لپ تاپ

مک بوک ایر M1 در مقابل تینک پد X13s: کدام یک بهتر است؟

وقتی صحبت از لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه های مبتنی بر ARM می‌شود، بسیاری اپل را پادشاه می‌دانند. مک بوک ایر M1 در مقایسه با دستگاه‌های ویندوزی دارای سیستم روی چیپ بستر محاسباتی کوالکام اسنپدراگون، عمر باتری، عملکرد و شبیه‌سازی برنامه‌های شگفت‌انگیزی دارد.

مک بوک ایر به خوبی از دستگاه های مایکروسافت مانند سرفیس پرو ایکس که از سیلیکون مایکروسافت SQ1 و SQ2 مبتنی بر ARM سفارشی پشتیبانی می کند، جلوتر است. با این حال، اخیراً یک رقیب جدید آمده است تا بتواند جایگاه اپل را در بالای انبوه تراشه های ARM از بین ببرد. این تینک پد X13s است که از لنوو با قیمت‌های 1300 دلار در دسترس است. اکنون در این مقاله به مشخصات، طراحی، عملکرد، نمایشگر و قابلیت حمل این لپ تاپ نگاهی می اندازیم تا ببینیم کدام یک بهترین انتخاب برای خرید است.

 مدل لنوو تینک پد X13s اپل M1 مک بوک ایر
ابعاد 11.76 در 8.13 در 0.53 اینچ 11.97 در 8.36 در 0.63 اینچ
وزن 2.35 پوند 2.8 پوند
پردازنده کوالکام اسنپدراگون 8cx نسل 3 اپل M1
گرافیک Adreno 690 اپل M1
حافظه رم 16 یا 32 گیگابایت LPDDR4 8 یا 16 گیگابایت
صفحه نمایش 13.3 اینچ، 1920 در 1200 پیکسل، IPS، لمسی/غیرلمسی، روشنایی 300 نیت 13.3 اینچ، نسبت 16:10، رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل، روشنایی 400 نیت
فضای ذخیره سازی 512 گیگابایت یا 1 ترابایت PCIe SSD 256، 512 گیگابایت یا 1، 2 ترابایت PCIe SSD
پورت ها 2 پورت USB-C 3.2 Gen 2، جک ترکیبی هدفون/میکروفون 2 پورت USB-C (پشتیبانی از تاندربولت 3) و جک ترکیبی هدفون/میکروفون
بیسیم وای فای 6E، بلوتوث 5.1، پشتیبانی از سیم کارت 5G ساب 6 mmWave وای فای 6، بلوتوث 5.0
وبکم 5 مگاپیکسل Windows Hello با شاتر الکترونیکی حریم خصوصی 720p FaceTime HD
سیستم عامل ویندوز 11 پرو مک اواس
باتری 49.5 وات ساعت 49.9 وات ساعت
قیمت 1,301 دلار 999 دلار

طراحی و کیفیت ساخت

هر دو مک بوک ایر و تینک پد X13s به عنوان لپ تاپ های تاشوی سنتی طراحی شده اند. هر دو نیز به صورت غیرفعال خنک می شوند، به این معنی که کاملاً بدون فن هستند. این همان جایی است که شباهت های طراحی به پایان می رسد، زیرا این دستگاه ها از مواد بسیار متفاوت ساخته شده اند. تینک پد X13s از منیزیم بازیافتی ساخته شده و بسیار سبک تر از آلومینیوم است. قبلاً در مدل های دیگر تینک پد استفاده شده و کاملاً محکم و بادوام است.

با این حال، به طور کلی، در گوشه‌های صفحه‌کلید کمی شبیه پلاستیک است. این ماده روی درب بیشتر شبیه آلومینیوم است، جایی که هنگام لمس کردن، خنک است. توجه داشته باشید که این تینک منیزیمی نیز بیشتر مستعد اثر انگشت است و می تواند به سرعت کثیف شود.

مک بوک ایر، در عین حال، از آلومینیوم بازیافتی ساخته شده است. این یک متریال شسته رفته و تکراری برای اپل است زیرا این ماده در تمام لپ‌تاپ‌های این شرکت یافت می‌شود. با این حال، زمانی که آن را بررسی کردیم، هنوز هم احساسی محکم به نظر می رسد. در تمام گوشه های لپ تاپ بسیار گران و پریمیوم به نظر می رسد و ما هرگز با کثیف شدن آن مشکلی نداشتیم.

اگر کنجکاو هستید که چگونه این انتخاب طراحی برای وزن و ابعاد شکل می گیرد، دیگر تعجب نکنید. تینک پد از نظر طول کوتاه تر از مک بوک ایر است. علاوه بر کوتاه تر بودن، با ضخامت 0.53 اینچ در برابر 0.63 اینچ مک بوک ایر، نازک تر هم است. از سوی دیگر وزن تینک پد 2.35 پوند بوده که در مقایسه با وزن 2.8 پوندی مک بوک ایر سبک تر می باشد. در گزینه های رنگی، تینک پد X13s فقط در یک رنگ “تندر مشکی” عرضه می شود. در همین حال، مک بوک ایر در رنگ های طلایی، نقره ای یا خاکستری فضایی عرضه می شود.

کیبورد و ترک پد

کیبوردهای تینک پد X13s و مک بوک ایر M1 کاملاً متفاوت هستند. در لپ‌تاپ اپل، کیبورد مجیک با نور پس‌زمینه، ترک پد فورس تاچ و حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور دریافت می‌کنید. تینک پد X13s دارای یک کیبورد سنتی مقاوم در برابر نشت، یک ترک پد شیشه ای و یک نقطه TrackPoint است. یک سنسور اثر انگشت مشابه نیز روی دکمه پاور قرار دارد.

کیبورد مجیک  اپل در مک‌بوک ایر M1 جایگزین کیبورد پروانه‌ای مشکل‌ساز در مدل‌های قدیمی‌تر شده است. به نظر می رسد که کلیدها اندازه‌های خوبی داشته و با دقت بالا و اکشن پایین همراه هستند. در همین حال، ترک پد فورس تاچ چیزی بود که در زمان بررسی در مقایسه با لپ‌تاپ‌های ویندوزی بسیار بزرگ و دقیق بود – اگرچه سرفیس لپ تاپ استودیو و XPS 13 Plus هم اکنون این ویژگی را دارند.

درپوش های کلید کیبورد تینک پد X13s  با فشار دادن به سمت بدنه، حس نرمی خوبی داشت، ته نشینی زیادی وجود ندارد، و عمل تایپ کردن بسیار خوبی دارد. با این حال، درپوش های کلید شبیه به سری لنوو یوگا منحنی هستند. عملکرد ترک پد لپ تاپ لنوو راضی کننده بود، چراکه استفاده از آن روان بوده و از شیشه ساخته شده است. با این حال، مانند دستگاه اپل هپتیک نیست. اضافه شدن TrackPoint به کلیک‌های دقیق‌تر کمک می‌کند. درست مانند مک بوک ایر اپل، بلندگوهایی در سمت چپ و راست صفحه کلید در تینک پدوجود دارد. این یک انتخاب طراحی عالی است که به ایجاد حس فراگیر صدا در هر دو لپ تاپ کمک می کند.

بازده و کارایی

عملکرد مهم ترین چیزی است که باید در بحث تینک پد X13s در مقابل مک بوک ایر M1 در نظر گرفت. ما عمیقاً در بحث اسنپدراگون 8cx نسل 3 و اپل M1 غوطه ور خواهیم شد، اما یک نکته وجود دارد. ویندوز روی آرم انواع نرم افزارهای آزمایشی را که می توانیم برای مقایسه عملکرد خود استفاده کنیم، محدود می کند، اما ما چند تماس اولیه با واحد خود داریم که با 32 گیگابایت رم به حداکثر رسیده است.

این واقعاً برای تینک پد مجهز به آرم خوب نیست، اگرچه در مقایسه با سایر لپ‌تاپ‌های ویندوز در فضای آرم، مزایای بسیار بزرگی وجود دارد. در Geekbench 5، تینک پد x13s پایین تر از مک بوک ایر M1 قرار می گیرد. تینک پد X13s نتیجه 1118 در بخش تک هسته ای و 5776 در بخش چند هسته ای به دست آورد. این در مقابل مک بوک ایر M1 قرار می گیرد که 1727 نتیجه تک هسته ای و 7585 نتیجه چند هسته ای به دست آورد. امتیاز Geekbench ممکن است در برابر مک بوک بد به نظر برسد، اما تفاوت های زیادی بین نسل های کوالکام اسنپدراگون 8cx وجود دارد. گلکسی بوک گو 5G با 8cx نسل 2 امتیاز 796 تک هسته ای و 3105 امتیاز چند هسته ای را کسب کرد.

به عنوان مرجع در فضای ویندوز، لنوو ادعا می کند که عملکرد سطح سیستم در این دستگاه تا 57 درصد افزایش می یابد و مولتی تسکینگ می تواند تا 85 درصد سریعتر باشد. این امر تینک پد را از نظر عملکرد در فضای ویندوز به Core i5 اینتل نزدیک می کند. به عنوان مثال، پردازنده چهار هسته‌ای اینتل Core i5-11320H روی دل Inspiron 15 امتیاز تک هسته‌ای 1429 و امتیاز چند هسته‌ای 4275 را به دست می‌آورد.

همانطور که در مک بوک ایر M1 استفاده می کنید، ما فکر می کنیم مواردی مانند وبگردی در کروم و اج در تینک پد عالی عمل می کنند. در کنار کارهای اداری، این اپلیکیشن ها در تست های دنیای واقعی ما روی این سیستم بسیار خوب عمل می کنند. حتی با کروم، که به دلیل بهینه نبودن برنامه برای ویندوز 11 روی آرم به صورت شبیه سازی شده روی این دستگاه اجرا می شود.

حتی برخی از بازی های بسیار سبک در یک عنوان استیم مانند Broforce روی تینک پد به خوبی کار می کنند، زیرا عنوان با سرعت 60 فریم در ثانیه کار می کند. اگرچه در تینک پد از این فراتر نخواهیم رفت، زیرا زمانی که عنوان سخت‌تری مانند CS: Go را آزمایش کردیم، سیستم قفل شد و در نهایت بازی را در حالت پنجره‌ای با تنظیمات تا آخر قرار دادیم.

این تینک پد برای کارهای اداری، مرور وب یا استفاده از برنامه های معمول Win32 که برای ARM بهینه نشده اند عالی است. با این حال، کارهای سخت‌تر در تینک پد X13s از سایر لپ‌تاپ‌های ویندوزی هم کلاس خود و آنچه که با مک بوک M1 دریافت خواهید کرد، عقب‌تر است. طبق تجربه ما، مک بوک قادر است فیلم ها را تنها در 4.5 دقیقه در تست های ما رمزگذاری کند و بازی هایی مانند فورت نایت را با وضوح بالاتری نسبت به تینک پد اجرا کند.

دلیل این نتیجه نهایی ارتباط زیادی با شبیه‌سازی‌هایی دارد که مایکروسافت در طعم آرم ویندوز 11 استفاده می‌کند. این چیزی است که اپل با Rosseeta 2 در M1 مک بوک ایر انجام داده است. با تینک پد، اگر از برنامه‌ای استفاده می‌کنید که برای ویندوز در ARM بهینه‌سازی شده (مانند اج)، می‌تواند به طور کامل مزایای عملکرد 8cx نسل 3 را باز کند.

صفحه نمایش

مک بوک M1 و تینک پد X13s صفحه نمایش های بی تفاوتی دارند. هر دو به نسبت تصویر 16:10 برای انجام چند کار عالی تنظیم شده اند، اما این وجه اشتراک آنهاست. مک بوک ایر M1 اپل پنل بهتری نسبت به تینک پد X13s دارد. این یک پنل IPS و براق بوده که روی وضوح 2560 در 1600 تنظیم شده است. این پنل می تواند تا 389 نیت و حداکثر تا 400 نیت برسد. در آزمایشات ما، رنگ به 100 درصد طیف sRGB و 79 درصد طیف AdobeRGB می رسد.

تینک پد X13s پشت آن قرار دارد. رزولوشن آن 1920 در 1200 پیکسل است. با اینکه پنل IPS مانند مک بوک داشته، اما تنها می تواند 300 نیت روشنایی داشته باشد. با این حال، تاچ یک گزینه است که هرگز آن را در پنل مک بوک نخواهید داشت. گزینه غیر لمسی در تینک پد می تواند به روشنایی 300 نیت و همچنین 100 درصد sRGB برسد، درست مانند مک بوک. این بدان معناست که ممکن است برای کار در فضای باز بهترین نباشد.

در غیر این صورت، مدل های لمسی 72 درصد از طیف NTSC را دریافت می کنند. نمایشگر هنوز در داخل خانه به وضوح روشن و پر جنب و جوش است، زیرا می‌توانیم رنگ‌های ظریف آب‌های آبی را در برابر شن‌های زرد در یک ویدیوی نمونه در حین تماشای ویدیوی یویتوب با روشنایی صفحه نمایش 100 درصد تشخیص دهیم. اما قطعا هنوز احساس می کنیم که مک بوک ایرM1 در خارج از منزل روشنایی بهتری می گیرد.

قابلیت حمل و عمر باتری

در بخش پورت ها و عمر باتری تینک پد X13s و مک بوک ایر M1، دستگاه ها با برخی استثناء برابر هستند. هر دو لپ تاپ دارای پورت USB-C و جک هدفون هستند، اما مک بوک با لوازم جانبی تاندربولت سازگار است و تینک پد سازگار نیست. توجه داشته باشید که مک بوک ایر M1 نیز نمی تواند به نمایشگرهای دوگانه متصل شود، اما تینک پد این امکان را دارد که تا 3 نمایشگر مستقل (نمایشگر بومی و 2 نمایشگر خارجی) از طریق USB-C پشتیبانی کند.

یکی دیگر از مواردی که تینک پدرا قابل حمل می کند این است که یک مودم 5G اختیاری با eSIM دارد (مک بوک این را ندارد). حتی وب‌کم‌ نیز در تینک پد بهتر هستند، زیرا دارای 5 مگاپیکسل بوده و از ویژگی‌های هوش مصنوعی در تراشه کوالکام برای کیفیت تصویر بهتر پشتیبانی می‌شوند. مک بوک اپل با وب کم 720p خسته کننده گیر کرده است.

تا آنجایی که عمر باتری ادامه دارد، تینک پد و M1 مک بوک ایر دودسته هستند، اما باید به نکات مهمی اشاره کرد. لنوو دارای صفحه نمایش با وضوح پایین تری است، بنابراین می تواند از آن برای عمر باتری بهتر استفاده کند. وقتی یک فیلم را در تینک پد با وای‌فای خاموش و صفحه نمایش زیر 100 نیت لوپ می‌کردیم، به حدود 28 ساعت باتری رسیدیم. این بالاتر از مک بوک ایر است، اما پنل یک استثنا است. در مورد مرور وب، مک بوک ایر برنده است. در آزمایش‌های ما که شامل استفاده از مایکروسافت اج در گردش کار روزانه‌مان با روشنایی صفحه نمایش 32 درصد می‌شود، به حدود 13.5 ساعت عمر رسیدیم. اگرچه هنوز هم از مک بوک ایر عقب است، که در 15.5 ساعت پیروز می شود و در صدر است.

اپل M1 همچنان برنده است

در نبرد بین لپ‌تاپ‌های مبتنی بر ARM، ما باید برنده را به مک بوک ایر بدهیم. در حالی که تینک پد X13s دستاوردهای بزرگی را برای ویندوز در زمینه ARM به ارمغان می آورد، هنوز از نظر عملکرد از آنچه اپل با M1 مک بوک ایر انجام داده، عقب است. این عمدتاً به این دلیل است که لایه شبیه‌سازی در ویندوز 11 قدرت پردازش گرافیکی را به طور کامل باز نمی‌کند و بسیاری از برنامه‌های بهینه‌سازی نشده ARM فقط به لایه پردازنده برای کارهای مورد نیاز گرافیک وابسته هستند. اگرچه تینک پد عمر باتری بسیار خوبی دارد و از مزایای بزرگ اتصالات 5G برخوردار است، اما تا زمانی که برخی از مشکلات ویندوز در ARM برطرف شود، اپل همچنان پیشتاز است.

منبع
digitaltrends
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا