IBM Research اطلاعاتی در مورد آخرین توسعه پردازنده های این شرکت برای شتاب دهنده هوش مصنوعی (AI) منتشر کرده است. جدیدترین پردازنده IBM که واحد هوش مصنوعی (AIU) نام دارد، مشکل ایجاد یک راه حل سازمانی برای استقرار هوش مصنوعی را در بر می گیرد که در یک اسلات PCIe قرار می گیرد. IBM AIU یک کارت PCIe با ارتفاع نیم‌قد با پردازنده‌ای است که از ۲۳ میلیارد ترانزیستور نیرو می‌گیرد و روی یک گره 5 نانومتری (با فرض TSMC) تولید می‌شود.

در حالی که IBM در ابتدا جزئیات زیادی ارائه نکرده، ما می دانیم که AIU از یک پردازنده هوش مصنوعی موجود در تراشه Telum، هسته اصلی IBM Z16 استفاده می کند. AIU از موتور هوش مصنوعی Telum استفاده می کند و آن را تا 32 هسته افزایش می دهد و بازده بالایی را به دست می آورد. این شرکت دو مسیر اصلی را برای پذیرش هوش مصنوعی سازمانی مشخص کرده است.

اولین مورد استفاده از دقت پایین تر و استفاده از محاسبات تقریبی برای کاهش از فرمت های 32 بیتی به ساختارهای بیت فرد است که دقت یک چهارم بیشتری دارند و همچنان همان نتیجه را ارائه می دهند. مورد دیگر، همانطور که IBM می گوید، این است که «تراشه هوش مصنوعی باید برای ساده کردن گردش کار هوش مصنوعی طراحی شود. از آنجایی که بیشتر محاسبات هوش مصنوعی شامل ضرب ماتریس و بردار است، معماری تراشه ما طرح‌بندی ساده‌تری نسبت به یک CPU چند منظوره دارد. IBM AIU همچنین برای ارسال مستقیم داده‌ها از یک موتور محاسباتی به موتور دیگر طراحی شده است که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

در دریای شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی، IBM امیدوار است با داشتن یک تراشه سازمانی برای حل مشکلات پیچیده‌تر از هدف فعلی تراشه‌های هوش مصنوعی، محصولات خود را متمایز کند. استقرار هوش مصنوعی برای طبقه‌بندی سگ‌ها و گربه‌ها در عکس‌ها یک تمرین آکادمیک سرگرم‌کننده است. اما مشکلات مهم امروزی را حل نخواهد کرد. برای اینکه هوش مصنوعی بتواند با پیچیدگی‌های دنیای واقعی مقابله کند، به سخت‌افزاری با کیفیت سازمانی و در مقیاس صنعتی نیاز داریم.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *