گوناگون

ساخت دوربینی قرص شکل با کنترل از راه دور برای تشخیص مشکلات گوارشی

آندوسکوپ‌های کپسولی ویدیویی قابل بلع مدتی است که وجود داشته‌اند، اما آن‌ها به شدت محدود بوده و توسط پزشکان قابل کنترل نیستند و برای حرکت کاملاً بر نیروی جاذبه و سیستم گوارشی متکی هستند. با این حال ممکن است، محققان به تازگی با توسعه یک کپسول قرص شکل که امکان کنترل از راه دور را فراهم می کند، این محدودیت را برطرف کرده باشند.

این فناوری به پزشکان این امکان را می‌دهد که به معنای واقعی کلمه یک کپسول ویدیویی مینیاتوری به نام NaviCam را در سراسر سیستم گوارشی برای تجسم و عکس‌برداری از مناطق مشکل‌دار بالقوه کنترل کنند و جایگزینی بالقوه برای آندوسکوپی سنتی ارائه دهند. از آهنربای خارجی و جوی استیک های سبک بازی ویدیویی برای حرکت استفاده می کند.

این فناوری هنوز در مرحله آزمایش می باشد، اگرچه نتایج مثبت بوده است. ملتزر و همکارانش در شرکت فناوری پزشکی AnX Robotica مطالعه‌ای را با 40 نفر انجام دادند و دریافتند که پزشکان می‌توانند با دقت 95 درصد تجسم موفق کپسول را به تمام قسمت‌های اصلی معده کنترل کنند. این بیماران همچنین تحت یک آندوسکوپی سنتی قرار گرفتند تا تأیید شود که دوربین هیچ ضایعه پرخطری را از دست نداده است.

مزایای بالقوه برای بیماران متفاوت است، زیرا دوربین برای تشخیص خونریزی، التهاب و ضایعات طراحی شده است. همچنین می تواند به طور خودکار فیلم ها و تصاویر را برای بررسی بیشتر به خارج از سایت منتقل کند. مطالعه رسمی نشان می دهد که استفاده از کپسول دوربین هیچ خطری برای سلامتی ندارد، اگرچه این فناوری اجازه بیوپسی را نمی دهد، زیرا در داخل بدن تخریب می شود.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا