بررسیموبایل و تبلت

بررسی گوگل پیکسل 6a

گوشی های میان رده سری A گوگل به سرعت تبدیل به یکی از موردانتظارترین عرضه های سالانه شده اند. پیکسل 6a مانند مدل های قبلی خود یک گوشی زیر 500 دلار است که دوربین، عملکرد و عمر باتری عالی را ارائه می دهد. مدل امسال این سری به تراشه تنسور خود گوگل تجهیز شده و رنگ‌بندی دو رنگ و نوار دوربین را که این شرکت در پرچمداران خود در سال گذشته معرفی کرد، به ارمغان می‌آورد.

پیکسل 6a شباهت های بسیار زیادی به برادران رده بالاتر خود داشته و کمتر شبیه گزینه اقتصادی و بیشتر شبیه نسخه کوچکتر بهترین گوشی های گوگل است. در این مقاله به نقد و بررسی گوگل پیکسل 6a می اندازیم تا ببینیم آیا ارزش خرید دارد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 152.2 در 71.8 در 8.9 میلیمتر، 178 گرم
  • صفحه نمایش: 6.1 اینچ، OLED، رزولوشن 2400 در 1080 پیکسل، نسبت ابعاد 20:9، تراکم 429ppi، نرخ تازه سازی 60 هرتز
  • پردازنده: گوگل تنسور
  • حافظه: 6 گیگابایت رم LPDDR5 و 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی UFS 3.1
  • نرم افزار: اندروید 12
  • دوربین پشتی: اصلی 12.2 مگاپیکسل دوال پیکسل، f/1.7، اولتراواید 12 مگاپیکسلی f/2.2 با زاویه دید 114 درجه
  • دوربین جلویی: 8 مگاپیکسل f/2.0
  • باتری: 4400 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 18 وات
  • سایر قابلیت ها: وای فای 6E، بلوتوث 5.2، سنسور اثر انگشت (زیرنمایشگر)، NFC، گواهی IP67، رتبه بندی سمعک M3, T4

طراحی و کیفیت ساخت

مشابه پیکسل های اخیر سری A، پیکسل 6a اساساً شبیه سازی کوچک شده از پرچمداران این شرکت است. با این حال، این بار، گوگل از گزینه های رنگی گوشی مقرون به صرفه خود کوتاهی نکرد. پیکسل 6a علاوه بر رنگ های سفید و مشکی، در رنگ های مریمی نیز عرضه می شود. طراحی پشت به مانند 6 و 6 پرو، دارای یک پالت دو رنگ به همراه یک نوار دوربین افقی مشکی در حدود یک اینچ از بالا دارد.

نوار بالایی به رنگ سبز پاستلی کم‌رنگ‌تر است، در حالی که بقیه قسمت‌های عقب تیره‌تر و کم‌رنگ‌تر است که شبیه پیکسل 5 می باشد. به نظر رنگ مینیمال پیکسل 6 زیبایی بهتر دارد، اما نسخه 6a به اندازه کافی زیباست. حداقل نوار دوربین کمتر بیرون زده و وقتی روی یک سطح قرار گرفته، تکان نمی‌خورد.

همچنین دارای رتبه IP67 برای محافظت در برابر آب و گرد و غبار است. اگرچه از پیکسل 6 کوچکتر نیست، اما 6a به طور قابل توجهی سبک تر است و مانور دادن با یک دست آسان تر است. با وجود اینکه 6a حدود 30 گرم (یا 1 اونس) سبک تر بوده، اما باید در نظر گرفت که نمایشگر 6.1 اینچی کوچکتر دارد. در همین حال، پیکسل 6 دارای صفحه نمایش 6.4 اینچی است و 0.05 اینچ ضخامت بیشتری دارد.

به طور کلی، با پیکسل 6a، ظاهر، حس و طراحی کلی مشابه پرچمداران سری پیکسل 6 داریم. به این معنی که گوگل همان سبک مینیمال و در عین حال مدرن را با ویزور دوربین بزرگ در پشت ارائه کرد. با نگاهی به اطراف گوشی، یک پورت USB-C و دو درگاه بلندگو در پایین پیدا خواهید کرد، اما تنها یکی از آنها یک بلندگو واقعی است. در سمت راست پیکسل 6a، دکمه پاور و دکمه‌های تنظیم صدا را دریافت می‌کنیم، در حالی که سمت چپ شیار سیم‌کارت را در خود جای داده است. ظاهری تمیز، باریک و مینیمال دارد، اما ما خطوط آنتن در دو طرف محفظه آلومینیومی و یک میکروفون سوراخ در بالا داریم و حسگر اثرانگشت در داخل صفحه‌نمایش قرار دارد.

صفحه نمایش

پیکسل 6a صفحه نمایشی 6.1 اینچی داشته که رزولوشن 2400 در 1080 پیکسل، نسبت ابعاد 20:9 و پنل OLED را ارائه می دهد، اما تنها با نرخ تازه سازی 60 هرتز کار می کند، در حالیکه 6 و 6 پرو به ترتیب به 90 هرتز و 120 هرتز می رسند.

بنابراین، در حالی که عکس‌ها، والپیپرها، آیکون‌ها و متن‌ها در پیکسل 6a به همان اندازه واضح و با کیفیت به نظر می‌رسند که در تلفن‌های رده‌بالا گوگل وجود دارد ولی، وقتی نوبت به پیمایش و بازی‌ها می‌رسد، 6a ممکن است احساس کندی داشته باشد. نرخ تازه‌سازی بالا در گوشی‌های میان رده نیز بی‌سابقه نیست. به عنوان مثال، گلکسی A53 می‌تواند تا 120 هرتز را دریافت کند، اگرچه منصفانه بگوییم که آیفون SE نیز روی 60 هرتز گیر کرده است.

خواندن متن ها در آیفون SE زیر نور خورشید کمی آسان‌تر بود، اگرچه دیدن پیکسل 6a چندان دشوار نبود. در داخل خانه، پیکسل 6a پر جنب و جوش و واضح بود، و از تماشای استوری های اینستاگرام و تماشای مناظر شگفت انگیز روی آن لذت بردیم. در اطراف هر چهار طرف نمایشگر حاشیه‌های قابل مشاهده وجود دارد و بالا و پایین کمی ضخیم‌تر هستند. گوشی در قاب بالایی قرار گرفته و تنها وقفه دوربین سلفی پانچ سوراخ مرکزی است. حاشیه سیاهی دارد، اما نادیده گرفتن آن به اندازه کافی آسان است.

بازده و کارایی

به عنوان اولین گوشی سری A که از تراشه تنسور خود گوگل استفاده می کند، عملکرد پیکسل 6a باید بسیار شبیه به برادران پرچمدار خود باشد. به طور کلی، این درست بود – پیکسل 6a کارهای روزانه مانند ایمیل، مرور وب و رسانه های اجتماعی را بدون مشکل اجرا می کند. اما جالب اینجاست که چیپست با این کالیبر در گوشی های میان رده استفاده می شود. این قوی‌ترین گوشی نیست و من گاهی اوقات با مشکلات عملکردی عجیبی مواجه شده‌ام (تغییر برنامه‌ها، چرخاندن دستگاه هر دو باعث قطع شدن دستگاه می‌شوند)، اما از نظر گوگل، این یک چیپست پرچمدار است.

شما نمی توانید در Tensor به طور طولانی بازی کنید (مخصوصاً بازی های نه فشرده مانند Genshin Impact) اما می توانید از رسانه های اجتماعی استفاده کنید، ویدیوها را تماشا کنید و از همه برنامه های مورد علاقه خود استفاده کنید. از این نظر، مطلقاً هیچ اشکالی در آن وجود ندارد. احتمالاً همان مشکلات را در دستگاه های دیگر با قیمت مشابه پیدا خواهید کرد.

گوگل تنسور از دو هسته Cortex-X1، دو هسته Cortex-A76، چهار هسته Cortex-A55، یک واحد پردازش تانسور (TPU)، یک واحد کم مصرف Context Hub، یک تراشه امنیتی تایتان و یک پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) تشکیل شده است. اگر شما هم تعجب می کنید، گوگل مودم را در Google Tensor ارتقا نداده است. این بدان معناست که اگر داستان‌هایی درباره عملکرد ضعیف سیگنال در سری پیکسل 6 شنیده‌اید، این مشکلات در اینجا تکرار می‌شوند.

اساساً، این همان چیپست است که در سری پیکسل 6 پیدا می‌کنید، و شما هم تجربه مشابهی خواهید داشت. با این حال، دقیقاً همان نتایجی را که از سری پیکسل 6 انتظار داشتید، به شما نمی دهد و باید انتظارات خود را تنظیم کنید. در ثانیه ای که یک بازی را بارگذاری می کنید یا هر کار فشرده ای انجام می دهید، عملکرد شما کاهش می یابد و قطعا آن را احساس خواهید کرد. انتظار نداشته باشید که چند کاره باشد و بین برنامه ها فشرده شود، این گوشی فقط برای این کار ساخته نشده است.

CPU Throttling Test یک برنامه رایگان در دسترس در گوگل پلی استور است و یک آزمایش چند رشته ای ساده را به زبان C به مدت 15 دقیقه تکرار می کند. مدت زمان را به 30 دقیقه افزایش دادیم. این برنامه امتیاز را در طول زمان ترسیم می کند تا بتوانید ببینید که چه زمانی گوشی شروع به گاز می کند. این امتیاز با GIPS یا میلیارد عملیات در ثانیه اندازه گیری می شود. این اساساً آزمایشی است که می تواند عملکرد پایدار یک چیپست را اندازه گیری کند.

نرم افزار و عمر باتری

دقیقاً مانند سری پیکسل 6، پیکسل 6a تمام ویژگی‌های Google-y را که می‌شناسید و دوست دارید، در خود جای داده است. از Material You و قالب‌بندی سراسری سیستم آن گرفته تا Now Playing، همه چیز برای همه وجود دارد. با بهره مندی از تنسور، شما حتی چیزهایی مانند دیکته صوتی سریع و دقیق را دریافت می کنید.

البته، چیز زیادی وجود ندارد که واقعاً متفاوت یا منحصر به فرد باشد، و همه چیز همان چیزی است که از سری پیکسل 6 انتظار داشتید. تنها ویژگی جدیدی که گفته می‌شود مجهز به تنسور است، ویژگی جدید Camouflage یا استتار گوگل است، اگرچه می‌توانید از آن در سری پیکسل 6 نیز استفاده کنید. نحوه کار این است که می تواند رنگ یک شی را تنظیم کند تا بهتر با رنگ های اطراف مطابقت داشته باشد. این بدان معناست که به جای حذف یک شی، می‌توانید آن را همچنان در عکس نگه دارید، اما بهتر ترکیب کنید و توجه را از موضوعات مهم‌تر در آن تصویر منحرف نکنید.

اساساً، پیکسل 6a یک راه میان‌رده و ارزان‌تر برای به دست آوردن تمام قدرت هوش مصنوعی گوگل است، اگرچه تصمیم با شماست که آیا ارزشش را دارد یا خیر.  Now Playing از میکروفون برای گوش دادن به موسیقی اطراف شما در تلاش برای شناسایی هر چیزی که می گیرد استفاده می کند. این کاملاً روی دستگاه کار می کند، بنابراین هیچ چیزی به سرورهای گوگل ارسال نمی شود. امروزه، به لطف یک پورت غیر رسمی، می‌توانید Now Playing را در اکثر دستگاه‌ها دریافت کنید، اما همچنان یک ویژگی شگفت‌انگیز است.

در مورد بروزرسانی‌ها، سه بروزرسانی اصلی پلتفرم گوگل و پنج سال بروزرسانی امنیتی را دریافت خواهید کرد. این بدان معناست که با این گوشی به اندروید 15 خواهید رسید (و تقریباً قبل از هر کس دیگری به‌روزرسانی‌ها را دریافت خواهید کرد) و تا سال 2027 به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت خواهید کرد.

سری A مدت هاست که از نظر عمر باتری عالی متمایز بوده است و یک بار دیگر، 6a برنده است. در تست خلاصه ویدیوی ما، زمان فوق‌العاده 19 ساعت و 10 دقیقه داشت، که از پیکسل 5a، پیکسل 6 و گلکسی A53 کوتاه‌تر است، اما همچنان ساعت‌ها بیشتر از آیفون SE کار می کند. در حالی که آیفون SE شارژ بی سیم را ارائه می دهد، متاسفانه پیکسل 6a این کار را نمی کند. همچنین فقط از شارژ سریع با شارژرهای 18 واتی سیمی پشتیبانی می کند. خبر خوب این است که 6a همچنین با استاندارد سمعک M3/T4 و sub-6 و mmWave 5G سازگار است.

کیفیت دوربین

تغییر قابل توجه دیگری که گوگل انجام داد، استفاده مجدد از سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی سونی IMX363 در پیکسل 6a جدید بود. دوربین 50 مگاپیکسلی 6 را ندارد، اما این مشکلی نیست. با این حال، دوربین 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 فوق عریض را همانند برادر گران‌تر خود دریافت کرد و هر دو عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند.

همانطور که انتظار می رفت، پیکسل 6a به لطف همه جادوهای عکاسی محاسباتی گوگل، دوربین فوق العاده ای دارد. و از آنجایی که تراشه تنسور و ISP ارتقا یافته را اجرا می کند، همه ویژگی های فانتزی گوگل در کنار آن هستند. ما در مورد Magic Eraser گوگل فوتوز، Real Tone، Portrait Light، Face Unblur، Top Shot، Portrait Mode، SuperRes Zoom و Live HDR صحبت می کنیم.

همه ما به خوبی می دانیم که سخت افزار و نرم افزار دوربین گوگل چه کاری می تواند انجام دهد. متأسفانه، این دوربین قدیمی در محیط های کم نور به کمک نرم افزاری نیاز دارد و سوژه های متحرک می توانند کمی بهتر باشند. با این حال عکس های گرفته در نور کم عالی به نظر می رسد. دوربین‌های پیکسل 6a توانایی دارند، اما به خوبی پیکسل 6 و 6 پرو نیستند. حتی دوربین جلویی هم به جای 10 مگاپیکسل 8 مگاپیکسل است، اما مطمئنا کار را انجام خواهد داد.

در مقایسه با آیفون SE، تصاویر پیکسل 6a کنتراست و رنگ‌های اشباع کمتری دارند. اپل آیفون SE همچنین محدوده دینامیکی بهتری تولید می کند و انتخاب تصاویر مورد علاقه من بین این دو کار سختی بود. اگرچه لنز تله فوتو ندارد، رابط منظره یاب گوگل زوم کردن روی سوژه های دور را آسان تر می کند.

در مورد ویدیو، هم فیلمبرداری 1080p یا 4K با سرعت 30/60 فریم در ثانیه، هم اسلوموشن تا 240 فریم در ثانیه و هم زوم دیجیتال 5 برابری خواهید داشت. و باز هم، بسیاری از ویژگی‌های ویدیویی پیکسل 6 به لطف پردازنده درونی اینجا هستند. اساسا، پیکسل 6a مقرون به صرفه همان تجربه دوربین قوی را دارد که همه ما آن را می شناسیم و دوست داریم. ممکن است با توجه به سنسور پیری، بهترین مطلق نباشد، اما این گوشی نتایج ثابتی را تولید می کند.

جمع بندی

فکر می‌کنم وقت آن رسیده است که سری پیکسل A را به عنوان یک خط «بودجه» نبینیم. با طراحی زیبا، پردازنده قدرتمند و دوربین های رضایت بخش، شباهت های بیشتری بین 6a و برادران پرچمدار آن وجود دارد تا تفاوت. به راحتی یکی از بهترین گوشی ها نسبت به قیمت آن است. بنابراین آیا باید Pixel 6a را بخرید؟ شاید! این یکی از بهترین گوشی های مقرون به صرفه است و از همان دستور العمل گوشی های قبلی سری A پیروی می کند. خوب به نظر می رسد، سریع اجرا می شود، عکس های خوب می گیرد و می دانید که همیشه آخرین نرم افزار را خواهد داشت. این یک تجربه از طریق پیکسل A است.

 هیچ شکایت عمده ای نمی توان در مورد پیگسل 6a با قیمت 450 دلار گرفت. اگر بودجه کمی دارید و همچنان می خواهید یک گوشی اندرویدی عالی داشته باشید، این گوشی برای شما مناسب است. تنها مشکل این است که پیکسل 6 بهتر گوگل فقط 150 دلار بیشتر است. اگر می‌توانید چند دلار بیشتر بخرید، گوشی پرچمدار را با دوربین‌های سطح بالا و صفحه‌نمایش فانتزی تهیه کنید.

مزایا

  • تراشه قدرتمند تنسور
  • آسان برای استفاده در یک دست
  • پردازش تصویر عالی
  • نرم افزار عالی
  • تعهد به روز رسانی بلند مدت

معایب

  • عمر باتری بدتر از میانگین
  • شارژ آهسته
  • صفحه نمایش فقط 60 هرتز
  • تنسور داغ می شود
منبع
reviewgeekengadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا