایشگر 6.1 اینچ، وضوح فول اچ دی پلاس، نرخ 90 هرتز، gOLED 6.4 اینچ، وضوح فول اچ دی پلاس، نرخ 120 هرتز، AMOLED
حافظه رم 8 گیگابایت 6 گیگابایت
حافظه داخلی 128 گیگابایت 128 گیگابایت + microSD تا 1 ترابایت
باتری 4385 میلی آمپر ساعت 5000 میلی آمپر ساعت
پورت ها USB Type-C USB Type-C
نرم افزار اندروید 13 اندروید 13 و One UI 5.1
ابعاد 152.4 در 72.9 در 9 میلی متر 158.2 در 76.7 در 8.2 میلی متر
رنگ ها Charcoal, Coral, Snow, Sea Awesome Graphite, Awesome Violet
وزن 193 گرم 202 گرم
شارژر 18 وات سیمی، 7.5 وات بیسیم 25 وات سیمی
رتبه بندی IP67 IP67
قیمت 499 دلار (sub-6) / 549 دلار (mmWave) 450 دلار

طراحی و کیفیت ساخت

هر دو گوشی در این مقایسه نسبت به آنچه که برچسب قیمت آنها نشان می دهد، ظاهر و احساس برتری دارند. همانطور که می بینید پیکسل 7a از گوشی پرچمدار گوگل پیکسل 7 الگوبرداری شده است. از نظر طراحی شباهت‌های زیادی با هم دارند و تشخیص آنها مشکل خواهد بود مگر اینکه به دقت توجه کنید.

گلکسی A54 5G از زبان طراحی مشابه گلکسی S23 گران‌تر پیروی می‌کند. این یک طراحی درجه یک با ظاهری تمیز و مینیمال دارد که شبیه به تناسب کلی و ظاهر یک تلفن رده بالا است. پیکسل 7a دارای قاب آلومینیومی محکم و پوشش جلویی Gorilla Glass 3 برای محافظت از نمایشگر است، اما شما فقط یک پلاستیک کامپوزیت در پشت دارید.

لمس کردن آن مانند برخی دیگر از تلفن های ارزان قیمت با پشت پلاستیکی ارزان نیست، اما کیفیت آن مانند گلکسی A54 سامسونگ با پشت شیشه ای نمی باشد. گلکسی A54 5G دارای شیشه گوریلا گلس 5 در جلو و پشت و همچنین یک قاب آلومینیومی جامد برای نگه داشتن همه چیز در جای خود است. گوشی سامسونگ به دلیل محافظت از گوریلا گلس 5 در هر دو طرف، کمی بادوام تر است، اما هر دو از نظر مقاومت در برابر گرد و غبار و آب دارای رتبه IP67 یکسانی هستند.

گلکسی A54 5G هم بلندتر و هم پهن تر است، اما نسبت به پیکسل 7a یک مو نازک تر می باشد. شما به تفاوت قابل توجهی بین این دو گوشی نخواهید رسید، اما پیکسل 7a به طور کلی جمع و جورتر بوده و وزن آن چند گرم سبک تر است. هر دوی این گوشی ها عالی به نظر می رسند و کیفیت ساخت خوبی دارند و بیشتر به ترجیحات شخصی شما برمی گردد.

صفحه نمایش

پیکسل 7a جدید گوگل دارای یک پنل 6.1 اینچی OLED فول اچ دی پلاس با پشتیبانی از نرخ رفرش تا 90 هرتز است. اگر از پنل 60 هرتزی پیکسل 6a استفاده می کنید، قطعاً یک ارتقا به حساب می آید، اما به اندازه صفحه نمایش 120 هرتزی در گلکسی A54 صاف نیست. میان رده سامسونگ همچنین دارای یک پنل کمی بزرگتر با اندازه 6.4 اینچ است، اگرچه شما به همان وضوح فول اچ دی پلاس نگاه می کنید. فناوری پنل زیرین مشابه است، بنابراین نباید تفاوت قابل توجهی در کیفیت در دنیای واقعی مشاهده کنید.

نمایشگرهای این گوشی ها همچنین قادر به رسیدن به 1000 نیت در حداکثر تنظیمات خود هستند که باعث می شود در محیط های روشن نسبت به بسیاری از گوشی های موجود در بازار بهتر باشند. در هر دو گوشی حاشیه‌های قابل توجهی در اطراف نمایشگر مشاهده می‌کنید و همچنین یک سوراخ پانچ برای دوربین سلفی روی آن تعبیه شده است. هر دو پیکسل 7a و گلکسی A54 5G دارای یک اسکنر اثر انگشت درون صفحه نمایش هستند که سریع پاسخ می دهد و به همان اندازه قابل اعتماد است.

نرم افزار و عملکرد

گلکسی A54 5G از پردازنده داخلی اگزینوس 1380 سامسونگ استفاده می‌کند که می‌تواند عملکرد قابل اعتمادی را برای تمام بارهای کاری روزانه ارائه دهد. این قدرتمندترین چیپست موجود در بازار نیست، اما آنقدر قدرت دارد که تجربه ای روان و بدون تاخیر را در بیشتر بخش ها ارائه دهد. در همین حال، پیکسل 7a از تراشه تنسور G2 داخلی گوگل استفاده می‌کند که به پرچمداران پیکسل 7 و 7 پرو نیز کمک می‌کند.

تنسور G2 به اندازه برخی دیگر از چیپست های پرچمدار رده بالای موجود در بازار از قبیل اپل و سامسونگ قدرتمند نیست، اما به جرات می توان گفت که یک پله بالاتر از چیپست اگزینوس 1380 گلکسی A54 است. اگر تراشه‌ای قدرتمند می‌خواهید که بتواند کارهای روزمره شما را انجام دهد و به شما امکان بازی یا اجرای برنامه‌های پرمصرف را بدهد، باید به خرید پیکسل 7a فکر کنید.

تنسور G2 همچنین برخی از ویژگی‌های منظمی مانند Photo Unblur و رونویسی صدا را فعال می‌کند که در دراز مدت از آنها قدردانی خواهید کرد. هر دو گوشی دارای 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی  هستند، اما می توانید از کارت microSD برای افزایش فضای ذخیره سازی تا 1 ترابایت در گلکسی A54 5G استفاده کنید. با رفتن به عملکرد باتری، یک واحد 4382 میلی آمپر ساعتی در پیکسل 7a و یک واحد 5000 میلی آمپر ساعتی در گلکسی A54 5G دریافت می کنید. هر دوی آن‌ها می‌توانند به راحتی یک روز با یک بار شارژ دوام بیاورند، اما گلکسی A54 5G احتمالاً برای روز بعد نیز آب کافی در مخزن خواهد داشت.

این واقعاً به میزان استفاده شما از تلفن هوشمند خود بستگی دارد، اما گلکسی A54 5G در بخش باتری ناامید نمی شود. شارژ 25 واتی آن نیز سریعتر از سرعت 18 واتی پیکسل 7a است، اما از شارژ بی سیم پشتیبانی نمی کند، که 7a از آن پشتیبانی می کند. تا آنجا که به نرم افزار مربوط می شود، هر دو پیکسل 7a و گلکسی A54 5G آخرین نسخه اندروید موجود در بازار را اجرا می کنند.

شما یک تجربه کلاسیک پیکسل را در تلفن گوگل دریافت می‌کنید، در حالی که گلکسی A54 5G با One UI 5.1 ویژگی‌های اضافی را در اختیار شما قرار می‌دهد. هر دو گوشی تجربه نرم افزاری روان و قابل اعتمادی را ارائه می دهند، بنابراین این فقط یک اولویت است. همچنین می‌توانید برای به‌روزرسانی این گوشی‌ها به مدت حداقل پنج سال، هم به گوگل و هم به سامسونگ اعتماد کنید، و هر دو تضمین شده که به‌روزرسانی‌های نسخه اندروید را حداقل تا اکتبر 2025 دریافت کنند.

کیفیت دوربین

پیکسل 7a به عنوان بخشی از خانواده پیکسل کفش‌های بسیار بزرگی دارد و ما خوشحالیم که این کار را به خوبی انجام می‌دهد. دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی می‌تواند عکس‌های خیره‌کننده‌ای بگیرد که اگر بهتر نباشد، با عکس‌های گرفته شده از پیکسل 7 قابل مقایسه هستند. پردازش تصویر درجه یک گوگل برای ایجاد نتایج عالی معجزه می کند و شما عکس هایی با جزئیات زیاد و رنگ های دقیق دریافت می کنید. دوربین فوق عریض 13 مگاپیکسلی نیز به همان اندازه خوب است، اما در شرایط کم نور کمی مشکل دارد.

سامسونگ گلکسی A54 5G دارای سه دوربین یک سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی، یک دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی و یک دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی است. سنسور ماکرو A54، در بهترین حالت متوسط است، بنابراین می توان گفت که هر دو گوشی در مورد حالت های عکاسی به یک اندازه همه کاره هستند. گلکسی A54 5G در برخی سناریوها عکس های عالی ثبت می کند، اما در نور کم کمی مشکل دارد. تصاویر گرفته شده از هر دو سنسور اصلی و فوق عریض حجم زیادی از نویز را دریافت می کنند و تمایل به از دست دادن جزئیات دارند، و پردازش سامسونگ به اندازه کافی برای قابل استفاده کردن آنها انجام نمی دهد. سلفی ها به ترتیب توسط یک سنسور 13 و 32 مگاپیکسلی در پیکسل 7a و گلکسی A54 5G کنترل می شوند.

هر دو گوشی می‌توانند ویدیوهای 4K را با استفاده از دوربین‌های جلو و عقب ضبط کنند، اما گلکسی A54 5G با سرعت 30 فریم در ثانیه ضبط می‌کند، در حالی که پیکسل 7a می‌تواند با استفاده از دوربین پشتی خود ویدیوهای 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه ضبط کند. با در نظر گرفتن همه موارد، می‌توان گفت پیکسل 7a شهرت خود را حفظ کرده و در کل عکس‌های فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد. گلکسی A54 5G نیز می‌تواند عکس‌های خوبی تولید کند، اما در مقابل سخت‌افزار جدید پیکسل 7a و جادوی نرم‌افزار گوگل، کمی پایین است.

جمع بندی

پیکسل 7a در مقابل گلکسی A54 5G یک تقابل سخت است، زیرا هر دو یک بسته محکم را روی میز ارائه می دهند. با این حال، پیکسل 7a در مجموع تجربه ای جامع ارائه می دهد تا بهترین انتخاب ما در این مقایسه خاص باشد. به نظر می رسد و احساس خوبی در دست دارد، دارای یک پنل OLED زیبا با نرخ تازه سازی تا 90 هرتز است، و همچنین تراشه پرچمدار تنسور G2 را برای عملکرد روزانه قابل اعتماد دارد.

همچنین با پیکربندی دوربین دوگانه جدید، در بخش دوربین برتری دارد و تجربه نرم‌افزاری گوگل در این رنج قیمت بی‌نظیر است. پیکسل 7a فضای کمی برای شکایت باقی می‌گذارد و اگر برایتان مهم نیست که 500 دلار خرج کنید توصیه می‌شود. اما اگر نمی‌توانید قیمت 500 دلاری پیکسل 7a را تحمل کنید و ترجیح می‌دهید چیزی ارزان‌تر بخرید تا تقریباً همان تجربه را داشته باشید، گلکسی A54 بهترین گزینه است.

شما همچنان یک گوشی خوش ساخت با صفحه نمایش AMOLED عالی 120 هرتزی و باتری بزرگتر دریافت می کنید، بنابراین یک گوشی میان رده عالی با ویژگی های بسیار متنوع است.

منبع
xda-developers
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا