آموزشامنیت

نحوه رمزگذاری فایل های حساس با استفاده از GnuPG در لینوکس

امروزه اخبار حول محور هک، باج افزار و به خطر انداختن داده ها بسیار رایج است. بنابراین، مهم است که در حفاظت از فایل های شخصی و داده های حساس بسیار هوشیار باشید. در لینوکس، GnuPG را دارید، یک ابزار رمزگذاری ساده و در عین حال جامع که می توانید از آن برای ایمن سازی داده های مهم در سیستم خود استفاده کنید.

GnuPG یا به سادگی GPG یک تکنیک رمزگذاری است که به دلیل سهولت استفاده و الگوریتم های امنیتی برتر، محبوبیت زیادی به دست آورده است. این یک پیاده سازی منبع باز استاندارد Open PGP است. لینوکس ابزار خط فرمان GnuPG را در اختیار شما قرار می دهد تا به کاربران کمک کند تا با رمزگذاری GPG و کلیدهای امنیتی آشنا شوند. علاوه بر رمزگذاری و ایمن سازی فایل ها، GPG در ایمن سازی نرم افزارها و دانلود بسته ها نیز استفاده می شود. GitHub همچنین به شما این امکان را می دهد که از GPG به عنوان روشی جایگزین برای کلیدهای SSH سنتی استفاده کنید.

نصب GnuPG روی لینوکس

GPG به طور پیش‌فرض در اکثر توزیع‌های مبتنی بر دبیان مانند اوبونتو و لوبونتو نصب می‌شود، اما اگر آن را نصب نکرده‌اید، در اینجا نحوه نصب GnuPG بر روی سیستم خود آورده شده است:

در توزیع های مبتنی بر دبیان:

sudo apt install gnupg

در RHEL، فدورا، و توزیع‌های مشابه:

sudo yum install gnupg

در توزیع‌های مبتنی بر Arch، با استفاده از su به کاربر root بروید و دستور زیر را اجرا کنید:

pacman -S gnupg

رمزگذاری یک فایل با استفاده از GnuPG در لینوکس

شما می توانید از GPG برای رمزگذاری هر فرمت فایل استفاده کنید. بیایید فرض کنیم که شما یک فایل مهم حاوی حقوق برای سازمان خود دارید. بدیهی است که شما نمی خواهید دیگران به این داده های حساس نگاه کنند. داده های فایل به صورت زیر است:

برای رمزگذاری فایل، به سادگی دستور را با استفاده از فرمت نام فایل gpg -c اجرا کنید. به عنوان مثال، اجازه دهید salaries.txt را رمزگذاری کنیم، که یک فایل متنی است که در فهرست کاری فعلی قرار دارد. از هر فایلی برای پیگیری استفاده کنید.

gpg -c salaries.txt

سیستم از شما می خواهد که یک کلمه عبور ارائه دهید. یک رمز عبور امن وارد کنید و ادامه دهید. GPG فایل دیگری با پسوند فایل .gpg که به نام فایل اصلی اضافه شده، ایجاد می کند. اگر دستور ls را در دایرکتوری Documents خود یا هر جایی که فایل شما باشد، اجرا کنید، متوجه خواهید شد که GPG یک فایل اضافی ایجاد کرده است. برای مشاهده محتوای GPG رمزگذاری شده جدید، دستور cat را اجرا کنید و متنی گیج کننده دریافت خواهید کرد، به این معنی که داده های شما اکنون رمزگذاری شده است.

cat salaries.txt.gpg

برای مشاهده محتویات فایل، ابتدا باید آن را با استفاده از دستور GPG رمزگشایی کنید:

gpg -d salaries.txt.gpg

اکنون می توانید با استفاده از دستور rm فایل رمزگذاری نشده را با خیال راحت حذف کنید. GnuPG یک ابزار عالی برای رمزگذاری و محافظت از داده های شما در لینوکس است. اگر داده های حساسی روی رایانه شخصی خود دارید، باید آن را رمزگذاری کنید. جدا از ایمن سازی فایل های حساس با GPG، می توانید آگاهی امنیتی خود را یک قدم فراتر ببرید و پیام های ارتباطی ارسال شده از طریق اینترنت را با استفاده از جفت کلید GPG رمزگذاری کنید.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا