آموزش

SSD در مقابل HDD: کدام یک باید در رایانه باشد؟

هارد دیسک (HDD) و درایوهای حالت جامد (SSD) برای سناریوهای مختلف ذخیره سازی طراحی شده اند، اما دومی به تدریج جایگزین درایوهای مکانیکی سنتی با ادامه کاهش قیمت ها می شود. هنگامی که یک رایانه جدید می خرید یا به دنبال افزایش ظرفیت ذخیره سازی در یک سیستم موجود هستید، تفاوت SSD با HDD چیست؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

SSD در مقابل HDD: تفاوت ها

تفاوت درایوهای حالت جامد و هارد دیسک در فناوری مورد استفاده برای ذخیره داده ها است. هارد دیسک از زمان شروع به کار رایانه های دسکتاپ وجود داشته است. حتی تا به امروز، آنها همچنان برای نیازهای با ظرفیت بالا مانند مراکز داده، سرورها و حتی رایانه های بازی استفاده می شوند. آنها به سادگی با درایوهای حالت جامد از نظر قیمت به ازای هر گیگابایت بی همتا هستند، یعنی چقدر می توان انتظار داشت هر گیگابایت برای یک درایو خرج کنید.

یک هارد 1 ترابایتی ممکن است فقط 30 دلار قیمت داشته باشد، در حالی که شما به راحتی 60 دلار برای یک SSD معادل هزینه می کنید. این دو برابر قیمت به ازای هر گیگابایت داده است و هارد دیسک را به ارزش بسیار بهتری تبدیل می کند، اما SSD قطعات متحرک ندارد، به طور قابل توجهی سریعتر است و تا زمانی که با نوشتن سنگین به آن ضربه نزنید باید بیشتر دوام بیاورد. دلیل این امر به فناوری مورد استفاده برای ذخیره داده ها مربوط می شود.

یک هارد دیسک از یک موتور برای چرخاندن یک یا چند صفحه با پوشش مغناطیسی در داخل یک محفظه مهر و موم شده استفاده می کند. سپس یک هدر متحرک خواندن/نوشتن روی هر بشقاب می‌چرخد تا به داده‌ها دسترسی پیدا کند. جهت مغناطیسی تعیین می کند که چه نوع بیتی وجود دارد. SSD کمی ساده‌تر است، زیرا به سادگی از انرژی برای دسترسی به داده‌های روی تراشه‌های حافظه (یا فلش مموری) استفاده می‌کند، مانند درایو USB یا حافظه داخلی گوشی هوشمند شما.

برای لپ‌تاپ‌ها، با انتخاب HDD یا SSD همه چیز جالب می‌شود. به طور کلی، SSDها به دلیل نداشتن قطعات متحرک، افزایش سرعت و کاهش قدرت، گزینه بسیار برتر برای نوت بوک ها هستند که مورد دوم به افزایش عمر باتری کمک می کند. برای رایانه‌های دسکتاپ، توصیه می‌کنیم از SSD برای ذخیره‌سازی سیستم‌عامل و برنامه‌ها و بازی‌های پربازدید استفاده کنید. هارد دیسک ها را می توان برای ذخیره تمام داده های دیگر معرفی کرد.

SSD در مقابل HDD: قیمت

قیمت معمولاً چیزی است که افراد را از سرمایه گذاری در SSD های با ظرفیت بیشتر منصرف می کند زیرا می تواند واقعاً گران شود. این در قیمت هر گیگابایت نیز منعکس شده است. این معیاری است که ما از آن برای تعیین میزان پرداختی شما برای هر گیگابایت در یک درایو استفاده می‌کنیم، که به تعیین اینکه آیا معامله خوبی است یا خیر کمک می‌کند. یک SSD معمولاً برای هر گیگابایت بیشتر از یک هارد دیسک با اندازه برابر هزینه دارد.

یک هارد 8 ترابایتی Seagate FireCuda حدود 230 دلار قیمت دارد که به طور قابل توجهی کمتر از قیمت 690 دلاری سامسونگ 870 QVO SSD خود است. قیمت هارد دیسک 0.03 دلار در هر گیگابایت و درایو حالت جامد 0.09 دلار در هر گیگابایت است. شما می توانید سه هارد 8 ترابایتی با ظرفیت کلی 24 ترابایت در مقایسه با یک SSD با ظرفیت 8 ترابایت بخرید. این به خوبی تفاوت قیمت بین این دو فناوری را نشان می دهد.

به طور کلی برای SSD هزینه بیشتری می پردازید، اما نرخ انتقال بهتر و پتانسیل طولانی تری را برای درایو به دست خواهید آورد. هر دو هارد 2.5/3.5 اینچی و درایو حالت جامد 2.5 اینچی همگی از یک رابط SATA استفاده می کنند. SSDهای M.2 به اسلات M.2 نیاز دارند که روی مادربردهای داخل رایانه‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ وجود دارد. لطفاً قبل از خرید درایوهای جدید بررسی کنید چه پورت هایی در دسترس هستند.

SSD در مقابل HDD: عملکرد

وقتی نوبت به معیار عملکرد یک درایو می‌رسد، باید با چند معیار کار کنیم. خواندن/نوشتن متوالی تا حد زیادی فایل های بزرگ در حال حرکت را پوشش می دهد. یک هارد دیسک معمولی می تواند تا 150 مگابایت بر ثانیه قبل از شارژ شدن برسد. یک درایو حالت جامد 2.5 اینچی می تواند تا 500 مگابایت بر ثانیه دست یابد، اما می توانید با سریع ترین SSD های NVMe PCIe تا 8000 مگابایت بر ثانیه بروید. یک SDD به شما این امکان را می دهد که داده ها را با سرعت بسیار بالاتری بخوانید و بنویسید.

این برای بیلدهایی که بازی ها و سایر نرم افزارهای سنگین روی SSD ذخیره می شوند مفید است. همچنین برای کسانی که با فایل های بزرگتر مانند ویدیوی 4K یا 8K کار می کنند، مهم است. هارد دیسک‌ها در ذخیره‌سازی داده‌های زیادی در پلتفرم‌های ارزان‌تر بسیار عالی هستند، اما این فناوری به سادگی به آنچه در ماژول‌های حافظه فلش روی SSD ممکن است نزدیک نیست.

SSD در مقابل HDD: دوام

استقامت هنگام نگاه کردن به SSD در مقابل HDD دشوار است زیرا هر دو درایو در نوع خود بهتر هستند. بیایید با HDD شروع کنیم؛ به دلیل ماهیت مکانیکی آن، واضح است که این اولین دستگاهی است که در مدت زمان طولانی از کار می افتد. موتور باید بشقاب ها را بچرخاند و هد باید روی هر دیسک به جلو و عقب حرکت کند که در صورت ضربه شدید به درخواست دسترسی منجر به سایش می شود.

اما هارد دیسک‌ها مانند SSD در معرض خرابی شدید نوشتن نیستند. شما می توانید با خیال راحت به اندازه ای که هارد دیسک قادر به خواندن است، بدون ایجاد سایش غیر ضروری، داده بنویسید. در مورد SSD که باز هم به فناوری و نحوه ذخیره داده ها در ماژول های حافظه فلش بستگی دارد، نمی توان همین را گفت. SSD ها معمولاً دارای مقدار محدودی از داده ها هستند که می توانند قبل از اینکه با مشکلاتی مواجه شوند در درایو نوشته شوند.

شایان ذکر است که این رقم معمولاً حجم بالایی از داده است. نسخه 1 ترابایتی سامسونگ EVO Plus NVMe دارای رتبه استقامت (TBW) 1200 ترابایت است. این بدان معناست که می توانید قبل از مشاهده عملکرد ضعیف یا مشکل دیگری در درایو، 1200 ترابایت (یا 1200 برابر ظرفیت خود درایو) بنویسید. به غیر از این، یک SSD به دلیل عدم وجود قطعات متحرک، استقامت به مراتب بهتری دارد.

SSD در مقابل HDD: جمع بندی

ما همیشه یک رویکرد ترکیبی برای ذخیره سازی داخل یک رایانه را توصیه می کنیم، مگر اینکه لپ تاپ باشد، یا پول نقد کافی برای پوشش هزینه پیکربندی تمام SSD داشته باشید. SSDها به دلیل نداشتن قطعات متحرک و عمر باتری بهتر در مقایسه با هارد دیسک، به سادگی در داخل یک کامپیوتر نوت بوک حس بیشتری دارند. برای دسکتاپ، بهتر است از SSD برای سیستم عامل و برنامه‌ها و بازی‌های پرکاربرد و همچنین از هارد دیسک یا تعداد کمی برای سایر داده‌ها استفاده کنید.

منبع
xda-developers
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا