رایانش ابری چیست. انفجار ابر، چهره تجارت شرکت‌ها را تغییر داده است و به این زودی‌ها از بین نمی‌رود. در واقع، سیسکو معتقد است که مراکز داده ابری در حال حاضر 94 درصد از کل بار کاری را پردازش می‌کنند. بیایید ببینیم رایانش ابری (Cloud computing) چیست و نگاهی به برخی از مهم‌ترین روندها بیندازیم و اینکه چگونه می‌توانید در صدر بازار پلتفرم مدیریت ابری بمانید تا استراتژی‌های ابری ترکیبی خود را موفق‌تر کنید. در این مقاله به شما خواهیم گفت رایانش ابری چیست و با انواع آن آشنا خواهیم شد.

رایانش ابری یا محاسبات ابری چیست؟

رایانش ابری ارائه خدمات محاسباتی از جمله انواع سرور مجازی ذخیره‌سازی، پایگاه‌های اطلاعاتی، شبکه، نرم‌افزار، انواع سرور اختصاصی از طریق اینترنت (“ابر”) و با روش پرداخت بر مبنای مصرف است. شما معمولاً فقط برای سرویس‌های ابری که استفاده می‌کنید پرداخت می‌کنید، به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش دهید، زیرساخت‌های خود را کارآمدتر اجرا کنید، و با تغییر نیازهای کسب‌وکارتان، مقیاس را افزایش دهید.

رایانش ابری چگونه کار می‌کند؟

رایانش ابری با امکان دسترسی دستگاه‌های سرویس گیرنده به داده‌ها و برنامه‌های کاربردی ابری از طریق اینترنت از سرورهای فیزیکی، پایگاه داده‌ها و رایانه‌های راه دور کار می‌کند. رایانش ابری تغییر بزرگی از شیوه سنتی تفکر کسب و کارها در مورد منابع IT است. در اینجا هفت دلیل متداول روی آوردن سازمان‌ها به خدمات رایانش ابری آورده شده است:

هزینه

رایانش ابری هزینه سرمایه خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار و راه‌اندازی و راه‌اندازی مراکز داده در محل را حذف می‌کند – رک‌های سرورها، برق شبانه‌روزی برای برق و خنک‌کننده، و کارشناسان فناوری اطلاعات برای مدیریت زیرساخت. سریع جمع میشه

سرعت

اکثر خدمات رایانش ابری به صورت خودسرویس و بر اساس تقاضا ارائه می‌شوند، بنابراین حتی مقادیر زیادی از منابع محاسباتی را می‌توان در عرض چند دقیقه تهیه کرد، معمولاً تنها با چند کلیک ماوس، به کسب‌وکارها انعطاف‌پذیری زیادی می‌دهد و فشار برنامه‌ریزی ظرفیت را کاهش می‌دهد.

مقیاس جهانی

مزایای خدمات رایانش ابری شامل توانایی مقیاس پذیری الاستیک است. در کلام ابری، این به معنای ارائه مقدار مناسبی از منابع IT – برای مثال، کم و بیش قدرت محاسباتی، فضای ذخیره‌سازی، پهنای باند – درست در زمانی که نیاز است و از موقعیت جغرافیایی مناسب است.

بهره‌وری

دیتاسنترهای موجود در محل معمولاً به مقدار زیادی «تجمع و انباشته کردن» نیاز دارند – راه‌اندازی سخت‌افزار، وصله نرم‌افزاری و سایر کارهای وقت‌گیر مدیریت فناوری اطلاعات. رایانش ابری نیاز به بسیاری از این وظایف را از بین می‌برد، بنابراین تیم‌های فناوری اطلاعات می‌توانند برای دستیابی به اهداف تجاری مهم تر وقت بگذارند.

کارایی

بزرگترین خدمات رایانش ابری بر روی یک شبکه جهانی از مراکز داده ایمن اجرا می‌شود که مرتباً به آخرین نسل سخت افزار محاسباتی سریع و کارآمد ارتقا می‌یابند. این چندین مزیت را نسبت به یک مرکز داده شرکتی ارائه می‌دهد، از جمله کاهش تاخیر شبکه برای برنامه‌ها و صرفه جویی در مقیاس بیشتر.

قابلیت اطمینان

رایانش ابری، پشتیبان‌گیری از داده‌ها، بازیابی فاجعه، و تداوم کسب‌وکار را آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کند، زیرا داده‌ها را می‌توان در چندین سایت اضافی در شبکه ارائه‌دهنده ابر منعکس کرد.

انواع رایانش ابری

اکثر خدمات رایانش ابری به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند: زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)، پلت فرم به عنوان سرویس (PaaS)، بدون سرور (serverless) و نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS). اینها گاهی اوقات “پشته” رایانش ابری نامیده می‌شوند زیرا آنها بر روی یکدیگر ساخته می‌شوند. دانستن اینکه آنها چیستند و چگونه متفاوت هستند، دستیابی به اهداف تجاری شما را آسان تر می‌کند.

زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS)

ابتدایی ترین دسته خدمات رایانش ابری. با IaaS، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات – سرورها و ماشین‌های مجازی (VM)، فضای ذخیره‌سازی، شبکه‌ها، سیستم‌های عامل – را از یک ارائه‌دهنده ابری به صورت پرداختی اجاره می‌کنید.

پلتفرم به عنوان یک سرویس  (PaaS)  

پلتفرم به عنوان یک سرویس به خدمات رایانش ابری اطلاق می‌شود که محیطی بر اساس تقاضا برای توسعه، آزمایش، تحویل و مدیریت برنامه‌های نرم‌افزاری فراهم می‌کند. PaaS به گونه ای طراحی شده است که توسعه دهندگان را برای ایجاد سریع برنامه‌های وب یا تلفن همراه، بدون نگرانی در مورد راه اندازی یا مدیریت زیرساخت‌های زیربنایی سرورها، ذخیره سازی، شبکه و پایگاه‌های داده مورد نیاز برای توسعه آسان تر می‌کند.

محاسبات بدون سرور (server less)  

محاسبات بدون سرور که با PaaS همپوشانی دارند، بر ایجاد عملکرد برنامه بدون صرف زمان برای مدیریت مداوم سرورها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای انجام این کار تمرکز می‌کنند. ارائه دهنده ابر تنظیمات، برنامه ریزی ظرفیت و مدیریت سرور را برای شما انجام می‌دهد. معماری‌های بدون سرور بسیار مقیاس‌پذیر و رویداد محور هستند و تنها زمانی از منابع استفاده می‌کنند که یک تابع یا تریگر خاص رخ دهد.

نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS)

نرم افزار به عنوان یک سرویس روشی برای ارائه برنامه‌های کاربردی نرم افزار از طریق اینترنت، بر اساس تقاضا و معمولاً بر اساس اشتراک است. با SaaS، ارائه‌دهندگان ابر برنامه‌های نرم‌افزاری و زیرساخت‌های زیربنایی را میزبانی و مدیریت می‌کنند و هر گونه تعمیر و نگهداری، مانند ارتقای نرم‌افزار و وصله‌های امنیتی را مدیریت می‌کنند. کاربران معمولاً با مرورگر وب روی تلفن، تبلت یا رایانه شخصی خود به برنامه از طریق اینترنت متصل می‌شوند.

کلام آخر

بیش از هر زمان دیگری، سال 2022 زمانی هیجان انگیز برای کار در فضای فناوری اطلاعات به نظر می‌رسد. با افزایش نوآوری رایانش ابری، مدیران فناوری اطلاعات فرصت‌های بی حد و حصری برای به روز رسانی روش‌های خود برای حداکثر نتایج خواهند داشت. ماندن در بالای رویدادهای جاری به شما کمک می‌کند رویکردی آینده نگر به کار خود داشته باشید. زمان آزمایش ایده‌های جدید فرا رسیده است. جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان و متخصصین وب رمز تماس حاصل نمایید.

سلب مسئولیت: ایستگاه آی تی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی بوده و سایت مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *