گجت و پوشیدنی

گلکسی واچ 5 در مقابل گلکسی واچ 4: کدام بهتر است؟

سامسونگ به تازگی سری گلکسی واچ 5 را عرضه کرده و اگر به دنبال یک گلکسی واچ جدید هستید، ممکن است در این فکر باشید که آیا ارزش خرید آخرین محصول سامسونگ را دارد یا اینکه باید از گلکسی واچ 4 استفاده کنید. تفاوت بین این دو ممکن است فوراً مشخص نباشد، بنابراین ما سامسونگ گلکسی واچ 5 را در مقابل گلکسی واچ 4 در چندین دسته مقایسه کردیم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید کدام یک برای شما بهترین خرید است.

مدل گلکسی واچ 5
گلکسی واچ 4
نمایشگر 40 میلیمتر: 1.2 اینچ، وضوح 396 در 396 پیکسل
44 میلیمتر: 1.4 اینچ، وضوح 450 در 450 پیکسل
پنل AMOLED لمسی، کریستال یاقوت کبود
40 میلیمتر: 1.2 اینچ، وضوح 396 در 396 پیکسل
44میلیمتر: 1.4 اینچ، وضوح 450 در 450 پیکسل
پنل Super AMOLED لمسی
ابعاد و وزن 40میلیمتر: 40.4 در 39.3 در 9.8 میلیمتر، 28.7 گرم
44 میلیمتر: 44.4 در 43.3 در 9.8میلیمتر: 33.5 گرم
40 میلیمتر: 40.4 در 39.3 در 9.8 میلیمتر، 25.9 گرم
44 میلیمتر: 44.4 در 43.3 در 9.8 میلیمتر، 30.3 گرم
فضای ذخیره سازی  16 گیگابایت 16 گیگابایت
رابط بیسیم بلوتوث 5.2، وای فای 5 گیگاهرتز، NFC، اتصال LTE (انتخاب مدل)، GPS بلوتوث 5.2، وای فای 5 گیگاهرتز، NFC، اتصال LTE (انتخاب مدل)، GPS
سایر ویژگی ها شتاب سنج، ضربان قلب، گام شمار، ژیروسکوپ، حسگر نور محیط، فشارسنج و ضد آب شتاب سنج، ضربان قلب، گام شمار، ژیروسکوپ، حسگر نور محیط، فشارسنج و ضد آب
باتری 40 میلیمتر: 284 میلی آمپر ساعت
44 میلیمتر: 410 میلی آمپر ساعتحداکثر 50 ساعت (بر اساس اندازه گیری های آزمایشگاهی سامسونگ)، شارژ بیسیم مبتنی بر WPC
40 میلیمتر: 247 میلی آمپر ساعت
44 میلیمتر: 361 میلی آمپر ساعتحداکثر 40 ساعت (بر اساس اندازه گیری های آزمایشگاهی سامسونگ)، شارژ بیسیم مبتنی بر WPC
قیمت شروع از 280 دلار شروع از 200 دلار

طراحی و صفحه نمایش

وقتی صحبت از طراحی به میان می آید، سامسونگ در اینجا تکرار را به جای اختراع مجدد ترجیح داده است. هر دو ساعت بسیار شبیه به هم هستند و ویژگی های فیزیکی تقریباً یکسانی دارند. هیچ‌کدام قاب چرخشی ندارند – اگر ترجیح می‌دهید باید واچ 4 کلاسیک را بگیرید – اما جایگزین دیجیتال ظاهری مدرن و کارآمد ارائه می‌کند. واچ 5 دارای طراحی مدرن و مینیمالیستی است و در دو اندازه 40 یا 44 میلی متری با وزن 28.7 و 33.5 گرم عرضه می شود. واچ 4 در همان اندازه ها عرضه شده و وزن آن دوباره به ترتیب 25.9 گرم و 30.3 گرم است. در اینجا هیچ تفاوتی بین ابعاد وجود ندارد، اما واچ 4 بسیار سبک تر است، در صورتی که وزن برای شما مهم است.

هر ساعتی را که انتخاب کنید، یک صفحه نمایش 1.2 یا 1.4 اینچی Super AMOLED با همان رزولوشن 396 در 396 یا 450 در 450 پیکسل در سراسر صفحه، بسته به اندازه ای که انتخاب می کنید، وجود دارد. همه چیز واضح و با کیفیت به نظر می رسد. سامسونگ ادعا می‌کند که لنز کریستالی یاقوت کبود واچ 5 حدود 60 درصد لایه بیرونی سخت‌تری نسبت به سری واچ 4 ایجاد می‌کند، اما هر دو ساعت دارای بدنه آلومینیومی Armor بادوام هستند.

گلکسی واچ 5 مدل 40 میلی‌متری در رنگ‌های گرافیتی، طلایی صورتی یا نقره‌ای با بند بنفش بورا طراحی شده تا کاملاً با گلکسی زد فلیپ 4 مطابقت داشته باشد. نوع 44 میلی‌متری در رنگ‌های گرافیت، یاقوت کبود یا نقره‌ای عرضه می‌شود. می‌توانید گلکسی واچ 4 را در رنگ‌های نقره‌ای، مشکی یا صورتی طلایی با انتخاب بند انتخاب کنید. همانطور که می بینید، تفاوت ها در اینجا نسبتاً ناچیز است، بنابراین اگر قصد ارتقاء واچ 5 را دارید ممکن است ارزش پرداخت بیشتر برای واچ 5 را نداشته باشد – مگر اینکه رنگ های جدید و لنز کریستالی یاقوت کبود شما را وسوسه کند که با آن معامله کنید.

ویژگی های تناسب اندام و پایش سلامت

در مورد نظارت بر تناسب اندام، تفاوت های ظریفی بین این دو دستگاه وجود دارد. هر دو دارای سنسور BioActive سامسونگ هستند، اما واچ 5 دارای سطح بزرگتری برای بهبود دقت خواندن است. این سنسور شامل یک حسگر بیو-الکتریکی امپدانس (BIA)، نوار قلب (ECG) و سنسور ضربان قلب PPG است تا بتوانید خواب، سطح چربی بدن، سطح اکسیژن خون و فشار خون را کنترل کنید (البته دومی فقط در برخی کشورها موجود است).

واچ 5 دارای چند ویژگی جدید از جمله GPX بوده که برای اولین بار در گلکسی واچ در دسترس است، بنابراین می توانید مسیرها را دانلود یا نمایش دهید و همچنین مسیرهای جدید را ضبط کرده و آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. همچنین دستورالعمل‌های گام به گام برای کمک به حفظ دوچرخه‌سواران و دوندگان در مسیر وجود دارد، و ویژگی جدید trackback، که شما را از راهی که آمده‌اید به عقب برمی‌گرداند که برای پیاده‌روی طولانی یا پیاده‌روی عالی است.

در حالی که این ویژگی‌ها را در اکثر ساعت‌های گارمین و سایر ساعت‌های چند اسپورت می‌بینید، این ویژگی‌ها معمولاً در ساعت‌های هوشمند پرچمدار گنجانده نمی‌شوند، بنابراین این یک افزودنی بسیار منظم است. این ویژگی های جدید تضمین می کند که واچ 5 یک انتخاب عالی برای دوندگان، کوهنوردان و پیاده روی های مسافت طولانی است. ویژگی اصلی جدید در واچ 5 سنسور دما است که از فناوری مادون قرمز برای نظارت دقیق دما استفاده می کند، حتی اگر دمای محیط اطراف شما تغییر کند.

این می تواند برای ردیابی دوره یا به عنوان یک نشانگر بیماری اولیه استفاده شود، اما سامسونگ قصد دارد با توسعه دهندگان همکاری کند تا راه های جدیدی برای استفاده از آن در “آینده نزدیک” کشف کند، بنابراین می توانیم مدتی منتظر بمانیم تا واقعاً از آن استفاده شود. هر دو ساعت همچنین دارای مانیتور خواب پیشرفته هستند که مراحل خواب، تشخیص خروپف و سطح اکسیژن بدن را کنترل می کند. در واچ 5، شما همچنین Sleep Coaching را دریافت می کنید، یک برنامه هدایت شده یک ماهه که برای کمک به بهبود عادات خواب شما طراحی شده است.

هر دو واچ 4 و واچ 5 می توانند بیش از 100 تمرین مختلف را با تشخیص خودکار تمرین، به علاوه مربی دیجیتالی آشنا و حداکثر داده های VO2 نظارت کنند که به شما امکان می دهد بدانید که در طول تمرین چقدر اکسیژن مصرف می کنید و نشانگر خوبی برای آمادگی هوازی است. پس کدام ساعت برنده این دور است؟ ما آن را به گلکسی واچ 5 می دهیم، اما نزدیک است زیرا بیشتر ویژگی های پایش سلامت و تناسب اندام در واچ 5 جدید را می توان در واچ 4 نیز یافت. ویژگی‌های GPX اضافه شده، حسگر دما جدید و نظارت بر خواب بهبودیافته، فقط واچ 5 را در اینجا پیشتاز می‌کند.

عمر باتری

عمر باتری یکی از تفاوت های اصلی این دو ساعت است. نسخه 40 میلیمتری گلکسی واچ باتری 284 میلی‌آمپر ساعتی دارد که حدود 37 میلی آمپر بیشتر از همین نوع در واچ 4 می باشد. در همین حال، مدل 44 میلی‌ متری واچ 5 از باتری 410 میلی‌آمپر ساعتی تغذیه می‌کند که در مقایسه با باتری 361 میلی آمپر ساعتی موجود در واچ 4 بیشتر است. سامسونگ وعده عمر باتری تا 50 ساعت با واچ 5 و 40 ساعت با واچ 4 را داده است، اگرچه این به میزان استفاده شما بستگی دارد.

شارژ سریعتر در گلکسی واچ 5 ارائه می شود، چراکه به ادعای سامسونگ، می تواند میزان باتری از 0 را به مدت 30 دقیقه به 45 درصد برساند. اگر از ساعت خود برای نظارت بر خواب استفاده می‌کنید، شاید برایتان جالب باشد که بدانید سامسونگ همچنین می‌گوید که هشت دقیقه شارژ به شما هشت ساعت عمر باتری می‌دهد، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد خاموش شدن ساعت در نیمه‌ی راه خوابتان نیست. در اینجا یک برنده واضح وجود دارد و آن واچ 5 با باتری قوی تر و شارژ سریعتر است. با این حال، زمانی که زمان بیشتری را با جدیدترین نسخه سامسونگ سپری کنیم، ممکن است تغییر کند.

ویژگی های خاص

هیچ‌کدام از ساعت‌ها قاب چرخشی ندارند، بنابراین اگر این مورد برای شما ضروری است، واچ 4 کلاسیک همان ساعتی است که به دنبالش هستید. از نظر ویژگی‌های ویژه، هر دو ساعت پایش خواب جامعی را ارائه می‌دهند، اما واچ 5 آموزش خواب را اضافه می‌کند که یک برنامه هدایت‌شده بر اساس معیارهای کنترل خواب شما برای کمک به بهبود کیفیت خواب شما طراحی می‌کند.

هر دو ساعت همچنین با دستگاه‌های هوشمند سازگار و برنامه SmartThings سامسونگ برای کنترل چراغ‌ها، تلویزیون‌ها و تهویه مطبوع برای بهبود محیط خواب شما کار می‌کنند. با واچ 5، حسگر دمای مادون قرمز را نیز دریافت می‌کنید، اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا برنامه‌های سازگار را ببینیم. هر دو ساعت دارای سیستم عامل WearOS 3 و One UI Watch سامسونگ هستند. واچ 5 با One UI Watch 4.5، با ویژگی‌های جدید دسترسی، رابط تایپ بهبودیافته و پشتیبانی از دو سیم کارت عرضه می‌شود.

با Wear OS 3 از ساعت خود به گوگل اسیستنت دسترسی پیدا می‌کنید و ویژگی‌هایی که به زودی ارائه می‌شوند عبارتند از امکان استفاده از ناوبری صوتی در گوگل مپس و دسترسی به اپلیکیشن های موسیقی مانند Deezer و SoundCloud. همچنین در واچ 4 و واچ 5 همان رتبه بندی مقاومت در برابر آب (و گرد و غبار) IP68 و 5ATM را خواهید دید.

جمع بندی

ما گلکسی واچ 5 را برنده کلی خود می‌دانیم، اگرچه می‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که این بازی بسیار نزدیک بود. هر دو ساعت از نظر طراحی، مشخصات و ویژگی‌های ردیابی تناسب اندام به قدری مشابه هستند که برای اکثر مردم، ارتقاء تدریجی آن برای تضمین هزینه اضافی 80 دلاری جدیدترین پوشیدنی سامسونگ کافی نیست.

گفتنی است، اگر اولین ساعت گلکسی سامسونگ خود را می‌خرید، ما واچ 5 را توصیه می‌کنیم. اگر قصد ارتقا از گلکسی واچ 4 را دارید، چیز جدیدی در اینجا وجود ندارد، مگر اینکه اهل راه رفتن یا پیاده‌روی طولانی باشید و به آن ویژگی‌های GPX نیاز داشته باشید، فقط باید باتری بزرگ‌تر و شارژ سریع‌تری داشته باشید، یا واقعاً یک سنسور دمای مادون قرمز روی مچ دست خود می خواهید.

منبع
digitaltrends
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا