آموزشکنسول و بازی

آشنایی با فناوری AMD FSR و نحوه کارکرد آن

AMD FSR این پتانسیل را دارد که جان تازه‌ای به کارت‌های گرافیک قدیمی بدهد و تعادل بین عملکرد بازی و کیفیت بصری را آسان‌تر کند. اما FSR دقیقا چیست و چگونه کار می کند؟

FSR چیست؟

FSR که مخفف FidelityFX Super Resolution بوده، یکی از آخرین موارد اضافه شده به جعبه ابزار تصویر FidelityFX AMD است. این یک فناوری ارتقاء مقیاس است که برای بهبود عملکرد بازی ها بدون از دست دادن کیفیت تصویر و جزئیات گرافیکی طراحی شده است. اجرای یک بازی با وضوح بالا مانند 4K اغلب منجر به کاهش قابل توجه نرخ فریم می شود، حتی اگر از یک کارت گرافیک مناسب استفاده کنید. این امر به ویژه در صورتی صادق است که بازی از افکت‌های سختی مانند Ray Tracing استفاده کند.

FSR می تواند وضوح ورودی را تا 1080p کاهش دهد و سپس خروجی را ارتقاء دهد تا نزدیک به 4K ظاهر شود. شما عملکرد رزولوشن کمتر اما با جزئیات بصری وضوح بسیار بالاتر را دریافت می کنید. این کار با کاهش کیفیت رندر یک بازی و سپس تجزیه و تحلیل تصویر و بازسازی آنها در وضوح هدف بالاتر با استفاده از یک الگوریتم ارتقاء فضایی کار می کند.

یک فرآیند شارپینگ نیز برای صاف کردن جزئیات بیشتر انجام می شود. همه این کارها در طی فرآیند رندرینگ با یک گذر انجام می شود و عناصر رابط کاربری گرافیکی و متن پس از آن به فریم اضافه می شود. FSR مشابه DLSS انویدیا یا Deep Learning Super-Sampling است. اگرچه آنها کاملاً قابل مقایسه نیستند، اما نتیجه نهایی یکسانی حاصل می شود: یک تصویر با وضوح بالاتر برای هزینه عملکرد کمتر. یک تفاوت مهم این است که FSR منبع باز است و به طور بالقوه در هر کارت گرافیکی موجود است. در حالی که DLSS به استفاده از گرافیک انویدیا وابسته است.

از کدام حالت مقیاس بندی FSR باید استفاده کنیم؟

FSR دارای چهار حالت کیفیت مختلف برای انتخاب است. حالت Performance بیشترین مقیاس را در 2 برابر وضوح ورودی و حالت Ultra Quality کمترین میزان را در 1.3 برابر ورودی اعمال می کند. چهار حالت و سطوح مقیاس بندی آنها عبارتند از:

  • حالت Performance (عملکرد) = مقیاس 2 برابر
  • حالت Balanced (متعادل) = مقیاس 1.7 برابر
  • حالت Quality (کیفیت) = مقیاس 1.5 برابر
  • حالت Ultra Quality (کیفیت فوق العاده) = مقیاس 1.3 برابر

به عنوان مثال، برای دستیابی به کیفیت نزدیک به 4K با استفاده از حالت Quality، کارت گرافیک تنها باید 2650×1440 پیکسل را به جای 3840×2160 ارائه دهد. سپس FSR تصویر را 1.5 برابر افزایش می دهد. ارتقاء مقیاس، حتی ارتقاء فضایی هوشمندی که FSR از آن استفاده می‌کند، فرآیند کاملی نیست. هرچه مقیاس بندی بیشتر روی یک فریم اعمال شود، احتمال خطاهای گرافیکی روی صفحه نمایش بیشتر می شود.

خود AMD بیان می‌کند که “حالت Performance به وضوح بر کیفیت تصویر تأثیر می‌گذارد و فقط باید در شرایطی انتخاب شود که نیاز به عملکرد نهایی حیاتی است”. این موضوعی است که AMD حداقل تا حدی با انتشار FSR 2.0 به آن پرداخته است.

FSR 2.0 چیست و چه تفاوتی با آن دارد؟

اولین نسخه FidelityFX Super Resolution در اواسط سال 2021 منتشر شد که توسط چندین بازی مطرح از جمله Cyberpunk 2077 و Godfall پشتیبانی می شود. FSR 2.0 در می 2022 نه به عنوان جایگزینی برای 1.0، بلکه علاوه بر آن منتشر شد. این بدان معناست که توسعه‌دهندگان بازی می‌توانند بین این دو انتخاب را به کاربران ارائه دهند و به طور بالقوه FSR را برای طیف وسیع‌تری از سخت‌افزار در دسترس قرار دهند.

تفاوت اصلی بین نسخه 1.0 و 2.0 تغییر مقیاس فضایی به ارتقای زمانی است. ارتقاء فضایی از داده های فریم فعلی برای ارتقاء خود فریم استفاده می کند. افزایش مقیاس زمانی می‌تواند از داده‌های فریم فعلی و فریم‌های قبلی استفاده کند که در نتیجه کیفیت تصویر بهبود یافته و مصنوعات بصری غیرمنتظره کمتری می‌شود. FSR 2.0 همچنین به توسعه دهندگان بازی اجازه می دهد تا حالت های مختلف مقیاس بندی را تغییر دهند. این بدان معناست که بازی‌هایی که از نسخه 2.0 استفاده می‌کنند ممکن است فقط سه حالت در دسترس داشته باشند یا حالت Ultra Performance را به جای حالت Ultra Quality داشته باشند.

یکی از نقاط ضعف این کیفیت ارتقاء یافته بهبود یافته این است که FSR 2.0 تقاضای بیشتری برای کارت گرافیک دارد. به همین دلیل، تعداد کارت‌های گرافیکی که AMD توصیه می‌کند برای دستیابی به برخی وضوح‌ها، به ویژه 4K استفاده شود، کاهش یافته است.

چگونه از FSR استفاده کنیم؟

اگر بازی و کارت گرافیک شما از FSR پشتیبانی می‌کنند، معمولاً کاری جز انتخاب بین چهار حالت FSR لازم نیست. اگر کارت و بازی شما از چندین فناوری مقیاس‌بندی پشتیبانی می‌کنند، ممکن است لازم باشد قبل از تنظیم حالت، FSR را انتخاب کنید. حالت‌های FSR را می‌توان در تنظیمات گرافیکی هر بازی که از آن پشتیبانی می‌کند، پیدا کرد، معمولاً در بخش وضوح اما گاهی اوقات در یک بخش ارتقاء مقیاس جداگانه. اینکه حالت های مختلف دقیقا چقدر خوب کار می کنند به عوامل مختلفی از جمله کارت گرافیکی که استفاده می کنید و بازی در حال انجام بستگی دارد.

قبل از اینکه بتوانید FSR را در بازی خود اعمال کنید، ممکن است لازم باشد درایورهای گرافیک خود را به آخرین نسخه به روز کنید. اگر بعد از به‌روزرسانی تنظیمات همچنان در دسترس نیست، به این معنی است که کارت شما قادر به استفاده از آن نیست.

چه بازی هایی از AMD FSR پشتیبانی می کنند؟

بیش از 110 بازی وجود دارد که در زمان نگارش از FSR پشتیبانی می‌کنند و تعداد بیشتری از آنها هر زمان اضافه می‌شوند. پشتیبانی از FSR 2.0 هنوز نسبتاً محدود است، اما مطمئناً لیست به سرعت گسترش می یابد، چه از طریق وصله های بازی های موجود و چه با انتشار بازی های جدید.

FidelityFX Super Resolution در اواسط سال 2021 در دسترس توسعه دهندگان بازی های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری X/S قرار گرفت. تعداد کمی از بازی‌ها در حال حاضر از آن پشتیبانی می‌کنند، Arcademageddon یکی از آنهاست، اما می‌توانید انتظار بیشتری داشته باشید. در ادامه برخی از بازی هایی که یک یا چند نسخه از FSR را پشتیبانی می کنند، به شرح زیر است:

  • Anno 1800
  • Arcademageddon
  • Assassin’s Creed Valhalla
  • Black Desert
  • Deathloop
  • Call of Duty: Vanguard
  • Cyberpunk 2077
  • Century: Age of Ashes
  • DEATH STRANDING DIRECTOR’S CUT
  • Dota 2
  • Dying Light 2 Stay Human
  • Far Cry 6
  • God of War
  • GODFALL
  • Hellblade: Senua’s Sacrifice
  • Horizon Zero Dawn
  • ICARUS
  • KEO
  • No Man’s Sky
  • Resident Evil 7
  • Resident Evil Village
  • SCUM
  • Sniper Elite 5
  • Terminator: Resistance
  • The Riftbreaker
  • World War Z: Aftermath
  • Resident Evil 2
  • Resident Evil 3
  • Tiny Tina’s Wonderland
  • V Rising
  • War Mongrels
  • World of Warcraft: Shadowlands

می توانید لیست کامل بازی های دارای FSR را در وب سایت AMD پیدا کنید.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا