هنگام انتقال فایل های بزرگ بین رایانه ها یا دانلود نرم افزار، ممکن است با دو نوع فایل مواجه شوید: ISO و RAR/ZIP. در حالی که هر دو می توانند داده ها را ذخیره و انتقال دهند، تفاوت های کلیدی بین این دو وجود دارد که باید درک کنید. بیایید نگاهی دقیق‌تر به آنچه که هر نوع فایل را منحصر به فرد می‌کند بیاندازیم.

فایل ISO چیست؟

یک فایل ISO یک ایمیج دیسکی است که شامل تمام داده‌های یک دیسک نوری از جمله فیلم‌ها، موسیقی، اسناد یا برنامه‌های ذخیره شده روی آن است. یک فایل ISO درست مانند یک دیسک فیزیکی عمل می کند. هنگامی که آن را در رایانه خود باز می کنید، می توانید محتویات آن را مشاهده کرده و برنامه ها را طوری نصب کنید که گویی یک CD یا DVD را در درایو نوری خود قرار داده اید.

فایل های ISO معمولاً هنگام دانلود برنامه های نرم افزاری به صورت آنلاین استفاده می شوند. به عنوان مثال، اگر ویندوز 11 را از وب سایت مایکروسافت دانلود کنید، معمولاً به صورت یک فایل ISO می آید. سپس این فایل را می توان بر روی یک دیسک “رایت” کرد، بنابراین می توانید نرم افزار را روی رایانه خود نصب کنید. به همین ترتیب، می توانید با استفاده از ISO به عنوان یک روش پشتیبان، فایل های موجود در رایانه خود را روی دیسک رایت کنید.

فایل های RAR/ZIP چیست؟

فایل‌های RAR/ZIP فایل‌های فشرده‌شده‌ای بوده که حاوی چندین فایل یا پوشه برای صرفه‌جویی در فضا هستند. فایل های فشرده اغلب برای به اشتراک گذاری چندین سند یا برنامه به طور همزمان استفاده می شوند زیرا ارسال یک فایل فشرده بزرگ بسیار آسان تر از ارسال تعداد زیادی فایل کوچکتر به طور جداگانه است. آنها همچنین برای صرفه جویی در فضای رایانه شما مفید هستند زیرا فضای کمتری نسبت به اجزای جداگانه آنها اشغال می کنند.

برخلاف فایل‌های ISO که عمدتاً برای ذخیره داده‌های دیسک‌های نوری استفاده می‌شوند، فایل‌های RAR و ZIP (و انواع مختلف آن‌ها) می‌توانند اکثر انواع فایل‌ها را از تصاویر و ویدیوها تا اسناد و برنامه‌ها ذخیره کنند. این باعث می شود آنها برای ارسال مقادیر زیادی داده از طریق اینترنت بدون نگرانی در مورد محدودیت های پهنای باند مفید باشند. آنها همچنین سازماندهی مجموعه های بزرگی از فایل ها را به دلیل توانایی گروه بندی چندین آیتم در یک پوشه آسان تر می کنند.

تفاوت بین فایل های ISO و RAR/ZIP چیست؟

تفاوت اصلی بین فایل های ISO و RAR/ZIP در هدفی است که از آنها استفاده می شود. به عنوان مثال، فایل‌های ISO معمولاً برای نصب نرم‌افزار یا تهیه نسخه پشتیبان کامل از دیسک استفاده می‌شوند، در حالی که فایل‌های RAR/ZIP برای فشرده‌سازی و اشتراک‌گذاری چندین سند یا برنامه به طور همزمان استفاده می‌شوند. علاوه بر این، فایل های ISO به طور خاص برای رایت بر روی دیسک های نوری طراحی شده اند، در حالی که فایل های RAR/ZIP را می توان در هر سیستم عاملی استفاده کرد.

چه زمانی باید از ISO یا RAR/ZIP استفاده کرد؟

هنگام نصب یک برنامه نرم افزاری بر روی رایانه شما باید از فایل های ISO استفاده شود. اگر نرم افزار با هر فرمت دیگری (مانند یک فایل اجرایی) در دسترس نباشد یا نیاز به نصب از روی دیسک باشد، به ویژه مفید است. فایل‌های RAR/ZIP زمانی بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرند که بخواهید چندین سند یا برنامه را همزمان به اشتراک بگذارید. آنها همچنین می توانند به صرفه جویی در فضا در رایانه شما کمک کنند زیرا فضای کمتری نسبت به اجزای جداگانه آنها اشغال می کنند.

کاربردهای دیگر برای فایل های ISO و RAR/ZIP

علاوه بر کاربردهای اصلی، فایل های ISO و RAR و ZIP می توانند برای اهداف دیگری مانند پشتیبان گیری از داده ها نیز استفاده شوند. به عنوان مثال، فایل های ISO را می توان برای ایجاد کپی دقیق از سی دی ها و دی وی دی ها استفاده کرد، بنابراین می توانید آنها را به صورت دیجیتال ذخیره کنید و هر زمان که نیاز دارید به آنها دسترسی داشته باشید. در همین حال، فایل‌های RAR و ZIP می‌توانند برای ایجاد پشتیبان‌گیری فشرده از مجموعه‌های بزرگ فایل‌ها استفاده شوند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *