موبایل و تبلت

آیفون 14 در مقابل آیفون 13: آیا ارزش ارتقا دارد؟

بعید به نظر می رسد که هیاهوی نسل جدید آیفون ها به این زودی ها از بین برود و مردم در سرتاسر جهان همیشه مشتاق هستند تا ببینند اپل چه چیزی برای آنها در نظر گرفته است. اگر به این فکر می کنید که آیا باید آیفون قدیمی خود را ارتقا دهید یا اصلاً می خواهید یک گوشی جدید بخرید، در جای درستی هستید. بنابراین، در این مقاله به مقایسه گسترده آیفون 14 و آیفون 13 پرداختیم تا بدانید که آیا مدل جدید ارزش این قیمت را دارد یا خیر.

قیمت

آیفون 14 از 799 دلار برای نسخه 128 گیگابایتی شروع می شود. هیچ جای تعجبی وجود ندارد، زیرا آیفون 14 با همان قیمتی که نسخه قبلی خود در زمان عرضه داشت به فروش می رسد. البته لازم به ذکر است که قیمت آیفون 13 پس از عرضه آیفون 14 اکنون به 699 دلار کاهش یافته است. خوشبختانه، آیفون 13 استاندارد هنوز در فروشگاه اپل موجود است، زیرا این شرکت تنها مدل‌های آیفون 13 پرو و پرو مکس را متوقف کرد. بنابراین، برای صد دلار اضافی چه چیزی دریافت می کنید؟ خوب، بیایید در ادامه پیدا کنیم.

طراحی و رنگ ها

آیفون 14 در پنج رنگ موجود است: Midnight، Starlight، آبی، قرمز (محصول) و بنفش کاملاً جدید. از سوی دیگر، آیفون 13 دارای شش گزینه رنگی است که شامل نیمه شب، نور ستاره، آبی، صورتی، سبز و قرمز (محصول) می شود. Midnight و Starlight تنها دو رنگی هستند که هر دو مدل را در آنها خواهید یافت، زیرا انواع آبی و قرمز (محصول) آیفون 14 عمیق تر و تیره تر از رنگ های موجود در آیفون 13 هستند.

وقتی صحبت از تفاوت های طراحی به میان می آید، به طور شگفت انگیزی نمی توان در مورد آن صحبت کرد. آیفون 14 جدید تقریباً شبیه به آیفون 13 است. هر دو مدل دارای یک محافظ سرامیکی در جلو و بدنه آلومینیومی با پشتی براق هستند. دوربین‌های پشتی به‌طور مشابهی قرار گرفته‌اند و بریدگی همان اندازه باقی می‌ماند.

با این حال، شایان ذکر است که آیفون 14 به سختی یک اینچ ضخیم تر از مدل قبلی خود است. علیرغم افزایش جزئی عمق، آیفون 14 کمی سبکتر از آیفون 13 است. با این حال، در اصل کلی چیزها، این تفاوت های جزئی چندان زیاد نیستند و در درجه اول وقتی با یکدیگر سنجیده می شوند، ناچیز هستند. یکی از تفاوت های قابل توجهی که مشاهده خواهید کرد عدم وجود سینی سیم در آیفون 14 است، زیرا نسل جدید دیگر با سیم کارت های فیزیکی سازگار نیست و فقط از دو سیم کارت الکترونیکی یا eSIM پشتیبانی می کند.

صفحه نمایش

بار دیگر، اپل بی‌وقفه به قالب قبلی چسبیده است. آیفون 14 و آیفون 13 دارای نمایشگرهای 6.1 اینچی OLED یکسان با پشتیبانی از HDR، حداکثر روشنایی 800 نیت و حداکثر روشنایی 1200 نیت هستند. مطلقاً هیچ تغییری ایجاد نشده، بنابراین نمایشگر آیفون 14 دقیقاً شبیه به آیفون 13 خواهد بود. از سوی دیگر، آیفون 14 پرو به جای بریدگی، از جزیره دینامیک جدید بهره می‌برد و این همه چیزی است که همه در مورد آن غوغا می‌کنند.

مشخصات و عمر باتری

این یک سنت است که اپل آیفون‌های جدید را با چیپست جدید عرضه می‌کند، بنابراین می‌توانید تصور کنید که وقتی اعلام کرد آیفون 14 از همان تراشه A15 Bionic موجود در سری آیفون 13 بهره می‌برد، چه شوکی برای کاربران وارد کرد. با این حال، تراشه A15 در آیفون 13 مشابه تراشه آیفون 14 نیست، زیرا تراشه دومی حاوی A15 موجود در مدل های آیفون 13 پرو است که به دلیل پردازنده گرافیکی 5 هسته ای در آن تقریباً 20 درصد افزایش گرافیکی دارد.

آیفون 14 بهبودهای جزئی در طول عمر باتری دارد و تا 20 ساعت پخش ویدئو، 16 ساعت پخش ویدئو و 80 ساعت پخش صدا را به رخ می کشد. از سوی دیگر، آیفون 13 تا 19 ساعت پخش ویدیو، 15 ساعت استریم ویدیو و 75 ساعت پخش صدا دارد. اندازه باتری آیفون 14 نیز برای ارائه این اعداد کمی بزرگتر است. خوشبختانه سرعت شارژ ثابت یکسان است، زیرا اپل ادعا می کند تا 50٪ شارژ در 30 دقیقه با آداپتور 20 وات یا بالاتر برای آیفون 13 و 14 شارژ می شود. هر دو مدل از شارژ MagSafe نیز پشتیبانی می کنند و در سه گزینه ذخیره سازی عرضه می شوند: 128 گیگابایت ، 256 گیگابایت و 512 گیگابایت.

دوربین

بخش دوربین جایی است که آیفون 14 بروزرسانی‌های تدریجی را دریافت می‌کند. با چشم غیرمسلح خواهید دید که هر دو مدل دارای سیستم دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی یکسان هستند و لنز اصلی و فوق عریض به صورت مورب قرار گرفته اند. با این حال، اجازه دهید به آنچه تغییر کرده، بپردازیم.

تفاوت جزئی در دیافراگم لنز اصلی استاندارد وجود دارد، به طوری که آیفون 14 از f/1.5 مانند مدل‌های آیفون 13 پرو 2021 بهره می‌برد. هرچه f-stop کمتر باشد، نور بیشتری وارد لنز دوربین می شود، به این معنی که آیفون 14 نور بیشتری نسبت به آیفون 13 وارد می کند. همه این پیشرفت‌های سخت‌افزاری، همراه با موتور کاملاً جدید Photonic، به جزئیات بیشتر و بهبود عملکرد در نور کم و عکاسی در حالت شب کمک می‌کنند.

اگر به دوربین جلوی آیفون 14 نگاه کنیم، دیافراگم کمتری دارد (f.1.6 نسبت به آیفون 13 f/2.2). همچنین مانند مدل‌های گران‌تر آیفون 14 پرو، از ویژگی فوکوس خودکار بهره می‌برد که باید کمی به سلفی‌های شما عمق بدهد. علاوه بر تمام ویژگی‌های نرم‌افزاری معرفی‌شده با آیفون 13، مانند سبک‌های عکاسی، Smart HDR 4، حالت سینمایی و موارد دیگر، آیفون 14 از یک حالت اکشن جدید بهره می‌برد تا تثبیت‌کننده بسیار بهتری را به ویدیوها با کمی برش اضافه کند.

آیا آیفون 14 جدید ارزش خرید را دارد؟

طراحی‌ها، نمایشگرها، پردازنده‌ها و دوربین‌های یکسان شما را به این سوال وا می‌دارد که آیا آیفون 14 ارزش ایجاد یک فرورفتگی در حساب بانکی شما را دارد یا خیر. به نظر می رسد تمام ارتقاء ها به سمت مدل های آیفون 14 پرو بوده است، در حالی که به نظر می رسد آیفون 14 عمدتاً یک دستگاه بسته بندی مجدد است. با این حال، اگر همچنان به دنبال خرید یک آیفون جدید هستید، قطعا باید نگاهی به مدل های بزرگتر آیفون 14 پلاس یا آیفون 14 پرو بیندازید.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا