آموزش

چگونه مک بوک خود را به تنظیمات کارخانه ای برگردانیم؟

با توجه به اینکه اپل هر سال فناوری باورنکردنی را منتشر می کند، جای تعجب نیست که چرا می خواهید مک بوک خود را ارتقا دهید، حتی اگر مک بوک شما هنوز به خوبی کار می کند. خوشبختانه بازار مک بوک های دست دوم بسیار خوب است.

به دلیل نام تجاری و اکوسیستم قوی اپل، احتمالا هنوز هم قیمت خوبی برای مک خود خواهید داشت، حتی اگر یک مدل قدیمی تر باشد. اگرچه، مهم است که به یاد داشته باشید که ارزش مک بوک دست دوم شما همچنان به مدل، مشخصات، و وضعیت ظاهری آن بستگی دارد.

با این حال، قبل از اینکه بتوانید مک بوک قدیمی خود را برای خدمت به شخص دیگری بفرستید، هنوز چند کار وجود دارد که باید برای حفظ امنیت خود و اطلاعات شخصی خود انجام دهید. یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای اطمینان از اینکه هیچ کس دیگری به حساب‌های آنلاین، فایل‌های قدیمی، اطلاعات بانکی و موارد مشابه دسترسی ندارد، ریست فکتوری است، کاری که می‌توانید خودتان در خانه در چند دقیقه انجام دهید.

وقتی مک بوک خود را به فکتوری ریست می کنید، چه اتفاقی می افتد؟

با بازنشانی به تنظیمات کارخانه، درایو مک بوک را در اصل پاک می‌کنید تا به حالت اولیه بازیابی شود. با انجام این کار، می توانید به دستگاه قدیمی خود جان تازه ای بدهید و به صاحب جدید آن این فرصت را بدهید که با یک صفحه تمیز شروع کند. علاوه بر این – و مهمتر از آن – می توانید مطمئن باشید که مالک بعدی مک بوک شما نمی تواند به هیچ یک از داده های شما دسترسی داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که مراحل لازم برای بازنشانی کارخانه‌ای مک بوک بسته به اینکه مدلی که دارید از سخت‌افزار اپل سیلیکون یا اینتل استفاده می‌کند کمی متفاوت است. در اینجا نحوه شما می توانید بدانید که چه نوع مکی دارید.

  • مک بوک را روشن کنید و در صورت لزوم وارد شوید.
  • در گوشه سمت چپ بالای صفحه، نماد Apple را انتخاب کنید.
  • روی About This Mac کلیک کنید.
  • در قسمت Overview، بخش Chip را بررسی کنید.

هنگامی که مشخص کردید مک شما دارای سخت افزار اینتل یا اپل (مانند تراشه M1) است، می توانید مراحل زیر را برای بازنشانی کارخانه ای مدل خاص مک بوک خود دنبال کنید.

نحوه بازنشانی کارخانه ای نسخه اینتل مک بوک

اگر قصد دارید مک بوک مبتنی بر اینتل خود را بفروشید، اپل توصیه می کند که چندین قدم برای آماده سازی مک بوک خود برای صاحب بعدی آن بردارید. اول، بهتر است از فایل‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، که می‌توانید با iCloud انجام دهید. دوم، مهم است که از تمام حساب‌های مرتبط خود خارج شوید، که شامل iTunes، iMessage و iCloud می‌شود، سپس سخت‌افزار را پاک کرده و NVRAM را ربست کنید.

  • از حساب iTunes خود خارج شوید: روی Account > Authorizations > Deauthorize This Computer کلیک کنید. سپس، قبل از کلیک بر روی Deauthorize، جزئیات ورود به Apple ID خود را وارد کنید.
  • دسترسی به iMessage را حذف کنید: Messages > Preferences > iMessage > Sign Out را انتخاب کنید.
  • دسترسی iCloud را غیرفعال کنید: برای تأیید تصمیم خود، روی نماد Apple > System Preferences > Apple ID > Overview > Sign Out کلیک کنید.
  • لغو اتصال سخت افزار بلوتوث: روی نماد Apple > System Preferences > Bluetooth کلیک کنید و “X” را در کنار همه نام های دستگاه های متصل انتخاب کنید.
  • پاک کردن و نصب مجدد macOS: مک بوک را مجددا راه اندازی کنید و بلافاصله Command + R را فشار داده و نگه دارید. سپس وارد حساب کاربری مدیریت خود شوید و روی Disk Utility > Macintosh HD > Erase کلیک کنید.
  • NVRAM را ریست کنید: مک بوک را مجدداً راه‌اندازی کنید، سپس بلافاصله پس از روشن شدن دستگاه، Option + Command + P + R را برای حدود 20 ثانیه فشار دهید.

این مراحل در مقایسه با فرآیندی که در مک‌بوک‌های جدیدتر انجام می‌شود نسبتاً طولانی است، اما هر مرحله ساده است و باید مطمئن باشید که این فرآیند را دنبال می‌کنید. پاک کردن مک‌بوک قبل از تحویل دادن یا فروش آن، ممکن است باعث شود هر کسی که لپ‌تاپ را در اختیار دارد، حساب‌ها، عکس‌ها، پیام‌ها و سایر اطلاعات حساس شما را در دسترس قرار دهد.

نحوه بازنشانی کارخانه ای مک بوک با تراشه اپل سیلیکون یا امنیتی T2

اگر یک مک بوک با سیلیکون اپل یا یک مدل مبتنی بر اینتل که دارای تراشه امنیتی T2 است خریداری کرده اید، خوش شانس هستید. در سال 2021، اپل ابزار Erase Assistant را منتشر کرد که می توانید از آن برای بازنشانی کارخانه ای این مدل های خاص مک بوک استفاده کنید.

Erase Assistant دقیقا چگونه کار می کند؟ این ابزار شما را از سرویس های اپل خارج می‌کند، دستگاه را از پروفایل شما در برنامه Find My جدا می‌کند و همه چیز را از حجم شما پاک می‌کند، مانند حساب‌های کاربری و داده‌های مربوط به آن‌ها. اگر از Boot Camp Assistant استفاده می‌کنید، به خاطر داشته باشید که Erase Assistant داده‌های ویندوز شما را نیز پاک می‌کند، بنابراین قبل از ادامه، حتماً از همه فایل‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

اگر آماده استفاده از Erase Assistant برای پاک کردن مک بوک خود هستید، این مراحل را دنبال کنید:

  • مک بوک را روشن کنید و در صورت لزوم وارد شوید.
  • در گوشه سمت چپ بالای صفحه، نماد Apple را انتخاب کنید.
  • System Preferences را انتخاب کنید.
  • در نوار منو، روی System Preferences کلیک کنید.
  • در نوار کشویی گزینه Erase All Content and Settings را انتخاب کنید.
  • در پاپ آپی که ظاهر می شود، با اطلاعات کاربری مدیر خود وارد شوید.
  • بررسی کنید کدام داده ها را در مک بوک می خواهید حذف کنید.
  • در گوشه سمت راست پایین صفحه، Continue را انتخاب کنید.
  • مراحل روی صفحه را دنبال کنید.

پس از آن، مک بوک شما از شما می خواهد قبل از تایید تصمیم خود، یک نسخه پشتیبان از Time Machine ایجاد کنید. سپس از شما خواسته می شود تا با اپل آیدی خود وارد شوید تا تصمیم خود را تأیید کنید. پس از تکمیل فرآیند، مک بوک شما برای صاحب جدید خود آماده خواهد شد.

منبع
slashgear
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا