آموزشامنیت

چگونه از یک SSD اکسترنال با رمزگذاری محافظت کنیم

از دست دادن فلش USB یا هارد اکسترنال آزاردهنده و خطرناک است. حتی اگر از اطلاعات خود در رایانه یا هارد دیسک دیگری نسخه پشتیبان تهیه کنید، ممکن است شخصی اطلاعات شما را بفروشد و اگر اطلاعات کاری باشد، ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوید. به همین دلیل است که باید حفاظت و امنیتی بیشتری را روی هارد اکسترنال اعمال کرد تا هیچ کس نتواند به آن داده ها دسترسی پیدا کند. ساده ترین راه برای انجام این کار، محافظت از SSD اکسترنال با رمزگذاری است.

استفاده از نرم افزار رمزگذاری درایو اکسترنال رایگان

ساده ترین راه برای محافظت با رمز عبور درایو SSD اکسترنال، استفاده از BitLocker در رایانه های شخصی ویندوز یا Disk Utility در مک است. BitLocker از یک الگوریتم رمزگذاری استاندارد رمزگذاری پیشرفته (AES) در حالت CBC با یک کلید 128 بیتی استفاده می کند. نسخه مک BitLocker FileVault است که از AES نیز استفاده می کند، اما برخلاف BitLocker، درایوهای SSD اکسترنال یا هارد دیسک ها را رمزگذاری نمی کند. با این حال، مک ها با Disk Utility عرضه می شوند که این درایوهای USB اکسترنال را با استفاده از رمزگذاری سطح بلوک AES رمزگذاری می کند.

یکی دیگر از گزینه های عالی برای محافظت از یک SSD اکسترنال با رمز عبور، VeraCrypt بوده که یکی از بهترین نرم افزارها برای محافظت از یک هارد اکسترنال با رمز عبور است. این نرم افزار روی لینوکس، مک و ویندوز کار کرده و رایگان و منبع باز است، به این معنی که اگر از فناوری آگاه باشید، به طور بالقوه می توانید امنیت را بهبود ببخشید. VeraCrypt همچنین از AES با یک کلید 256 بیتی (در مقایسه با کلید 128 بیتی BitLocker) استفاده می کند.

پس از انتخاب نرم افزار رمزگذاری که می خواهید استفاده کنید، SSD اکسترنال را به رایانه متصل کنید، یک کلید بازیابی پشتیبان و یک رمز عبور قوی ایجاد کنید. برای رمزگذاری هارد اکسترنال با استفاده از ابزار دیسک مک یا VeraCrypt، ابتدا باید محتویات درایو را به طور موقت به جای دیگری پاک کنید یا منتقل کنید.

استفاده از نرم افزار رمزگذاری درایو اکسترنال پولی

اگر می خواهید رمزگذاری بهتری برای هارد اکسترنال خود داشته باشید، همیشه می توانید برای نرم افزار شخص ثالث هزینه کنید. مزیت خدمات پولی نسبت به خدمات رایگان این است که می توانید ابزارهای تخصصی برای نیازهای خود پیدا کنید. به عنوان مثال، AxCrypt هم برای macOS و هم برای ویندوز کار می کند. رمزگذاری AES مناسبی دارد و در صورتی که SSD اکسترنال شما برای کار باشد، نسخه تجاری دارد.

DriveCrypt یکی از شرکت هایی است که قوی ترین کلیدهای رمزگذاری را در بازار دارد (1344 بیت) و جدا از محافظت از رمز عبور هارد دیسک اکسترنال شما، از اسکن اثر انگشت نیز پشتیبانی می کند. تنها نقطه ضعف آن این است که فقط برای دستگاه های ویندوز در دسترس می باشد. Gilisoft USB Encryption همچنین دارای یک الگوریتم رمزگذاری AES بسیار مناسب با مزیت اضافه است که در صورت فراموش کردن رمز عبور، بازیابی اطلاعات را دارد. این نرم افزار بسیار تخصصی است، بنابراین فقط درایوهای USB را رمزگذاری می کند و برای ویندوز در دسترس است.

مخفی یا قفل کردن پوشه های شخصی در SSD اکسترنال

راه های مختلفی برای مخفی یا قفل کردن پوشه ها در هارد دیسک وجود دارد. ساده ترین آنها استفاده از Folder Guard است، که یک برنامه امنیتی برای قفل کردن پوشه ها و فایل های شخصی با رمز عبور می باشد. یک نسخه ساده‌شده این است که فایل‌ها یا پوشه‌هایی را که می‌خواهید مخفی کرده، را انتخاب کنید، روی آنها کلیک راست کنید، Properties را انتخاب کنید، به برگه General بروید و کادر Hidden را در بخش ویژگی‌ها علامت بزنید.

پنهان کردن یک پوشه از خود SSD محافظت نمی کند، بلکه محتوای ذخیره شده را محافظت می کند. اگر از دانش فنی آگاه هستید و از ویندوز 10 استفاده می کنید، می توانید فایل ها، پوشه ها و درایوها را نیز با استفاده از موارد زیر مخفی کنید:

  • خط فرمان
  • جستجوگر فایل
  • ویرایشگر رجیستری
  • ابزار مدیریت دیسک
  • نرم افزار شخص ثالث

تفاوت بین محافظت از رمز عبور و رمزگذاری چیست؟

هنگام ایمن کردن SSD اکسترنال یا هارد دیسک، ضروری است که تفاوت بین محافظت از رمز عبور آن و محافظت از رمز عبور از طریق رمزگذاری را بدانید.

حفاظت از رمز عبور

پسوردها اولین خط دفاعی در دنیای سایبری هستند. در دنیای مادی، آنها معادل قفل کردن درب یا داشتن گاوصندوق هستند. بدون رمز عبور و قفل درب ورودی، هر کسی می تواند به حریم خصوصی یا حساب های آنلاین شما حمله کند. رمزهای عبور می توانند کمی خطرناک باشند زیرا هکرها می توانند به راحتی آنها را بشکنند. به همین دلیل است که داشتن یک رمز عبور طولانی و پیچیده ضروری است، بنابراین هکرها نمی توانند به راحتی آنها را رمزگشایی کنند، درست مانند یک قفل ساز که می تواند به راحتی درب شما را باز کند.

رمزگذاری

رمزگذاری یک مرحله افزایش امنیت از طریق رمز عبور است. برخلاف رمز عبور، رمزگذاری پیام را به گونه ای پنهان می کند که فقط افراد مجاز دارای کلید می توانند به آن دسترسی داشته باشند. باور کنید یا نه، رمزگذاری برای قرن ها مورد استفاده قرار گرفته است. آنها فقط پیام های پنهان نامیده می شدند که فقط با دانستن کد تفسیر هر نماد یا کلمه قابل خواندن بودند. بخش گیج کننده اینجاست: رمزگذاری ها به یک کلید نیاز دارند که می تواند یک کارت فیزیکی، یک رمز عبور یا هر دو باشد.

به زبان ساده، به این شکل خواهد بود. اگر دفترچه ای با تمام اطلاعات بانکی خود دارید و آن را در یک گاوصندوق قرار می دهید، رمز عبوری است که توسط یک قفل ساز ماهر (یا هکر) به راحتی قابل دسترسی است. رمزگذاری معادل رونویسی اطلاعات بانکی شما به زبانی است که فقط شما و بانک می توانید آن را بفهمید. به این ترتیب، حتی اگر دزد از گاوصندوق عبور کند، نمی تواند از اطلاعات استفاده کند. نکته قابل توجه، پنهان کردن یک پوشه معادل پنهان کردن اطلاعات بانکی زیر فرش است. در حالت ایده‌آل، می‌توانید اطلاعات بانکی خود را رمزگذاری کنید، آن‌ها را زیر گاوصندوق قرار دهید و سپس زیر فرش پنهان کنید.

نکات پاداش برای محافظت از SSD اکسترنال شما

  1. یک درایو اکسترنال رمزگذاری شده بخرید: می‌توانید در فروشگاه های آنلاین مختلف به دنبال «درایوهای اکسترنال رمزگذاری‌شده» بگردید. این SSD‌های اکسترنال قابل حمل رمزگذاری‌شده با رمزگذاری مبتنی بر سخت‌افزار بومی عرضه می‌شوند.
  2. دسترسی را از فایل ها حذف کنید: اگر می‌خواهید یک لایه بیشتر از حریم خصوصی داشته باشید، و اگر رایانه‌تان را به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید روی پوشه‌های جداگانه کلیک راست کرده، گزینه Give access to را انتخاب کنید، سپس روی Remove access یا Specific people کلیک کنید. این شامل محافظت از رمز عبور نمی‌شود، بلکه تنها در صورتی به فایل دسترسی پیدا می‌کند که رایانه مشترکی داشته باشید.
  3. همه چیز را برای حداکثر امنیت انجام دهید: اگر نگران حفظ حریم خصوصی هستید، می توانید استراتژی مشابه رمزگذاری کامل دیسک را در هارد دیسک اکسترنال خود امتحان کنید. این می تواند چیزی شبیه به این باشد: یک SSD رمزگذاری شده بخرید؛ از BitLocker یا Mac’s Disk Utility (یا یک نرم افزار رمزگذاری پولی) برای رمزگذاری هارد دیسک استفاده کنید؛ از نرم افزارهای مختلف برای رمزگذاری جداگانه هر فایل و پوشه استفاده کنید؛ هارد اکسترنال را از برق جدا کرده و در جایی امن قفل کنید.

بسیاری نمی دانند که با اطلاعات ضروری چقدر می توان به شما آسیب وارد کرد. بنابراین، مهم نیست که چه چیزی را در درایو SSD اکسترنال خود نگه می دارید، باید از آن در برابر غریبه ها محافظت کنید، درست مانند اینکه چگونه گوشی خود را در خیابان باز نمی گذارید.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا