Smart Speaker IR Control جدیدترین محصول صوتی شیائومی (حداقل در بازار هند) است. این یک دستگاه با قیمت مقرون به صرفه برای دسته خود با یک ویژگی جدید جالب است. این به شما امکان می دهد دستگاه های اطراف خانه خود را فقط با صدای خود کنترل کنید، البته تا زمانی که با یک ریموت IR کار می کنند. در ادامه با نقد و بررسی این اسپیکر هوشمند شیائومی همراه ما باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

اسپیکر هوشمند شیائومی یک دستگاه نسبتا جمع و جور است که 14 سانتی متر ارتفاع و 9.5 سانتی متر عرض دارد. این اسپیکر از پلاستیک مشکی مات ساخته شده که متاسفانه گرد و غبار را به راحتی نشان می دهد و نیاز به تمیز کردن منظم دارد. در جلو یک نمایشگر LED هفت بخشی چهار کاراکتری وجود دارد که بیشتر به عنوان ساعت عمل می کند. نمایشگر زمانی که روشن نیست به طرز هوشمندانه ای پنهان می شود. همانطور که از طریق بدنه پلاستیکی می تابد، نور کمی پخش می شود. هنوز هم معمولاً به راحتی قابل مشاهده است، اما به سختی می توان دید که آیا نور مستقیم زیادی از سطح جلو منعکس می شود یا خیر.

زیر نمایشگر پنجره اسپیکر تکی برای صدای Down Firing قرار دارد. در حالی که صدا از همه طرف خارج می شود، جلوپنجره دور دستگاه چرخیده و در پشت درگاه کابل برق وجود دارد. دستگاه نیاز به اتصال برق ثابت دارد و باتری ندارد. در بالا، کنترل‌هایی برای تنظیم صدا، پخش/مکث و بی‌صدا کردن میکروفون وجود دارد. در مرکز یک LED وجود دارد که هنگام صحبت با بلندگو و در حالی که درخواست های شما را پردازش می کند می درخشد.

وقتی میکروفون بی‌صدا می‌شود، نارنجی می‌شود و تا زمانی که بی‌صدا شود به همین شکل باقی می‌ماند. نور می تواند در شب به طور حواس پرتی روشن باشد. در اطراف کنترل ها میکروفون های میدان دور قرار دارند. کیفیت ساخت، تناسب و پرداخت برای محصولی در این کلاس قیمتی کافی است. این چیزی نیست که از لحاظ فیزیکی زیاد با آن تعامل داشته باشید، بنابراین خیلی مهم نیست. طراحی ساده است اما غیر جذاب نیست.

نرم افزار و امکانات

اسپیکر هوشمند شیائومی نیاز به تنظیم از طریق دو اپلیکیشن مختلف دارد. ابتدا باید آن را با استفاده از اپلیکیشن Google Home تنظیم کنید. پس از انجام این کار، باید تنظیمات بیشتری را از طریق برنامه Mi Home انجام دهید. می‌توانید پس از آن هر دو اپلیکیشن را حذف نصب کنید، زیرا دستگاه برای عملکرد معمولی بلندگوی هوشمند به آنها وابسته نیست، اما آنها دارای برخی ویژگی‌های مفید برای حفظ آنها هستند.

برنامه Google Home به شما امکان می‌دهد کارهایی مانند تنظیم کیفیت صدا، فعال کردن Voice Match برای اعضای مختلف خانه، سطح صدا برای زنگ‌ها و تایمرها، ویژگی‌های دسترس‌پذیری و موارد دیگر را انجام دهید. برنامه Mi Home به شما امکان می دهد تنظیمات اتوماسیون خانگی را تغییر دهید و ویژگی کنترل IR را پیکربندی کنید.

با استفاده از این ویژگی، می‌توانید دستگاه را طوری تنظیم کنید که اشیایی را که در اطراف اتاق کار می‌کنند با استفاده از کنترل‌های مادون قرمز کنترل کند. ابتدا باید دستگاهی را که می‌خواهید کنترل کنید را از طریق لیست دستگاه‌های پشتیبانی شده پیدا کنید. این می تواند تلویزیون، ستاپ باکس، تهویه مطبوع، پنکه، پخش کننده رسانه یا پروژکتور باشد (به دلایلی در برنامه به آن لامپ گفته می شود).

هنگامی که آن را پیکربندی کردید (مانند تنظیم کردن یک کنترل از راه دور یونیورسال عمل می‌کند)، می‌توانید فقط از دستورات صوتی برای کنترل کارهای ساده مانند روشن یا خاموش کردن دستگاه یا تغییر کانال یا صدا استفاده کنید. این یک ویژگی منظم است و به خوبی کار می کند، به شرطی که هم اسپیکر هوشمند شیائومی و هم کنترلر دستگاه در یک اتاق و در محدوده دید قرار داشته باشند.

جدای از آن، اسپیکر هوشمند شیائومی مانند سایر اسپیکرهای هوشمند گوگل با پشتیبانی کامل از ویژگی های گوگل اسیستنت و همچنین یکپارچه سازی کروم کست، رفتار می کند. همچنین پشتیبانی از بلوتوث وجود دارد، اگر ترجیح می دهید فقط صدا را از طریق بلوتوث ارسال کنید.

بازده و کارایی

اسپیکر هوشمند شیائومی کیفیت صدای خوبی دارد، به شرطی که کمی آن را تنظیم کنید. خارج از جعبه، صدا به سمت باس بالا و فرکانس های میانه سوگیری دارد. همانطور که از یک درایور کوچک 1.5 اینچی انتظار می رود، بیس فاقد شدت پایینی است و بیشتر صداهای بیس میانی و بیس بالایی هستند که به گوش می رسند، البته کمی ملایم.

رده میانی بیشتر همان چیزی است که می شنوید، زیرا پوشش و تایم مناسبی برای صداهای آوازی وجود دارد. با این حال، صدا هنگامی که از میانه های بالا به محدوده سه گانه می رود، کاهش می یابد. یکی از معایب بزرگ بلندگوهای خاموش این است که فرکانس‌های بالایی پس از شلیک مستقیم به پایین ضعیف می‌شوند. یک مخروط معکوس برای پخش صدا در هر جهت وجود دارد، اما فرکانس‌های بالاتر تمایل دارند بسیار جهت‌دار باشند و اگر مستقیماً به سمت شنونده شلیک نشوند تأثیر خود را از دست می‌دهند.

برای جبران این فقدان عملکرد بالا، باید از کنترل سه گانه در تنظیمات Google Home EQ به درستی استفاده کنید. با این حال، به طور کلی تأثیر مثبتی دارد و خوب بود اگر بلندگو با این پیش تنظیم از قبل اعمال شده ارسال می شد.  هنگامی که به درستی تنظیم شود، صدا به اندازه کافی برای یک اتاق کوچک خوب است. هرازگاهی انرژی باس دریافت می کنید، آوازها تونالیته خوبی دارند و صدای سه گانه به اندازه کافی روشن است اگر تا حدودی ناهموار باشد. برای کاربر بی‌معنی، ممکن است حتی کیفیت صدای خوبی داشته باشد.

عملکرد میکروفون نیز کافی بود. مشکلاتی که من با آن روبه‌رو شدم، بیشتر مربوط به یک کلوتز بودن گوگل اسیستنت بود تا هر مشکلی با خود دستگاه. با بالا رفتن سطح صدا، بلندگو به تدریج توانایی خود را برای شنیدن صدای شما از دست می دهد، اما همچنان می توانید به طور معمول تا 50 درصد صدا صحبت کنید و صدای شما را بشنود. و 50 درصد هنوز هم برای یک اتاق کوچک تا متوسط بلند است.

جمع بندی

اسپیکر هوشمند IR شیائومی 75 دلار قیمت دارد، اگرچه معمولاً با قیمت 62 دلار به فروش می رسد. برای این قیمت، با Google Home Mini و Echo Dot رقابت می کند. قطعا از هر دوی آنها بهتر به نظر می رسد حتی اگر به نظر زیبا نباشد. با این حال، آمازون Echo Show 5 را برای کمی بیشتر در اختیار دارد و یک صفحه نمایش لمسی کامل 5.5 اینچی دارد که ارزش زیادی به آن اضافه می کند.

هیچ یک از این دستگاه‌ها نمی‌توانند ترفند کنترل IR را که اسپیکر شیائومی می‌تواند انجام داده، ارائه دهد، بنابراین اگر چیزی می‌خواهید که بتواند این کار را انجام دهد یا فقط یک بلندگوی هوشمند برای استفاده صوتی خالص می‌خواهید، اسپیکر هوشمند شیائومی انتخاب خوبی در آن رنج قیمت است. در غیر این صورت، Echo Show 5 برای کمی بیشتر گزینه بهتری است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *