نرم افزار و اینترنت

انتشار اوبونتو 23.04 با پشتیبانی بهبود یافته آژور اکتیو دایرکتوری

Canonical آخرین نسخه از سیستم عامل محبوب اوبونتو را معرفی کرد. با Ubuntu 23.04 Lunar Lobster، کاربران از نصب کننده دسکتاپ جدیدی به نام Subiquity، پشتیبانی بهتر Azure Active Directory و تجربه بازی بهبود یافته بهره مند می شوند. کاربران دسکتاپ همچنین از تمام پیشرفت هایی که در گنوم 44 وجود دارد مانند تنظیمات سریع بهره می برند.

بیایید با بازی شروع کنیم، در اوبونتو 23.04، بسته استیم اسنپ به کانال پایدار ارتقا یافته است. اکنون که Steam به صورت اسنپ ارائه می شود (این موضوع بحث برانگیز خواهد بود)، گیمرها می توانند بازی های خود را بدون PPA اضافی انجام دهند. این نسخه دارای کتابخانه های 32 بیتی و جدیدترین درایورهای Mesa است تا آخرین به روز رسانی ها را با تأثیر بر ثبات سیستم ارائه دهد. برخی از کاربران فکر می‌کنند اسنپ‌ها برای بارگیری بسیار کند هستند، بنابراین این تصمیم می‌تواند باعث نارضایتی برخی از افراد شود.

یکی دیگر از تغییرات این به روز رسانی، پشتیبانی از احراز هویت در Azure Active Directory است. طبق گفته Canonical، اوبونتو اکنون تنها توزیع لینوکس است که احراز هویت کاربر بومی را با Azure Active Directory فراهم می‌کند. این ویژگی به کاربران Microsoft 365 Enterprise اجازه می دهد تا با استفاده از همان اعتبارنامه هایی که برای M365 یا Azure استفاده می کنند، دسکتاپ اوبونتو خود را احراز هویت کنند. Canonical اشاره کرد ادمین‌های فناوری اطلاعات باید ویژگی «aad-auth» را در این نسخه برای پشتیبان‌گیری Ubuntu 22.04 LTS که برای اواخر سال برنامه‌ریزی شده است، ارزیابی کنند.

همچنین برخی از ویژگی‌های جدید برای Active Directory در اوبونتو 23.04 وجود دارد که شامل پشتیبانی از پروکسی سازمانی، محدود کردن برنامه و اشتراک‌گذاری شبکه می‌شود. اینها در اواخر سال جاری به Ubuntu 22.04 LTS و Ubuntu 20.04 LTS ارائه خواهند شد. در نهایت، اگر گنوم را دوست ندارید، حتی با تمام ویژگی‌های جدیدی که با گنوم 44 ارائه می‌شود، می‌توانید از طعم دیگری استفاده کنید. اوبونتو 23.04 دو طعم جدید، طعم Edubuntu و  Cinnamon را اضافه می کند.

منبع
neowin
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا