سخت افزار

تراشه اپل M2 اولترا معرفی شد

اپل امروز از M2 Ultra، قدرتمندترین تراشه سیلیکونی اپل خود رونمایی کرد. با عرضه M2 پرو و مکس در اوایل سال جاری، اپل بالاخره نسل M2 را به مک استودیو و مک پرو آورده، عرضه اولترا شگفت‌انگیز بزرگی نبود. از بسیاری جهات، اپل در اینجا از راهنمای M1 پیروی می کند، که همچنین دارای تراشه Ultra به عنوان بالاترین نسخه Mac Studio بود.

مانند M1 Ultra، نسخه M2 نیز اساساً دو قالب M1 مکس است که در یک بسته واحد ترکیب شده اند. M1 اولترا دارای 20 هسته پردازشی، 64 هسته واحد پردازشگر گرافیکی و 32 هسته موتور عصبی با پشتیبانی از حداکثر 128 گیگابایت حافظه یکپارچه بود. M2 اولترا جدید که با استفاده از لیتوگرافی 5 نانومتری ساخته شده، دارای 134 میلیارد ترانزیستور بوده و از 24 هسته پردازشی، حداکثر 76 هسته پردازشگر گرافیکی (یک گزینه 60 هسته ای نیز وجود دارد) و یک موتور عصبی 32 هسته ای بهره می برد. واحد پردازشی از 16 هسته نسل جدید با عملکرد بالا و هشت هسته با کارایی بالا تشکیل شده است.

یک تغییر عمده نیز در اینجا این است که M2 Ultra تا 192 گیگابایت حافظه یکپارچه را پشتیبانی می کند که توسط پهنای باند حافظه 800 گیگابایت بر ثانیه حمایت می شود. همه اینها به این معنی است که عملکرد CPU تراشه جدید در مقایسه با M1 اولترا تا 20 درصد سریعتر و عملکرد GPU آن 30 درصد افزایش یافته، در حالی که موتور عصبی اکنون 40 درصد سریعتر از M1 Ultra است. اپل می‌گوید این قدرت برای آموزش و اجرای یک مدل زبان بزرگ بدون GPU اختصاصی کافی است.

این تراشه جدید همچنین می‌تواند تا شش Pro Display XDR را پشتیبانی کند. این بیش از 100 میلیون پیکسل است. جانی سروجی، معاون ارشد فناوری‌های سخت‌افزار اپل می‌گوید: “M2 Ultra عملکرد و قابلیت‌های شگفت‌انگیزی را برای سخت‌ترین جریان‌های کاری کاربران حرفه‌ای ما ارائه می‌کند و در عین حال بهره‌وری انرژی پیشرو در صنعت اپل را حفظ می‌کند. M2 Ultra با افزایش عملکرد در CPU، GPU و Neural Engine، همراه با پهنای باند حافظه عظیم در یک سیستم روی چیپ، قدرتمندترین تراشه جهان بوده که تا به حال برای رایانه ساخته شده است.

منبع
techcrunch
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا