نرم افزار و اینترنت

فایرفاکس 115 با بهبودهای مختلف منتشر شد

از آخرین آپدیت بزرگ فایرفاکس زمان زیادی نمی گذرد، اما طبق برنامه، فایرفاکس 115 اکنون در حال عرضه است. به‌روزرسانی جدید ترکیبی معمولی از ویژگی‌ها و پیشرفت‌های جدید دارد، اما همچنین پایان راه برای نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز است.

فایرفاکس 115 هیچ ویژگی جدید قابل توجهی ندارد، مانند تجربه جدید Picture-in-Picture که در نسخه 113 معرفی شده،، اما تغییرات کوچکتر زیادی وجود دارد که مرورگر را حتی بهتر می کند. رمزگشایی ویدیوی سخت‌افزاری اکنون برای رایانه‌های لینوکس با کارت‌های گرافیک اینتل فعال است، اقدامات undo و redo اکنون در فیلدهای گذرواژه در دسترس هستند و منوی کشویی مدیر تب اکنون دارای دکمه‌های بستن است.

مرورگر اندروید همچنین دارای یک دکمه جستجوی جدید در نوار آدرس برای جابجایی سریع موتورهای جستجو و دسترسی به بوکمارک ها و تاریخچه مرورگر شما است. موزیلا همچنین در حال بهبود ابزار مهاجرت مرورگر فایرفاکس است که برای انتقال داده ها از سایر مرورگرهای وب به نمایه فایرفاکس استفاده می شود.

جادوگر جدید مهاجرت که به آرامی در فایرفاکس 114 منتشر شد، اکنون به طور پیش فرض فعال شده است. فایرفاکس همچنین اکنون از وارد کردن روش‌های پرداخت از مرورگرهای مبتنی بر کروم پشتیبانی می‌کند. فایرفاکس 115 آخرین آپدیت ویندوز 7، 8 و 8.1 خواهد بود، اما موزیلا هنوز این سیستم عامل ها را به طور کامل حذف نکرده است.

رایانه‌ها در آن نسخه‌های ویندوز به کانال نسخه پشتیبانی توسعه‌یافته فایرفاکس (ESR) منتقل می‌شوند، که کمتر به‌روزرسانی می‌شود، اما همچنان اصلاحات امنیتی را دریافت می‌کند زیرا موزیلا آنها را در نسخه‌های دیگر فایرفاکس عرضه می‌کند. موزیلا قول داده است که فایرفاکس 115 ESR را با به‌روزرسانی‌های امنیتی تا سپتامبر 2024 وصله نگه دارد.

گوگل کروم، مایکروسافت اج، ویوالدی و اکثر مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم در اوایل سال جاری پشتیبانی از ویندوز 7، 8 و 8.1 را قطع کردند. این باعث شد فایرفاکس آخرین مرورگر اصلی باقی مانده باشد که هنوز از نسخه های ویندوز زودتر از ویندوز 10 پشتیبانی می کند. موزیلا متعهد به اصلاحات امنیتی یک سال دیگر است، اما پس از آن، واقعاً راهی امن برای مرور وب در نسخه‌های ویندوز قبل از 10 وجود نخواهد داشت. در یادداشتی مرتبط، مایکروسافت یک سال پس از آن، در اکتبر 2025، پشتیبانی از ویندوز 10 را پایان خواهد داد. البته مشخص نیست چه زمانی مرورگرهای وب حداقل به ویندوز 11 نیاز خواهند داشت.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا