پس از خرید یک دوربین مناسب، لنزها بهترین ابزار بعدی هستند که باید به آنها توجه کنید. وقتی صحبت از لنزها می شود، گزینه های زیادی دارید. از نوع لنز گرفته تا فاصله کانونی و دیافراگم، موارد زیادی برای خرید لنز وجود دارد.

هنگامی که نوع لنز و محدوده فاصله کانونی را صفر کردید، باید دیافراگم را انتخاب کنید. اینجاست که کار مشکل می شود. شما معمولاً همراه با دوربین ما یک لنز کیت تهیه می کنید. اگر شما یک عکاس تازه کار هستید، ممکن است به نوع دیافراگم لنز خود توجه چندانی نکرده باشید. در این مقاله تفاوت بین لنزهای دیافراگم ثابت و متغیر و اهمیت آنها بحث خواهیم کرد.

تفاوت بین لنز دیافراگم ثابت و متغیر چیست؟

اگر یک عکاس مشتاق هستید، احتمالاً می دانید که دو نوع لنز وجود دارد: لنزهای پرایم و لنزهای زوم. یک لنز پرایم فاصله کانونی ثابتی مانند 50 میلی متر، 85 میلی متر یا 600 میلی متر دارد. از سوی دیگر، لنز زوم دارای فاصله کانونی متغیری است؛ به عنوان مثال، 18-55 میلی متر، 24-120 میلی متر، یا 200-500 میلی متر.

علاوه بر فاصله کانونی، می توانید علامت مهم دیگری را روی لنز خود مشاهده کنید. این همان دیافراگم است که نشان می دهد لنز شما چقدر می تواند باز و نور وارد شود. به عنوان مثال، لنز شما ممکن است 50mm 1:1.8 یا 18-55mm 1:3.5-5.6 را نشان دهد. توجه کنید که چگونه دیافراگم در یک لنز اصلی ثابت می ماند و در یک لنز زوم تغییر می کند؟ زیرا حداکثر مقدار دیافراگم برای فواصل کانونی مختلف تغییر می کند. در مورد لنز 18-55mm f/3.5-5.6، حداکثر دیافراگم f/3.5 در 18mm و f/5.6 در 55mm است.

به عنوان یک قانون کلی، حداکثر مقدار دیافراگم برای لنزهای پرایم ثابت می ماند. بنابراین، در مورد لنزهای زوم چطور؟ می تواند متغیر (18-55mm f/3.5-5.6) یا ثابت (17-55mm f/2.8) باشد. در مورد دوم دیافراگم در سراسر محدوده فاصله کانونی ثابت می ماند. یک لنز با دیافراگم متغیر حداکثر دیافراگم را در وسیع ترین فاصله کانونی خود دارد.

به عنوان مثال، وسیع ترین فاصله کانونی برای یک لنز 18-55 میلی متری 18 میلی متر است. هنگامی که لنز را به فاصله کانونی متفاوتی زوم می کنید، مثلاً 35 میلی متر، عناصر داخل لنز شما در امتداد حرکت می کنند تا در فاصله کانونی جدید فوکوس کنند. از این رو، تغییر در حداکثر دیافراگم اعمال می شود.

در لنزهای دیافراگم ثابت، دیافراگم تحت تأثیر مکانیسم زوم لنز قرار نمی گیرد و در تمام محدوده فاصله کانونی ثابت می ماند. این لنزها از مواد با کیفیت بالاتر ساخته شده اند و در مقایسه با لنزهای با دیافراگم متغیر اغلب گران هستند. اکنون که تفاوت بین لنزهای دیافراگم ثابت و متغیر را می دانید، بیایید در مورد زمانی که به یکی نسبت به دیگری نیاز دارید بحث کنیم.

چه زمانی به لنز با دیافراگم متغیر نیاز دارید؟

اگر یک عکاس مبتدی هستید که سعی می‌کند آب عکاسی را آزمایش کند، می‌توانید یک لنز زوم با دیافراگم متغیر انتخاب کنید. به احتمال زیاد، لنز کیت شما یکسان است، بنابراین شما فقط یک لنز در محدوده فاصله کانونی متفاوت خواهید داشت. آیا به دنبال بهبود عکاسی خود هستید؟ توصیه می‌کنیم به جای لنز زوم، از لنز پرایم استفاده کنید زیرا با دیافراگم‌های بازتر سریع‌تر است و کیفیت تصویر شما بهتر خواهد بود زیرا لنز پرایم فاقد عناصر متحرک است.

دسترسی طولانی تر بدون هزینه

اگر از عکاسی از حیات وحش لذت می برید، می خواهید دسترسی و انعطاف پذیری برای بزرگنمایی و کوچکنمایی داشته باشید. بنابراین منطقی است که در این مورد به سراغ لنز زوم بروید. یکی از مهمترین نکات فروش لنز با دیافراگم متغیر ارزان بودن آن است. به عنوان یک عکاس جدید، لازم نیست پول زیادی را روی تجهیزات گران قیمت سرمایه گذاری کنید. در عوض، می‌توانید با گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه شروع کنید و بعد از رسیدن به یک سطح مهارت، ارتقا دهید.

سبک برای سفر

لنزهای با دیافراگم متغیر نیز به دلیل اجزای با کیفیت پایین تر، سبک وزن هستند. بنابراین عکاسی دستی با آنها آسان است و شما مجبور نیستید دور یک سه پایه بچرخید. آیا شما یک عکاس سرگرمی هستید که دوست دارید در کوه ها و جنگل ها پیاده روی کنید تا از حیوانات عکس بگیرید؟ به یک لنز با دیافراگم متغیر در کیف دوربین خود نیاز دارید. همچنین، به دلیل اپتیک متوسط، ممکن است تصاویر شما آنقدر شارپ نباشند و ممکن است مصنوعاتی مانند انحراف رنگی و اعوجاج لنز را مشاهده کنید.

چه زمانی به یک لنز با دیافراگم ثابت نیاز دارید؟

لنزهای دیافراگم ثابت با اپتیک و مکانیزم های باکیفیت ساخته شده اند. با این حال، آنها به طور کلی سنگین تر هستند و لنزهای درجه یک در نظر گرفته می شوند. این بدان معناست که آنها دقیقاً در رده مقرون به صرفه نیستند.

دریافت تصاویر با کیفیت

سرمایه گذاری بر روی یک لنز با دیافراگم ثابت ایده خوبی است اگر برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای یا شرکت مکرر در مسابقات عکاسی طبیعت و حیات وحش تلاش می کنید. از آنجایی که لنزها با اپتیک بهتری مانند شیشه با پراکندگی بسیار کم و پوشش نانو کریستال ساخته شده اند، تصاویر واضح و مشکلات کمتری مانند اعوجاج دریافت خواهید کرد. به یاد داشته باشید، شما به یک سه پایه محکم نیاز دارید زیرا لنز می تواند سنگین باشد.

گرفتن عکس در نور کم

یکی دیگر از مزایای لنزهای دیافراگم ثابت این است که اغلب دارای دیافراگم بازتر هستند (معمولاً f/4 یا کمتر). لنزهای با دیافراگم باز می توانند نور بیشتری وارد کنند، بنابراین عکاسان نجومی و دیگرانی که اغلب در شرایط کم نور کار می کنند می توانند لنزهای با دیافراگم ثابت را انتخاب کنند.

عالی برای ویدیوها

تصور کنید در حال تماشای ویدئویی هستید که در آن عمق میدان با زوم لنز تغییر می کند. با این حال، هنگامی که از یک لنز با دیافراگم ثابت استفاده می کنید، عمق میدان زمانی که بزرگنمایی یا کوچکنمایی می کنید یکسان باقی می ماند. این باعث می شود که ویدیو یکپارچه به نظر برسد.

از بوکه کره ای لذت ببرید

دیافراگم باز یک لنز با دیافراگم ثابت برای تولید پس‌زمینه‌های تار دوست‌داشتنی عالی است. اگر می خواهید سوژه خود را ایزوله کنید یا از عمق میدان کم در عکس های خود لذت ببرید، از داشتن دیافراگم ثابت قدردانی خواهید کرد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *