سخت افزار

دایرکت ایکس 9 دیگر در تراشه های آینده اینتل پشتیبانی نمی شود

اینتل تایید کرده است که دایرکت ایکس 9 یا Direct3D 9 (D3DX9) را در معماری گرافیکی Xe خود حذف کرده است. با این حال، این شرکت اطمینان داده است که بازی ها و برنامه های مبتنی بر آن همچنان می توانند با استفاده از لایه نقشه برداری D3D9On12 اجرا شوند.

«Xe» برند معماری گرافیکی است که اینتل با تراشه‌های Tiger Lake نسل یازدهم خود معرفی کرد و از آن زمان تاکنون به انتشار بروزرسانی‌های Xe ادامه داده است. به عنوان مثال، گرافیک گسسته Arc آینده، بر اساس نوع Xe HPG است. این شرکت با انتشار پستی در رابطه با پشتیبانی DirectX 9 در محصولات موجود و آینده اینتل، بیان کرد:

پردازنده گرافیکی یکپارچه نسل دوازدهم اینتل و پردازنده گرافیکی گسسته Arc دیگر از D3D9 پشتیبانی نمی کند. برنامه‌ها و بازی‌های مبتنی بر DirectX 9 همچنان می‌توانند از طریق رابط Microsoft* D3D9On12 کار کنند. پردازنده گرافیکی یکپارچه در نسل یازدهم و پردازنده‌های قدیمی‌تر اینتل از DX9 پشتیبانی می‌کند، اما می‌توان آنها را با کارت‌های گرافیک Arc ترکیب کرد. اگر چنین است، احتمالاً رندر توسط کارت انجام می شود و نه iGPU (مگر اینکه کارت غیرفعال باشد). بنابراین، سیستم به جای DX9 از DX9On12 استفاده خواهد کرد.

اگرچه اینتل به صراحت بیان نمی کند که گرافیک نسل سیزدهم Raptor Lake آینده آن فاقد پشتیبانی بومی DX9 خواهد بود، اما این سناریو کاملاً قطعی به نظر می رسد زیرا انتظار می رود Raptor Lake نیز بر اساس معماری Xe LP باشد. در همین حال، ظاهراً خانواده Meteor Lake نسل چهاردهم از طراحی جدید Xe LPG بهره می‌برند.

منبع
neowin
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا