لپ تاپ

آیا واقعا پنل 4K در لپ تاپ ارزش استفاده را دارد؟

هنگام خرید لپ تاپ، احتمالاً بین رزولوشن های مختلف صفحه نمایش انتخاب خواهید کرد که یکی از آنها 4K UHD است. وسوسه انگیز است که گزینه صفحه نمایش با بالاترین وضوح را انتخاب کنید و آن را یک روز صدا کنید، اما آیا ارزشش را دارد؟

حل مشکل “رتینا”

اصطلاح “رتینا” توسط اپل برای توصیف نمایشگرهایی ابداع شد که دارای تراکم پیکسلی هستند که باعث می شود تک تک پیکسل ها در فواصل دید معمولی نامرئی شوند. به عبارت دیگر، افزایش تراکم پیکسلی فراتر از سطح “رتینا” جزئیات درک شده تصویر را افزایش می دهد زیرا چشمان شما نمی توانند پیکسل های اضافی را تشخیص دهند.

هر صفحه نمایش با افزایش فاصله شما از آن به “رتینا” تبدیل می شود، اما به طور معمول توصیه ارگونومیک برای نمایشگرهای رایانه این است که فاصله آنها از چشمان شما کمتر از 20 اینچ نباشد. ما از لپ‌تاپ‌های 13.3، 15.6 و 17.3 اینچی در موقعیت‌های طبیعی استفاده کردیم و در هر مورد، فاصله بیش از 20 اینچ بود، بنابراین برای استفاده راحت این فاصله غیرمنطقی نیست.

مشکل این است که حتی یک صفحه نمایش بزرگ لپ تاپ 17.3 اینچی 4K با توجه به Is This Retina در فاصله 13 اینچی به “رتینا” تبدیل می شود؟ ماشین حساب آنلاین تراکم پیکسل. همان صفحه نمایش با وضوح 1440p در 20 اینچ، درست در لبه حداقل فاصله دید، به “رتینا” تبدیل می شود.

یکی از دلایل اصلی این است که چرا چنین پنل‌های کوچک 4K ممکن است برای اکثر کاربران ارزشش را نداشته باشند، زیرا در صورت استفاده عادی از لپ‌تاپ، مزیت اصلی آنها از بین می‌رود. اکنون، برخی از مزایای نمایشگر 4K وجود دارد که حتی در فواصل “رتینا” از بین نمی روند، اما بعداً به آن خواهیم پرداخت.

پنل های 4K با تازه سازی بالا کمیاب هستند

صفحه نمایش ها دو نوع وضوح دارند. وضوح فضایی یا Spatial resolution همان چیزی است که اکثر مردم هنگام بحث در مورد وضوح صفحه نمایش به آن فکر می کنند. این تعداد پیکسل های روی صفحه نمایش و میزان جزئیات دقیقی است که می تواند به عنوان تابعی از داشتن پیکسل بیشتر نمایش داده شود.

وضوح زمانی یا Temporal resolution مقدار جزئیاتی است که یک صفحه نمایش می‌تواند در طول زمان نشان دهد که معمولاً به آن نرخ تازه‌سازی می‌گویند. یک صفحه نمایش 120 هرتزی می تواند در طول زمان به اندازه یک صفحه نمایش 60 هرتزی اطلاعات را نشان دهد. این فقط برای محتوایی اعمال می‌شود که در طول زمان تغییر می‌کند، مانند ویدیو، بازی‌های ویدیویی، و عناصر متحرک رابط رایانه مانند نشانگرهای ماوس و اسناد پیمایشی. هرچه نرخ تازه‌سازی بیشتر باشد، حرکت واضح‌تر و تارتر به نظر می‌رسد.

برخلاف وضوح فضایی، مزایای وضوح زمانی در فواصل دید معمولی کاهش نمی‌یابد، اما صفحه‌های 4K که نرخ تازه‌سازی بالاتر از 60 هرتز را ارائه می‌کنند نسبتا کمیاب و نسبتاً گران هستند. در حال حاضر داشتن نمایشگرهای 1080p یا 1440p که نرخ‌های تازه‌سازی 360 هرتز، 240 هرتز، 165 هرتز و 144 هرتز را ارائه می‌دهند، معمول است و این ممکن است تأثیر بیشتری بر وضوح بصری نسبت به یک پنل 4K 60 هرتزی داشته باشد.

4K یک باتری خور است

هنگام خرید لپ تاپ، عمر باتری یکی از نکات کلیدی است. نمایشگرهای با وضوح بالاتر برای اجرا به قدرت بیشتری نیاز دارند. فقط این نیست که خود نمایشگر انرژی بیشتری مصرف می کند، بلکه اجزای لازم برای هدایت آن نمایشگر نیز به قدرت بیشتری نیاز دارند. و فقط برای بازی های ویدیویی کاربرد ندارد. گرافیک شما برای نمایش دسکتاپ 4K باید سخت تر از دسکتاپ 1440p یا 1080p کار کند.

مقیاس صفحه نمایش می تواند 4K Moot را ایجاد کند

سیستم عامل های مدرن از مقیاس نمایش استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که عناصر رابط کاربری مانند دکمه ها، متن و ویجت ها دارای اندازه صحیح نسبت به اندازه نمایشگر هستند. بدون تغییر مقیاس نمایشگر، متن و دکمه‌های روی صفحه نمایش لپ‌تاپ 4K آنقدر کوچک خواهند بود که قابل خواندن نیستند. در فواصل دید معمولی، با مقیاس گذاری معادل، تفاوتی بین صفحه نمایش لپ تاپ 1440p و 4K در مورد دسکتاپ واقعی مشاهده نخواهید کرد.

راه های بهتری برای شارپ تر جلوه دادن بازی ها وجود دارد

پنل‌های 4K اکنون گزینه‌ای برای بسیاری از لپ‌تاپ‌های بازی هستند و بحث فاصله‌های صفحه نمایش «رتینا» کاملاً صادق نیست. این به این دلیل است که رندر کردن یک بازی با کیفیت 4K برخی از مصنوعات تصویر “ماکرو” را حذف می کند، مانند لبه های دندانه دار روی اشیاء رندر شده و مشخصه “درخشش” که برای برخی از اشیاء رندر شده با وضوح پایین بدتر می شود.

در حالی که می‌توانید این نوع مصنوعات بصری را در بازی‌های ویدیویی در فواصل نمایش معمولی مشاهده کنید، و یک پنل 4k آنها را کاهش می‌دهد (اما نه حذف)، راه‌های بهتری برای رسیدگی به این مشکلات وجود دارد. با استفاده از ویژگی‌هایی مانند نمونه‌برداری فوق‌العاده و آنتی‌الیزینگ هوشمند، می‌توان همان کاهش آشکار این مشکلات را در پنل‌هایی با وضوح پایین‌تر انجام داد. این راه‌حل‌ها همچنین از مزایای کمتری بر CPU و GPU لپ‌تاپ در مقایسه با یک رندر خام و بومی بازی ویدیویی 4K برخوردار هستند.

چه کسی باید یک لپ تاپ 4K تهیه کند؟

تاکنون، ممکن است به نظر برسد که یک پنل 4K واقعاً ارزش آن را در لپ‌تاپ ندارد، اما موارد استفاده قانونی برای داشتن چنین نمایشگرهایی با تراکم بالا در دستگاه‌های کوچکی مانند لپ‌تاپ‌ها وجود دارد. به طور خاص، اگر شما یک تولیدکننده محتوا هستید که با رسانه‌های 4K کار می‌کنید، داشتن نمایشگری که بتواند هر پیکسل از آن محتوا را به صورت بومی به شما نشان دهد، مهم است.

سازندگان محتوا همچنین نمایشگرهای خود را متفاوت از کاربران معمولی بررسی می‌کنند و ممکن است هنگام ویرایش یا کنترل کیفیت به صفحه نمایش نزدیک شوند. در حالی که نمی‌توانیم پنل لپ‌تاپ 4K را برای اکثر کاربران توصیه کنیم، تولیدکنندگان محتوا که باید در حال حرکت کار کنند، استثنای اصلی هستند.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا