سخت افزار

MT/s در مقابل MHz (نرخ داده در برابر فرکانس) در رم

حافظه با دسترسی تصادفی (RAM) یک جزء ضروری در هر کامپیوتر است. رم یک بانک حافظه کوتاه مدت برای تمام داده هایی است که پردازنده شما در حال حاضر روی آنها کار می کند. از آنجایی که یک پردازنده کامپیوتری یک دستگاه سوئیچینگ سریع است که داده ها را در گیگاهرتز پردازش می کند، به حافظه سریعی نیاز دارد تا تمام داده هایی را که برای انجام وظایف با سرعت فوق العاده نیاز دارد تغذیه کند.

سرعت رم در حال حاضر بر حسب مگاهرتز (MHz) اندازه گیری و تبلیغ می شود. با این حال، بسیاری از افراد ادعا می کنند که باید مگاترانسفر در هر ثانیه MT/s باشد، این موضوع به چالش کشیده می شود. بنابراین، چه اندازه گیری بهتری برای رم است؟

مگاهرتز (MHz) چیست؟

مگاهرتز (MHz) اندازه گیری فرکانس است. مگا به معنای یک میلیون است، در حالی که هرتز یک واحد فرکانس برابر با یک سیکل در ثانیه می باشد. بنابراین، اگر آن را کنار هم بگذارید، به معنای یک میلیون چرخه در ثانیه است. بنابراین، دقیقاً چه فرکانسی را اندازه گیری می کند؟ مگاهرتز را می توان تقریباً در هر چیزی که یک نمونه تکرار می شود، استفاده کرد. اما برای رم از مگاهرتز برای اندازه گیری فرکانس سیگنال های دیجیتال به شکل امواج مربعی استفاده می شود. در اینجا یک موج مربعی به نظر می رسد:

پیک ها نشان دهنده وجود ولتاژ هستند، در حالی که خطوط در پایه نشان دهنده عدم وجود ولتاژ هستند. کامپیوترها از این ولتاژهای بالا و پایین برای ایجاد امواج مربعی استفاده می کنند که سپس به باینری (1s, 0s) تبدیل می شوند.

مگاترانسفر در ثانیه (MT/s) چیست؟

مگاترانسفر یک واحد اندازه گیری برای نرخ داده در مگابایت است. یک مگاترانسفر معادل یک مگابایت است. اگر مگاترانسفرها را بر حسب ثانیه زمان بندی کنید، یک روش منطقی برای اندازه گیری سرعت رم بر حسب میزان داده ای که می توانید در هر ثانیه انتقال دهید به دست می آورید.

توضیح نرخ و فرکانس داده ها

سرعت رم یکی از دو فاکتور کلیدی هنگام تصمیم گیری برای خرید رم است. سرعت رم یا بر حسب MHz یا MT/s اندازه گیری می شود. برای درک اینکه چرا تولیدکنندگان رم از مگاهرتز استفاده می‌کنند و چرا برخی از افراد به شدت با این اندازه‌گیری مخالف هستند، اجازه دهید در مورد نرخ و فرکانس داده، نحوه اندازه‌گیری سرعت رم و چگونگی ارتباط موثر عملکرد کلی رم صحبت کنیم.

ماژول های رم، درست مانند هر دستگاه ذخیره سازی دیجیتال مدرن دیگری، از ترانزیستورهایی ساخته شده اند که مانند سوئیچ ها عمل می کنند. عملکرد این سوئیچ ها مانند کلیدهای معمولی است که برای روشن و خاموش کردن چراغ های اتاق استفاده می کنید. در الکترونیک، سوئیچ روشن به معنی 1 و سوئیچ خاموش به معنای 0 است. این 1ها و 0ها (همچنین به عنوان اعداد باینری شناخته می شوند) تمام داده های در حال اجرا روی سیستم شما را تشکیل می دهند.

وقتی سرعت رم را با استفاده از فرکانس اندازه می گیریم، متوجه می شویم که این ترانزیستورها با چه سرعتی می توانند به صورت تجمعی در هر ثانیه سوئیچ شوند. بنابراین، اگر رم شما سرعت رم 3600 مگاهرتز را نشان می‌دهد، منطقاً می‌توانید انتظار داشته باشید که ترانزیستورهای آن در مجموع 3،600،000،000 بار در ثانیه سوئیچ کنند.

در مورد اندازه‌گیری سرعت رم با استفاده از معیارهای نرخ داده مانند MT/s، فرکانس یا سرعت کلاک رم لزوماً میزان داده‌ای را که می‌تواند در ثانیه انتقال دهد تعیین نمی‌کند. هنگام اندازه‌گیری سرعت رم با استفاده از نرخ داده، کل پهنای باندی را که رم می‌تواند در یک ماژول حافظه خارج از آن منتقل کند اندازه‌گیری می‌کنیم. بنابراین، اگر رم شما سرعت رم 3600MT/s را نشان می‌دهد، می‌توانید انتظار داشته باشید که حداکثر 28.8 گیگابایت داده در ثانیه انتقال دهد.

چرا استفاده از مگاترانسفر از نظر فنی صحیح است

همانطور که قبلا بحث شد، MHz اندازه گیری فرکانس است، در حالی که MT/s اندازه گیری نرخ داده است. اگر به برترین تولیدکنندگان رم فعلی مانند سامسونگ، میکرون و SK Hynix نگاه کنید، خواهید دید که محصولات رم آنها همگی بر حسب MHz (فرکانس) اندازه گیری می شوند. اگرچه اکثر سازندگان رایانه با این روش تبلیغ سرعت رم موافق هستند، اما به این معنی نیست که درست است.

زمانی که حافظه دسترسی تصادفی دینامیکی سنکرون (SDRAM) برای اولین بار در اوایل دهه 90 معرفی شد، استفاده از معیارهای فرکانس مانند مگاهرتز راه درستی برای نشان دادن سرعت رم بود. این به این دلیل بود که داده ها همگام با سرعت کلاک رم منتقل می شدند. بنابراین، اگر رم روی فرکانس 400 مگاهرتز کار کند، سرعت داده آن باید با سرعت کلاک آن برابر باشد که 400MT/s است.

اما با معرفی Dual Data Rate (DDR) در رم، نرخ داده (MT/s) و فرکانس (MHz) دیگر روی همگام سازی 1:1 نیست. در عوض، DDR فناوری است که سرعت داده را در SDRAM معمولی دو برابر می کند. با جابجایی داده‌ها بر روی سیگنال‌های افزایش و کاهش یک موج مربعی، یک رم DDR می‌تواند دو برابر داده را در حالی که با سرعت ساعت یکسانی کار می‌کند، انتقال دهد.

اما این بدان معنا نیست که اندازه گیری سرعت رم با استفاده از مگاهرتز اشتباه است و همچنین استفاده از MT/s اشتباه است. هم نرخ داده و هم فرکانس اندازه گیری های خوبی برای نشان دادن سرعت رم هستند. مشکل از اعدادی است که سازندگان رم برای تبلیغ محصولات خود استفاده می کنند. این استاندارد برای تولیدکنندگان رم تبدیل شده است که محصولات خود را برای اجرا با سرعت ساعت دو برابر تبلیغ کنند.

به عنوان مثال، اگر سرعت رم رایانه خود را بررسی کنید، احتمالاً سرعت رم استاندارد مانند 2400-4000 مگاهرتز را مشاهده خواهید کرد – که نادرست است. این اعداد در واقع از مقدار داده ای که رم DDR می تواند در هر ثانیه (MT/s) به جای سرعت کلاک (MHz) خود منتقل کند، به دست آمده است. بنابراین، به جای 3600 مگاهرتز، باید 3600MT/s یا 1800MHz باشد.

چرا همه هنوز از مگاهرتز استفاده می کنند؟

اگرچه استفاده از MT/s روش مناسبی برای اندازه گیری سرعت رم است، اما سازندگان رم و بسیاری از مردم هنوز ترجیح می دهند از مگاهرتز استفاده کنند. قبل از معرفی DDR، ماژول های رم داده ها را با نرخ تک داده (SDR) منتقل می کردند. این بدان معنی است که رم برای انتقال داده در هر چرخه ساعت استفاده می شود. بنابراین، اگر سرعت رم 800 مگاهرتز بود، سرعت داده نیز 800MT/s بود. اما با معرفی DDR، رم اکنون می تواند دو برابر مقدار داده در هر سیکل ساعت انتقال دهد.

این موضوع تولیدکنندگان رم را از نظر مشخصات تبلیغاتی با مشکل مواجه کرد. برخلاف امروزی، که در آن اطلاعات می‌تواند به راحتی از طریق اینترنت در گردش باشد، در آن زمان، اگر شما رم DDR را با اعداد تقریباً مشابه سال قبل تبلیغ می‌کردید، بسیاری از مردم تحت تأثیر قرار نمی‌گرفتند. آنها حتی ممکن است تصمیم به خرید رم SDR داشته باشند.

استفاده از MT/s به جای MHz معمولی نیز ممکن است باعث سردرگمی بیشتر شود. بنابراین، برای اطلاع از سرعت و تاثیرگذاری محصولات جدید DDR رم، سازندگان باید اعداد بزرگتر (MT/s) را نشان می‌دادند در حالی که همچنان از مگاهرتز معمولی استفاده می‌کردند تا درک آن برای مردم آسان شود. این البته تا امروز ادامه داشت که هنوز از MHz به جای MT/s استفاده می شود.

هر دو MHz و MT/s معیارهای خوبی برای اندازه گیری سرعت رم هستند

هر دو فرکانس (MHz) و نرخ داده (MT/s) معیارهای خوبی برای اندازه گیری سرعت رم هستند. مگاهرتز سرعت رم را با چند بار تغییر ولتاژ در ثانیه اندازه گیری می کند، در حالی که MT/s سرعت رم را با مقدار داده ای که می تواند در ثانیه انتقال دهد اندازه می گیرد. اگرچه سرعت رم در حال حاضر بر حسب مگاهرتز تبلیغ می شود، حتی اگر اعداد به معنای MT/s هستند، تا زمانی که به شما اطلاع دهد سرعت رم شما چقدر کار می کند، نباید مشکلی ایجاد کند. بهترین کار این است که معیارهای برچسب گذاری را نادیده بگیرید و فقط به اعداد پایبند باشید.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا