گوگل پلی استور مملو از اپلیکیشن هایی است که کودکان از آن لذت می‌برند، اما بسیاری از آنها برای سرگرمی و یادگیری اولیه طراحی شده‌اند. با این حال، جمعیتی از کودکان تحت پوشش وجود دارد که مجموعه دیگری از نیازها را دارند: کودکان مبتلا به اوتیسم. برای والدین این کودکان، یافتن منابع دیجیتالی در جهت کمک به این فرزندان برای یادگیری دنیای پیچیده اطرافشان می تواند مشکل باشد. بنابراین ما برخی از بهترین اپلیکیشن های اندروید یا آیفون را که می توانید در زیر استفاده کنید، انتخاب کرده ایم.

برنامه های ارتباطی (AAC)

برای برخی از کودکان در این طیف، برقراری ارتباط می‌تواند فرآیند دشواری باشد، اما هنوز راه‌هایی وجود دارد که بتوانند با کلمات و زمان استفاده از آنها آشنا شوند. یک راه با AAC است: ارتباطات تقویتی و جایگزین. آن دسته از کودکانی که مشکلات تولید زبان یا درک مطلب دارند می توانند از AAC برای جایگزینی یا کمک به برقراری ارتباط کلامی با دیگران استفاده کنند.

1. Card Talk

این اپلیکیشن به کودک این امکان را می دهد که یک «عرشه» از 200 فلش کارت با کلمات بسازد، سپس صدای خود را به ترتیبی که انتخاب می کند، پخش کند. چندین گروه کلمه در پایین وجود دارد، از جمله اقدامات و سوالات و انتخاب کلمات در وسط. یک کودک سه کارت را برای ایجاد جملات ساده برای ارتباطات روزمره انتخاب می کند، و برای هر کارت تصاویر مفیدی وجود دارد تا انتخاب کارت را برای کودکانی که چگونه خواندن را یاد می گیرند آسان تر کند.

سایر ویژگی‌هایی که باید مفید باشند، پشتیبانی از زبان‌های دیگر، ایجاد کارت‌هایی با استفاده از تصاویر گرفته‌شده از دستگاه، و مطلقاً بدون تبلیغاتی است که حواس فرزندتان را پرت کند. با این حال، برخی محدودیت‌ها برای آنچه که Card Talk ارائه می‌دهد، وجود دارد. از آنجایی که رابط کاربری محدود به استفاده از سه کارت در یک زمان است، فرزند شما در آنچه می تواند ارتباط برقرار کند محدود است.

اگر افکار آنها به بیش از سه کارت نیاز دارد، باید به طور مرتب کارت‌ها را عوض کنند تا ایده‌های پیچیده‌تری را به آنها منتقل کنند. همچنین، اگرچه چندین گزینه زبان برای انتخاب وجود دارد، هر زبان به همان صدا محدود می شود. هیچ گزینه ای برای زیر و بم، سرعت یا لهجه های مختلف وجود ندارد، بنابراین باید به صدای سهامی که برای هر زبان در دسترس است بسنده کنید.

2. Leeloo AAC

در حالی که Card Talk برای برقراری ارتباط بر روی تایل های کلمه ساده تمرکز می‌کند، Leeloo AAC روی کارت‌های ساده تک کلمه‌ای تمرکز می‌کند که شما را به جملات اسکریپتی می‌برد. زیبایی اپلیکیشن این است که چقدر ساده شروع می شود، اما هر کارت به جملات خاص تری گسترش می یابد. فرزند شما می تواند کلمه “توالت” را انتخاب کند و هفت عبارت و سوال مرتبط را دریافت کند، مانند “آیا می توانید به من کمک کنید به توالت بروم؟” یا “آیا می توانید به من کمک کنید تمیز کنم؟”

برای هر یک از کارت ها نیز نمادهای زیبایی وجود دارد که سبکی بسیار منسجم تر از تصاویر Card Talk دارند. این اپلیکیشن همچنین صدای مردانه و زنانه را با لهجه های بریتانیایی، آمریکایی و هندی ارائه می دهد. به این ترتیب، فرزند شما ممکن است به جای اینکه احساس کند برنامه به جای او صحبت می کند، مالکیت بیشتری بر آنچه می خواهد بگوید احساس کند.

با این حال، یک اشکال این است که برای همه صداها فقط یک سرعت وجود دارد، و ممکن است برای برخی خیلی سریع باشد و کودک مجبور شود دکمه های کلمه یا مکالمه را مکررا فشار دهد. یکی دیگر از ویژگی هایی که می تواند به عنوان یک مشکل دیده شود این است که اپلیکیشن در حین پیمایش منو صحبت می کند، بنابراین ممکن است برای شنونده سردرگمی ایجاد شود. به عنوان مثال، اگر کودکی بخواهد بداند چه زمانی به رختخواب می رود، ابتدا کلمه “Sleep” را اجرا می کند، سپس با این سوال که When am I going to sleep (چه زمانی می خواهم بخوابم؟).

اپلیکیشن هایی برای مهارت های حرکتی ظریف

کودکان در این طیف نیز ممکن است به درمان برای مهارت های حرکتی ظریف نیاز داشته باشند. در نتیجه ممکن است در استفاده از ظروف تحریر یا بستن بند کفش خود دچار مشکل شوند. خوشبختانه، فعالیت هایی وجود دارد که آنها می توانند در مدرسه و خانه انجام دهند تا این مهارت ها را تمرین کنند. تعداد محدودی اپلیکیشن مخصوص این فعالیت وجود دارد، اما در اینجا بهترین گزینه ها وجود دارد.

3. Train Your Brain. Coordination

اجازه ندهید نام شرکت، Senior Games، شما را گول بزند. این اپلیکیشنی است که به بازیکنان در تمام سنین پاسخ می دهد. این اپلیکیشن دارای شش بازی کوچک برای انتخاب است که هر کدام شامل 30 سطح است. بازی ها شامل زمان بندی، متعادل کردن زاویه تلفن، آگاهی فضایی و صبر است. آنها نسبتا ساده هستند، با گرافیک مینیمالیستی و در عین حال جذاب، بنابراین کودکان و بزرگسالان می توانند از آنها لذت ببرند.

بازی Path with Obstacles بسیار چالش برانگیز است، زیرا شامل حرکت دادن توپ در مسیر مانع با استفاده از چیزی جز حسگر ژیروسکوپی تلفن است. این یک گزینه عالی برای والدین است تا به عنوان بخشی از سیستم پاداش یا برای استراحت بین فعالیت های یادگیری استفاده کنند. مشکلی که بسیاری از کاربران با این اپلیکیشن دارند، تبلیغات ثابت آن است که به نظر می رسد بین هر سطح یا بازی به صورت تمام صفحه ظاهر می شود.

این تبلیغات منجر به برنامه‌های غیرمرتبط با Train Your Brain می‌شود و این بدان معناست که نباید بدون نظارت والدین از آن استفاده کرد. یک ضربه سریع می تواند فرزند شما را به برنامه ای بیاورد که ممکن است برای او مناسب نباشد.

4. Khan Academy Kids

این اپلیکیشن ممکن است با دوره های رایگان خود بیشتر شبیه به یادگیری آکادمیک باشد، اما فعالیت های گنجانده شده بسیار بیشتر از آن ارائه می دهد. کودکان می توانند ردیابی حروف، اتصال جفت ها با کشیدن خطوط، جمع آوری حشرات متحرک، و حتی انداختن و برداشتن اسباب بازی های حمام از وان را تمرین کنند. این فعالیت‌ها بسته به سن کودک شما مقیاس می‌شوند و آنها می‌توانند مراحل خود را دوباره دنبال کنند و در صورت تمایل، فعالیتی را که قبلاً انجام داده‌اند انتخاب کنند.

تنها نقطه ضعف این اپلیکیشن این است که مخصوص کودکان مبتلا به اوتیسم نیست و تمرکز آن بر مهارت های حرکتی در مقایسه با آنچه که برای آموزش در دبستان ارائه می دهد، بسیار کم است. به دلیل دامنه وسیع فعالیت‌های آن، تمرکز بر روی فعالیت‌های مهارت‌های حرکتی ظریف نیز دشوارتر است و کودکان می‌توانند بدون نظارت در اطراف برنامه بپرند. اگرچه یک بسته کاملاً برای یک منبع رایگان ارائه می دهد، مهارت های حرکتی ظریف مستقیماً مورد توجه قرار نمی گیرند.

اپلیکیشن‌های یادگیری اجتماعی-عاطفی

چالش‌های اجتماعی متعددی برای کودکان در این طیف وجود دارد – تنظیم احساسات، درک نشانه‌های اجتماعی، و کارکردهای اجرایی، موارد دیگر – اما، با درمان‌های معمول و تسهیلات در کلاس درس، این کودکان می‌توانند یاد بگیرند که در موقعیت‌های اجتماعی رشد کنند. اپلیکیشن های استثنایی وجود دارند که می توانند به تمرکز بر روی این مهارت های اجتماعی-عاطفی کمک کنند.

5. Otsimo | Special Education

این یک مجموعه همه‌جانبه از برنامه‌های کاربردی است – از بازی‌های مهارت‌های شناختی گرفته تا AAC داخلی! Otsimo چیزهای زیادی برای ارائه به کودکان و والدین دارد و توسط استانداردهای ABA (تحلیل رفتار کاربردی) پشتیبانی می شود. این اپلیکیشن یک “مسیر یادگیری” مشابه سایر اپلیکیشن های آموزشی ارائه می دهد، اما بر مهارت های نیاز به تقویت برای کودکان دارای اختلالات یادگیری یا رشد تمرکز دارد.

فعالیت ها و تمرکزها بسته به پیشرفت کودک در آن مسیر تغییر می کند. اگر کودکی نه تنها در این طیف قرار دارد، بلکه با سایر اختلالات مرتبط مانند ADD به چالش کشیده می شود، این فعالیت ها می توانند به کودکان کمک کنند تا با هم این اختلالات را برطرف کنند. اگرچه برنامه برای دانلود رایگان است، اما برای لذت بردن از همه ویژگی های آن به اشتراک زیادی نیاز است.

6. AutiSpark

Autispark شامل بیش از 200 بازی آموزشی برای کودکان است، از جمله بازی هایی برای تقویت درک عاطفی، تشخیص صدا و یادگیری بله و خیر. همچنین گزینه‌ای برای گنجاندن کاربرگ‌ها برای سرگرمی آفلاین وجود دارد، در صورتی که فرزندتان نیاز به استراحت از فناوری دارد یا می‌خواهید تنوع بیشتری را بین فعالیت‌ها تجربه کند.

این اپلیکیشن دارای پشتوانه فنی از طرف درمانگران و مربیان ویژه است، بنابراین می توانید مطمئن باشید که فعالیت های مهارت های شناختی و حرکتی به نفع فرزندشان خواهد بود. با این حال، دسترسی به همه این ابزارها نیز پشت دیوار پرداخت اشتراک است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *