PCI Expresss (معروف به PCIe) نسخه 5.0 برای اولین بار در سال 2017 به نمایش درآمد، اما اکنون به شهرت رسیده است. سوکت بعدی AMD AM5 همانند LGA1700 جدید اینتل از PCIe 5.0 پشتیبانی خواهد کرد. چند مادربرد و پردازنده با PCIe 5.0 در حال حاضر در بازار هستند (مثلاً پردازنده‌های دسکتاپ Adler Lake اینتل)، اما تعداد زیادی نیستند.

امروز PCI-SIG از PCI Express 7.0 رونمایی کرد که انتظار می‌رود مشخصات نهایی آن در سال 2025 منتشر شود، در حالی که اولین دستگاه‌های PCIe 7.0 باید در سال 2027 یا پس از آن وارد بازار شوند. البته قبل از آن PCIe 6.0 خواهد بود که سال آینده باید شاهد ظاهر شدن آن در بخش های سرور باشیم. آینده نزدیک سخت افزاری را به ارمغان خواهد آورد که دارای پهنای باند قابل توجهی باشد. هر نسل از PCIe سرعت نسل قبلی را دو برابر می کند. این بدان معناست که نسخه 6.0 دو برابر سریعتر از درگاه PCIe 5.0 بوده که ممکن است بزودی در خانه داشته باشید، نسخه 7.0 چهار برابر سریعتر از نسخه 5.0 خواهد بود.

برای بیان دقیق تر، PCIe 7.0 تا 32 گیگابایت بر ثانیه را در یک اتصال دو جهته منتقل می کند. این سرعت به اندازه اتصال خطوط 16x درگاه PCIe 3.0 است که تا همین اواخر در گرافیک های قدرتمند استاندارد بود. حداکثر پهنای باند 512 گیگابایت بر ثانیه برای اتصال 16x است. PCIe 7.0 از سیگنالینگ PAM4 استفاده خواهد کرد که با نسخه 6.0 معرفی شد. نسل جدید بر بهبود بهره وری توان، پایین نگه داشتن تاخیر و حفظ سازگاری با استانداردهای قبلی تمرکز خواهد کرد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *