مک مینی و مک استودیو دو مک عالی هستند که از macOS Ventura و سیلیکون اپل تغذیه می‌شوند. با وجود شباهت‌هایشان (برای مثال، هر دو رایانه دسکتاپ هستند)، این دو دستگاه در واقع بسیار متمایز هستند. در نتیجه، آنها در انواع کارهای مختلف کاربران پاسخ می دهند. اکنون در این مقاله قصد داریم مک مینی (2023) و مک استودیو (2022) را از جهات مختلف مقایسه کنیم تا ببینیم کدام یک ارزش خرید دارد. پس در ادامه با همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

مشخصات مک مینی (2023) مک استودیو (2022)
ابعاد و وزن 7.75 در 7.75 در 1.41 اینچ، 7.6 پوند (مدل M2)
7.75 در 7.75 در 1.41 اینچ، 7.8 پوند (مدل M2 پرو)
7.7 در 7.7 در 3.7 اینچ، 5.9 پوند (مدل M1 مکس)
7.7 در 7.7 در 3.7 اینچ، 7.9 پوند (مدل M1 اولترا)
تراشه اپل M2 (8 هسته پردازش، 10 هسته گرافیک)
اپل M2 پرو (10 هسته پردازش، 16 هسته گرافیک)
اپل M2 پرو (12 هسته پردازش، 19 هسته گرافیک)
اپل M1 Max (10 هسته پردازش، 24 هسته گرافیک)
اپل M1 Max (10 هسته پردازش، 32 هسته گرافیک)
اپل M1 Ultra (20 هسته پردازش، 48 هسته گرافیک)
اپل M1 Ultra (20 هسته پردازش، 64 هسته گرافیک)
حافظه مدل M2: حداکثر 24 گیگابایت رم، حداکثر 2 ترابایت SSD
مدل M2 پرو: حداکثر 32 گیگابایت رم، 8 ترابایت SSD
مدل M1 مکس : حداکثر 64 گیگابایت رم، 8 ترابایت SSD
مدل M1 اولترا: حداکثر 128 گیگابایت رم، 8 ترابایت SSD
پورت ها مدل M2: اترنت، HDMI، جک 3.5 میلی‌متری، USB-A (دو عدد)، تاندربولت 4 (دو عدد)
مدل M2 پرو: اترنت، HDMI، جک 3.5 میلی‌متری، USB-A (چهار عدد)، تاندربولت 4 (چهار عدد)
مدل M1 مکس: اترنت، HDMI، جک 3.5 میلی‌متری، USB-A (دو عدد)، USB-C (دو عدد)، تاندربولت 4 (چهار عدد)، اسلات کارت SDXC.
مدل M1 اولترا : اترنت، HDMI، جک 3.5 میلی متری، USB-A (دو عدد)، تاندربولت 4 (شش عدد)، اسلات کارت SDXC
ارتباطات وای فای 6E، بلوتوث 5.3 وای فای 6، بلوتوث 5.3
رنگ نقره ای نقره ای
قیمت مدل M2: شروع قیمت از 599 دلار
مدل M2 پرو: شروع قیمت از 1299 دلار
مدل M1 مکس: شروع قیمت از 1999 دلار
مدل M1 اولترا: شروع قیمت از 3999 دلار

طراحی: مربع در مقابل مکعب

بیایید با طراحی مک مینی (2023) و مک استودیو (2022) شروع کنیم. این دو کامپیوتر اپل در اکثر جهات یکسان به نظر می رسند، و دومی شبیه نسخه باد شده قبلی است. هر دوی آنها از زبان طراحی یکسانی پیروی می کنند و دارای لوگوی مرکزی اپل در سمت بالا، طول و عرض مساوی و همان روکش نقره ای هستند.

تفاوت آنها در ارتفاع و ترتیبات پورت ها است (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد). مک مینی، خوب، مینی است و تنها 1.4 اینچ ارتقاع داشته، در حالی که مک استودیو 3.7 اینچ ارتفاع دارد. هر دو کامپیوتر وزن تقریبی یکسانی دارند، به جز M1 مکس مک استودیو که وزن آن به طور قابل توجهی کمتر از هر مدل دیگری است.

بنابراین برای این دور، ما مک مینی را به عنوان برنده انتخاب می کنیم زیرا فضای کمتری را اشغال می کند و بیشتر به مینیمالیست ها پاسخ می دهد. وزن نباید نقش مهمی در این قضاوت داشته باشد، زیرا اینها دستگاه های ثابتی هستند که کاربران معمولاً اغلب آنها را با خود حمل نمی کنند.

عملکرد: جنگ M2 و M1

همیشه جدیدتر بهتر نیست و اینجا هم همینطور است. مک مینی (2023) دارای تراشه M2 یا M2 پرو است، در حالی که مک استودیو (2022) از M1 Max یا M1 Ultra استفاده می کند. این بدان معناست که تراشه های پایین رده M2 در حال رقابت با چیپست های M1 هستند. همانطور که جدول مشخصات فنی بالا نشان می‌دهد، مک استودیو حداکثر می‌تواند رم، هسته‌های پردازشی و هسته‌های گرافیکی بیشتری (حداکثر 20 هسته‌ پردازش، 64 هسته‌ گرافیک و 128 گیگابایت رم) را مدیریت کند. حداکثر فضای ذخیره سازی در هر دو دستگاه با 8 ترابایت یکسان است.

در حالی که این دور یک پیروزی آشکار برای مک استودیو است، باید متوقف شوید و از خود بپرسید که آیا به این مقدار قدرت نیاز دارید یا خیر. مک مینی رده بالا با M2 پرو می‌تواند در سخت‌ترین وظایفی که معمولاً کاربران انجام می‌دهند، مقابله کند. مک مینی باید بیش از اندازه کافی باشد، مگر اینکه مرتباً با ویدیوهای با وضوح بالا، رندرهای سه بعدی، جمع آوری داده های بزرگ و سایر کارهای فشرده سر و کار داشته باشید. برای اکثر مردم، حداکثر M1 اولترا در مک استودیو بسیار زیاد است.

پشتیبانی از پورت ها و نمایشگر خارجی

در حالی که مک استودیو (2022) دارای پورت های بیشتری است، مک مینی (2023) از اتصال Wi-Fi، بلوتوث و HDMI ارتقا یافته استفاده می کند. در مک مینی، حداکثر می‌توان تا چهار پورت تاندربولت 4، دو پورت USB Type-A، پورت HDMI 2.1، جک 3.5 میلی‌متری هدفون و اترنت را دریافت کرد. در همین حال، مک استودیو رده بالا دارای شش پورت تاندربولت 4، دو پورت USB Type-A و HDMI 2.0، جک هدفون 3.5 میلی متری، اترنت و اسلات کارت SD است.

بنابراین در حالی که مک استودیو پورت های بیشتری ارائه می دهد، فاقد HDMI 2.1 و در نتیجه پشتیبانی از نمایشگر 8K است. همچنین بلوتوث 5.3 و Wi-Fi 6E را از دست خواهید داد. اگر قصد استفاده از مانیتور خارجی 8K را ندارید، مک استودیو برنده اینجاست. به هر حال، جدا از ارائه پورت های بیشتر، به لطف اسلات کارت SD، تنوع بیشتری نیز دارد. برای تصمیم گیری، باید نیازهای خود را بسنجید و تخمین بزنید که معمولاً از چه پورت هایی در رایانه استفاده می کنید. با این حال، شایان ذکر است که نمایشگرهای 8K هنوز هم یک دسته محصول گران قیمت هستند، اگرچه داشتن این پشتیبانی راهی برای اطمینان از اینکه مک مینی شما در آینده مقاوم است.

با حرکت به سمت پشتیبانی از نمایشگر اکسترنال، این مک‌ها دستگاه‌های همه کاره نیستند، بنابراین هیچ کدام دارای صفحه نمایش داخلی نیستند. در نتیجه، شما مجبور خواهید بود آن را به همراه ماوس و صفحه کلید بخرید. مک مینی (2023) حداکثر سه نمایشگر را به طور همزمان پشتیبانی می کند، در حالی که بالاترین رده مک استودیو برای پنج نمایشگر عرضه می شود. اگرچه، قبل از اینکه مک استودیو را برنده خطاب کنید، به یاد داشته باشید که سه نمایشگر در حال حاضر برای اکثر افرادی که روی رایانه کار می کنند کافی است.

جمع بندی: کدام یک ارزش خرید دارد؟

مک مینی (2023) با وجود برد کمتر در این نبرد، بر مک استودیو (2022) برای اکثر مشتریان پیروز شد. مک مینی حداقل 90 درصد از کاربران را تامین می کند و مک استودیو (2022) می تواند برای بسیاری از مردم بیش از حد باشد. مک استودیو قدرت زیادی ارائه می دهد، اما تنها کاربرانی که کارهای فشرده و خلاقانه انجام می دهند، کاربرد دارد

بعلاوه، اگر بودجه محدودی دارید، می توانید یک مک مینی اقتصادی را فقط با 599 دلار خریداری کنید و فضای زیادی برای خرید صفحه کلید، ماوس و مانیتور داشته باشید. اگر بودجه شما انعطاف‌پذیر است، هسته‌های پردازش، هسته‌های گرافیک و رم مورد نیاز خود را تخمین بزنید و ببینید کدام گونه‌های مک شامل آنها می‌شوند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *