آموزش

آشنایی با خطای 0x80071A90 ویندوز و نحوه رفع آن

خطای 0x80071A90 مربوط به Windows Features زمانی رخ می‌دهد که کاربران سعی می‌کنند یک ویژگی کامپوننت مانند NET Framework را نصب یا فعال کنند، اما فرآیند با شکست مواجه می‌شود. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که مشکلی در ویندوز کامپوننت استور وجود داشته باشد که کامپیوننت های سیستم را حفظ می‌کند. در زیر، به چرایی بروز این خطا، و راه حل هایی برای تلاش برای رفع آن نگاهی می اندازیم.

در حالی که چندین عامل وجود دارد که ممکن است در ایجاد خطای ویژگی های ویندوز نقش داشته باشد، در ادامه رایج ترین آنها به شرح زیر است:

  • وقفه آنتی ویروس: اگر از یک نرم افزار امنیتی شخص ثالث بر روی رایانه خود استفاده می کنید، این احتمال وجود دارد که نصب یا فعال کردن Windows features را با شناسایی آنها به عنوان مضر یا ناخواسته مسدود کند. این اغلب یک هشدار امنیتی نادرست است.
  • تداخل نرم افزار شخص ثالث: گاهی اوقات، یک برنامه شخص ثالث در حال اجرا در پس زمینه می تواند در نصب یا فعال کردن ویژگی های ویندوز اختلال ایجاد کند و منجر به کد خطای 0x80071A90 شود.
  • فایل‌های سیستمی خراب: اگر فایل‌های سیستمی که برای نصب یا فعال کردن ویژگی‌های ویندوز حیاتی هستند گم یا خراب شده باشند، احتمالاً با خطای مورد بررسی مواجه خواهید شد.
  • بروز رسانی ناقص ویندوز منسوخ شده: ممکن است سیستم شما قدیمی باشد، که منجر به مشکلات سازگاری می شود و شما را از نصب/فعال کردن برخی ویژگی های ویندوز باز می دارد.
  • سایر مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری: در برخی موارد، مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری مانند مشکلات درایورهای دستگاه یا تنظیمات رجیستری نیز می تواند منجر به خطای ویژگی های ویندوز شود.

صرف نظر از اینکه چه چیزی ممکن است باعث ایجاد مشکل در مورد شما شده باشد، در ادامه چند روش برای رفع این موضوع را به شما نشان خواهیم داد.

1. آنتی ویروس خود را غیر فعال کنید

برنامه‌های آنتی ویروس برای محافظت از رایانه شما در برابر نرم‌افزارها و ویروس‌های مضر طراحی شده‌اند، اما با انجام این کار، ممکن است از نصب یا به‌روزرسانی صحیح برخی از کامپوننت ها و Windows Features جلوگیری کنند. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که آنتی ویروس به اشتباه این ویژگی را مضر بداند.

برخی از برنامه‌ها همچنین می‌توانند در ذخیره‌سازی کامپیوننت های ویندوز یا فرآیند به‌روزرسانی اختلال ایجاد کنند و منجر به بروز مشکل شوند. به همین دلیل است که توصیه می کنیم برنامه آنتی ویروس خود را به طور موقت غیرفعال کنید. بسته به برنامه امنیتی که استفاده می کنید، مراحل دقیق انجام این کار ممکن است متفاوت باشد. با این حال، معمولاً می‌توانید با کلیک راست روی نماد آنتی‌ویروس در نوار وظیفه و انتخاب Disable تا راه‌اندازی مجدد رایانه، به این مهم دست یابید.

2. انجام کار در حالت Safe Mode

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برنامه‌ها و فرآیندهای خاصی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند نیز می‌توانند در نصب یا فعال کردن Windows Features اختلال ایجاد کنند. برای جلوگیری از هرگونه درگیری احتمالی نرم افزار شخص ثالث، می توانید این عمل را در حالت Safe Mode انجام دهید. این حالت، ویندوز را تنها با درایورها و سرویس های لازم راه اندازی می کند و به شما امکان می دهد وظایف را بدون تداخل نرم افزارهای شخص ثالث به پایان برسانید.

هنگامی که در ویندوز به حالت Safe Mode راه‌اندازی می‌شوید، ابزار Windows Features را راه‌اندازی کنید و اقدامی را که در ابتدا باعث ایجاد خطا می‌شد، انجام دهید. اگر یک فرآیند پس‌زمینه منجر به آن می‌شد، اکنون باید بتوانید ویژگی مورد نظر را بدون هیچ مشکلی فعال کنید.

3. مخزن WMI را بازسازی کنید

همچنین ممکن است به دلیل خرابی مخزن WMI با این مشکل روبرو شوید. این مخزن مانند یک پایگاه داده است که سیستم شما اطلاعات مربوط به سخت افزار، نرم افزار و سایر تنظیمات مرتبط را در آن ذخیره می کند. این اطلاعات می تواند توسط برنامه های نرم افزاری و اسکریپت های اداری برای مدیریت تنظیمات سیستم استفاده شود و اگر مخزن فایل های خراب یا مفقودی داشته باشد، می تواند منجر به مشکلاتی مانند خطای Windows Features شود.

برای رفع مشکلات مخزن WMI، می‌توانید آن را بازسازی کنید، که اساساً مخزن را برای هرگونه ناهماهنگی بررسی می‌کند و آن را به حالت پیش‌فرض خود بازنشانی می‌کند. این می تواند به رفع هر گونه مشکلی که از نصب یا فعال کردن Windows Features جلوگیری می کرد کمک کند. برای ادامه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کلیدهای Win + R را با هم فشار دهید تا Run باز شود.
  • “cmd” را در Run تایپ کنید و کلیدهای Ctrl + Shift + Enter را با هم فشار دهید. با این کار Command Prompt به عنوان مدیر اجرا می شود.
  • در اعلان User Account Control روی Yes کلیک کنید.
  • هنگامی که وارد Command Prompt شدید، دستورات زیر را یکی یکی اجرا کنید:
winmgmt /salvagerepositorywinmgmt /verifyrepositorywinmgmt /resetrepository

منتظر بمانید تا دستورات اجرا شوند و سپس از Command Prompt خارج شوید. اکنون می توانید بررسی کنید که آیا مشکل حل شده است یا خیر.

4. امتحان برخی از رفع خطاهای عمومی مبتنی بر ویندوز

اگر هیچ چیز دیگری کار نمی کند، این اصلاحات کلی ویندوز می تواند به شما در رفع مشکل کمک کند:

  • Update Windows: اگر مدتی است آخرین به‌روزرسانی‌های ویندوز را نصب نکرده‌اید، ممکن است به دلیل قدیمی بودن سیستم با مشکل مواجه شوید. این می تواند به دلیل مشکل سازگاری باشد یا به این دلیل که سیستم شما فاقد به روز رسانی/اصلاحات فوری است که توسط مایکروسافت برای رفع مشکلات خاص مربوط به ویژگی های ویندوز منتشر شده است. در این مورد، توصیه می کنیم برای نصب هر گونه به روز رسانی معلق ویندوز در دسترس وقت بگذارید. این اطمینان حاصل می کند که درایورها و نرم افزارها با آخرین نسخه ویندوز سازگار هستند.
  • بررسی مشکلات خرابی سیستم: برای نصب یا فعال کردن Windows Features، سیستم به فایل‌های حیاتی و ذخیره اجزای ویندوز متکی است. اگر هر یک از این فایل‌ها یا استور خراب شود، می‌تواند دسترسی سیستم به اجزای لازم برای نصب یا فعال‌سازی ویژگی را مختل کند و منجر به خطاهایی مانند آنچه در دست است، شود. برای رفع چنین خطاهای خرابی، می‌توانید از ابزاری مانند System File Checker (SFC) برای اسکن و تعمیر فایل‌های سیستم یا ابزار Deployment Image Servicing and Management (DISM) برای تعمیر فروشگاه اجزای ویندوز استفاده کنید. شما می توانید هر دو این ابزارها را از طریق Command Prompt اجرا کنید.

خطای 0x80071A90 ابزار Windows Features یک مشکل خسته کننده است که می تواند شما را از نصب/فعال کردن برخی از ویژگی های ویندوز باز دارد. خوشبختانه، چندین روش عیب‌یابی وجود دارد که می‌تواند به شما در رفع آن کمک کند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در آینده، ما به شدت توصیه می کنیم ویندوز خود را همیشه به روز نگه دارید. علاوه بر این، مطمئن شوید که از یک آنتی ویروس معتبر استفاده می‌کنید و از برنامه‌های شخص ثالث ناامن که می‌توانند در فرآیندهای سیستم اختلال ایجاد کنند، اجتناب کنید.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا