آموزش

آموزش دسترسی به بایوس رایانه ویندوز 11

دسترسی به بایوس در رایانه ویندوز 11 می تواند به شما در حل انواع مشکلات کمک کند یا به شما امکان می دهد تنظیمات سطح پایین را اعمال کنید. راه های مختلفی برای ورود به BIOS وجود دارد و ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه از همه آنها استفاده کنید.

توجه: در اکثر کامپیوترهای مدرن، شما در واقع به جای بایوس، UEFI دارید. این نرم افزار پیشرفته سطح پایین است که ویژگی های بیشتری نسبت به بایوس سنتی ارائه می دهد. با این حال، بسیاری از مردم هنوز از آن به عنوان BIOS یاد می کنند، بنابراین اصطلاحی است که ما در اینجا استفاده می کنیم.

با فشار دادن یک کلید وارد بایوس ویندوز 11 شوید

یک راه آسان برای وارد شدن بایوس در رایانه ویندوز 11، استفاده از یک کلید روی صفحه کلید هنگام روشن کردن رایانه است. مزیت این روش این است که حتی زمانی که سیستم عامل ویندوز شما بارگذاری نمی شود، می توانید از آن استفاده کنید.

برای استفاده از این روش، باید کلیدی را پیدا کنید که به شما امکان می دهد بایوس را در رایانه خاص خود وارد کنید. این کلید بسته به سازنده متفاوت است. هنگامی که رایانه خود را راه اندازی می کنید، در اولین صفحه نمایشی که باز می شود (معمولاً آرم سازنده را نشان می دهد)، باید پیامی را مشاهده کنید که به شما می گوید برای ورود به BIOS باید کدام کلید را فشار دهید.

در اکثر رایانه ها، این کلید F2 است، اما برای تأیید باید صفحه نمایش رایانه خود را بررسی کنید.

از تنظیمات وارد BIOS ویندوز 11 شوید

اگر نمی توانید کلید صفحه کلید را برای ورود به BIOS پیدا کنید یا ترجیح می دهید از گزینه های گرافیکی استفاده کنید، از برنامه تنظیمات ویندوز 11 برای ورود به BIOS استفاده کنید.

برای انجام این کار مراحل زیر دنبال کنید:

  • ابتدا برنامه تنظیمات را در رایانه خود اجرا کنید. این کار را با فشار دادن همزمان کلیدهای Windows+i انجام دهید.
  • در تنظیمات، از نوار کناری سمت چپ، System را انتخاب کنید.
  • در صفحه System، روی Recovery کلیک کنید.
  • در منوی Recovery، در کنار Advanced Startup، روی Restart Now کلیک کنید.

یک اعلان “We’ll Restart Your Device So Save Your Work” را مشاهده خواهید کرد. در این اعلان، روی “Restart Now” کلیک کنید تا کامپیوتر شما مجددا راه اندازی شود. قبل از ریستارت رایانه، مطمئن شوید که کارهای ذخیره‌نشده را ذخیره کرده‌اید.

اکنون صفحه “Choose an Option” را خواهید دید. از اینجا به Troubleshoot > Advanced Options > Firmware Settings UEFI بروید و روی Restart کلیک کنید. و در حالت بایوس رایانه شخصی خود خواهید بود. در این حالت، می‌توانید گزینه‌های مختلفی مانند تغییر دیسک استارتاپ خود را پیکربندی کنید.

با استفاده از ترمینال ویندوز، وارد بایوس ویندوز 11 شوید

برای استفاده از کد دستوری برای بوت کردن رایانه شخصی خود در بایوس، از ابزار PowerShell یا Command Prompt در رایانه شخصی خود استفاده کنید. ابتدا منوی استارت را باز کرده و Windows Terminal را جستجو کنید. روی اپلیکیشن در نتایج جستجو کلیک کنید.

در Windows Terminal دستور موجود در تصویر زیر را تایپ کرده و Enter را فشار دهید. این دستور در پوسته های PowerShell و Command Prompt کار می کند، بنابراین می توانید از هر یک استفاده کنید.

در صفحه “Choose an Option” که باز می شود، به مسیر Troubleshoot > Advanced Options > Firmware Settings UEFI بروید و روی Restart کلیک کنید و در حالت بایوس رایانه شخصی خود خواهید بود.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا