سخت افزار

بازی در اپل M1 و M2: بازی در اپل سیلیکون چگونه است؟

اپل طیف گسترده ای از مک های عالی را که نیازها و بودجه های مختلف را برآورده می کنند، به فروش می رساند. اما وجه مشترک همه این ماشین ها این است که از سیلیکون اپل پشتیبانی می کنند. این شرکت در واقع وابستگی خود به پردازنده‌های اینتل را کاملاً کنار گذاشته است، زیرا رایانه‌های قدرتمندتر و کارآمدتری از انرژی می‌سازد.

این سؤال پیش می‌آید که آیا بازی در این دستگاه‌های ارتقا یافته قابل اعتماد است؟ در این مقاله به موضوع خواهیم پرداخت. در اینجا نگاهی گذرا به مشخصات هر تراشه اپل M1 و M2 در خط تولید می‌اندازیم:

مشخصات M1 M1 Pro M1 Max M1 Ultra M2 M2 Pro M2 Max M2 Ultra
هسته ها تا 8 تا 10 تا 10 تا 20 تا 8 تا 12 تا 12 تا 24
هسته عملکرد 4 8 8 16 4 8 8 16
هسته کارایی 4 2 2 4 4 4 4 8
هسته گرافیک تا 8 تا 16 24 یا 32 تا 64 تا 10 تا 19 تا 38 تا 76
هسته موتور عصبی 16 16 16 32 16 16 16 32
فرایند ساخت 5 نانومتر 5 نانومتر 5 نانومتر 5 نانومتر 5 نانومتر 5 نانومتر 5 نانومتر 5 نانومتر
ترانزیستور 16 میلیارد 33.7 میلیارد 57 میلیارد 114 میلیارد 20 میلیارد 40 میلیارد 67 میلیارد 134 میلیارد
حافظه یکپارچه 8/16 گیگابایت 16/32 گیگابایت 32/64 گیگابایت 64/128 گیگابایت 8/16/24 گیگابایت 16/32 گیگابایت 32/64/97 گیگابایت 64/ 128/ 192 گیگابایت
پهنای باند حافظه 68.25GB/s 200GB/s 400GB/s 800GB/s 100GB/s 200GB/s 400GB/s 800GB/s
سال انتشار 2020 2021 2021 2022 2022 2023 2023 2023

قبل از شروع، شایان ذکر است که اگر گیمر سنگینی هستید، باید یک مک با M2 Pro، M2 Max یا M2 Ultra بخرید. در حالی که مدل های پایه M1 و M2 اپل نیز توانایی دارند، اما با نسخه Pro، Max و Ultra قابل مقایسه نیستند. مدل‌های مک بوک پرو (2023) همچنین دارای نمایشگرهای برتر با پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی بالاتر هستند که تجربه کلی بازی را بیشتر بهبود می‌بخشد.

از طرف دیگر، می‌توانید یک مک استودیو (M2 Ultra) بردارید و آن را با یک مانیتور پیشرفته برای انجام بازی‌ها جفت کنید. این ترکیب احتمالاً هزینه زیادی برای شما خواهد داشت، بنابراین این را در نظر داشته باشید.

عملکرد بازی اپل M1 Pro

برای این موضوع خاص، ما نگاهی به عملکرد چند بازی از جمله Shadow of the Tomb Raider و چند تست شبیه‌سازی بازی خواهیم داشت. ما باید بتوانیم با نگاه کردن به تست های عملکرد، درک خوبی از نوع تجربه بازی که می توانید به دست آورید به دست آوریم. ما توانستیم Shadow of the Tomb Raider را روی مک بوک پرو اپل با تراشه M1 Pro بدون هیچ مشکلی بازی کنیم.

مک بوک پرو در بالاترین حالت از پیش تعیین شده و رزولوشن 1080p قادر به تولید 50 فریم بر ثانیه بود. Shadow of the Tomb Raider همچنان یک عنوان سخت برای مک است، بنابراین ما خوشحالیم که نوت بوکی را می بینیم که می تواند آن را با نرخ فریم قابل پخش اجرا کند.

بازی مک بوک پرو با M1 Pro (فریم بر ثانیه)
Rise of the Tomb Raider (کمترین پیش تنظیم | 1080p) 108
Rise of the Tomb Raider (بالاترین پیش تنظیم | 1080p) 72
Shadow of the Tomb Raider (کمترین پیش تنظیم | 1080p) 74
Shadow of the Tomb Raider (بالاترین پیش تنظیم | 1080p) 43
Hitman (2016) (بالاترین پیش تنظیم | 1080p) 110

به سراغ شبیه‌سازی‌های بنچمارک/گیمینگ مصنوعی رفتیم و، آزمایش‌های GFXBench 5 و 3DMark را بررسی کردیم که به صورت بومی بر روی سیلیکون M1 اجرا می‌شوند. مک بوک پرو اپل با تراشه M1 Pro توانسته امتیاز 10322 را در تست 3DMark Wild Life کسب کند. این یک پیشرفت قابل توجه نسبت به امتیازات تراشه اصلی M1 در همان تست است. همچنین توانستیم بیش از 400 فریم در ثانیه را در تست GFXBench 5 Pro در خارج از صفحه Car Chase ثبت کنیم.

با نگاهی به بازی‌های واقعی و آزمایش‌های شبیه‌سازی بازی‌های مصنوعی، می‌توان گفت که مک‌های جدیدتر در مدیریت بازی بهتر شده‌اند. از سوی دیگر با مک‌بوک پرو مجهز به M1 Pro تست کردیم، به این معنی که اگر می‌خواهید بازی‌ها یا آزمایش‌ها را روی دستگاهی با M1 Max، M1 Ultra، M2 Pro، M2 Max یا M2 اجرا کنید، مطمئناً عملکرد بهتری خواهید داشت.

عملکرد اپل M2 Max و M2 Ultra

در دستگاه های مجهز به M2 Max و M2 Ultra، نرم افزارهای ویرایش ویدیو Final Cut Pro و Adobe Premiere Pro را روی مک بوک پرو (M2 Max) و مک استودیو (M2 Ultra) را اجرا کردیم که عملکرد فوق العاده خوبی داشتند و توانستند فیلم های 8K را با نرخ های سریع اکسپورت کنند. در جدول زیر برای نتایج مربوط به نحوه عملکرد M2 Max و M2 Ultra آورده شده است.

امتیاز بنچمارک Geekbench 6 Cinebench Crossmark
مک بوک پرو (M2 Max) 2,770 (تک هسته)، 14,451 (چند هسته) 1645 (تک هسته)؛ 14751 (چند هسته ای) 1876/1609/2437/1356
مک استودیو (M2 Ultra) 1,914 (تک هسته)، 18,609 (چند هسته) 1743 (تک هسته)؛ 28730 (چند هسته ای) 1603/1501/1893/1188

نتیجه نهایی این است که این دو تراشه از نظر رقابتی قدرتمند هستند و احتمالاً بازی‌های بهینه‌سازی شده را بدون مشکل اجرا می‌کنند.

عدم وجود بازی در macOS

همانطور که می توانید بگویید، سخت افزار اپل قطعا برای مقابله با حجم کاری بازی آماده است. ممکن است در تمام معیارها برنده نباشد، اما به نظر می رسد که توانایی اجرای بسیاری از عناوین مدرنی که روی رایانه‌های و کنسول‌ها عرضه می‌شوند را دارد. مطمئناً عناوین خوبی مانند Team Fortress، Dota 2، Rust، Hades و غیره وجود دارد.

نمی توان انکار کرد که اکثر بازی هایی که می توانند از سخت افزار فوق العاده مک بوک بهره ببرند، به سادگی در macOS وجود ندارند. این یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که مک‌ها برای تکامل به‌عنوان یک پلتفرم بازی مناسب با مشکل مواجه شده‌اند. راه‌های مختلفی برای اجرای بازی‌های ویندوز مانند Grand Theft Auto V، در میان سایر موارد، در مک وجود دارد، اما این روند نسبتاً پیچیده است.

ناگفته نماند، راه‌حل‌ها نیز عملکرد را کاهش می‌دهند و در نتیجه تجربه کلی را خراب می‌کنند. در حالی که این یک راه خوب برای علاقه مندان است که برخی از بازی های ویندوز را با سخت افزار جدید اجرا کنند، ما آن را به کاربران معمولی توصیه نمی کنیم. بهتر است به انتخاب محدود عناوین بومی که روی macOS اجرا می شوند، پایبند باشید.

با این حال، خبر خوب این است که اپل یک ابزار انتقال بازی منتشر کرده که بهینه سازی بازی های رایانه را برای مک ساده تر می کند و آزمایش های اولیه نتایج بسیار امیدوارکننده ای را برای بازی های ویندوزی که روی مک اجرا می شوند نشان می دهد. در نتیجه، می‌توانیم در آینده نزدیک شاهد عرضه عناوین ویندوز بیشتری به macOS باشیم، زیرا توسعه‌دهندگان اکنون راه ساده‌تری برای پورت کار خود به پلتفرم اپل دارند.

استریمینگ بازی ها در مک

همچنین می‌توانید از Steam Link برای استریمینگ بازی‌های موجود در کتابخانه Steam در رایانه مک خود استفاده کنید. این یک راه حل خوب برای کسانی است که قبلاً یک دستگاه ویندوزی توانمند دارند و می خواهند کتابخانه خود را با دیگران در خانه به اشتراک بگذارند. Steam Link زمانی بهترین استفاده را دارد که هر دو دستگاه از طریق اترنت به روتر شما متصل باشند تا از مشکلات تاخیر جلوگیری شود.

Steam Link، در صورت ناآشنا بودن، به سخت افزار دستگاه میزبان و اتصال شبکه شما متکی است. این بدان معناست که هیچ نیاز سخت افزاری برای مک وجود ندارد. استریمینگ بازی ها از طریق Steam Link بدیهی است که برای همه مناسب نیست زیرا برای اجرای آن بازی ها به یک دستگاه ویندوزی توانمند نیاز دارید.

یک جایگزین خوب برای آن سرویس‌های بازی ابری مانند GeForce Now انویدیا است. این امکان را به شما می دهد تا طیف وسیعی از بازی ها را از حساب های Steam، Uplay یا Battle.net خود بلادرنگ و بدون نیاز به نگرانی در مورد قدرت گرافیکی انجام دهید. تمام پردازش ها توسط Nvidia در سایت های پراکنده در سراسر جهان انجام می شود. بازی ها اساسا از راه دور تغذیه می شوند و با سرعت بالا به رایانه های مک شما ارسال می شوند.

اپل آرکید برای بازی در مک

در نهایت، Apple Arcade وجود دارد که سرویس بازی اشتراکی پریمیوم خود این شرکت است که به شما امکان می‌دهد بازی‌های همراه را با هزینه ماهانه و بدون هزینه اضافی دانلود و بازی کنید. تقریباً همه بازی‌های اپل آرکید به خوبی روی مک اجرا می‌شوند و برای گیمرهای معمولی که به دنبال عناوین بدون آگهی هستند، عالی است تا پس از یک روز کاری طولانی، خود را رها کنند.

اپل همچنین در به روز نگه داشتن کتابخانه خود با عناوین جدید در ژانرهای مختلف از جمله رمز و راز، خانوادگی، معما و موارد دیگر کار بسیار خوبی انجام داده است. علاوه بر عناوین جدید از توسعه دهندگان کمتر شناخته شده، اپل آرکید همچنین مجموعه ای محکم از بازی های برخی از نام های محبوب از جمله خالق Final Fantasy، Hironobu Sakaguchi، Annapurna Interactive و غیره را در اختیار دارد.

یکی از بهترین چیزها در مورد Apple Arcade این است که یک اشتراک به حداکثر شش عضو یک گروه خانواده دسترسی دارد. این بدان معناست که شما به راحتی می توانید بازی ها را با سایر اعضای خانواده با هم انجام دهید، بدون اینکه نیازی به خرید عناوین جداگانه داشته باشید. این همچنین آن را از منظر اشتراک خانواده به گزینه بسیار متقاعد کننده‌تری تبدیل می‌کند، زیرا پلتفرمی مانند Switch از هر کاربر در طرف می‌خواهد که یک نسخه از بازی را داشته باشد.

پشتیبانی از دوال سنس PS5 و کنترلر Xbox

مک ممکن است مناسب ترین پلتفرم بازی نباشد، اما به شما امکان می دهد از کنترلرهای مختلفی برای بازی کردن استفاده کنید. با انتشار macOS Big Sur 11.3، اپل پشتیبانی از نسل بعدی کنترلر دوال سنس سونی را برای پلی استیشن 5 در مک معرفی کرد. کنترلر پلی استیشن 5 با هر بازی با کنترلر کار می کند و می توانید آن را از طریق بلوتوث یا USB وصل کنید.

کنترلر دوال سنس پلی استیشن 5 با بازی های پشتیبانی شده از MFi در اپ استور کار می کند، از جمله بازی هایی که به عنوان بخشی از Apple Arcade و برنامه Remote Play سونی در دسترس هستند. همچنین با بسیاری از بازی‌های کنترلر موجود در Steam، Epic Games Store و GeForce Now کار می‌کند.

همچنین، می‌توانید یک کنترلر Xbox را از طریق بلوتوث به مک خود متصل کنید و از آن برای اجرای بازی‌های پشتیبانی شده از کنترلر استفاده کنید. علاوه بر این کنترلرهای محبوب، می توانید از بسیاری دیگر از جمله کنترلرهای 8Bitdo نیز استفاده کنید.

آیا بازی در سیلیکون اپل امکان پذیر است؟

حتی با وجود مجموعه محدودی از آزمایش‌هایی که توانستیم انجام دهیم، کاملاً مشهود است که سخت‌افزار اپل راه طولانی را پیموده است. می‌توانید بازی‌هایی مانند Shadow of the Tomb Raider را در دستگاه‌های اصلی مجهز به M1 یا M2 نیز بازی کنید، اما این تجربه در MacBook Pro مجهز به M1 Pro بسیار برتر است.

ناگفته نماند که M2 Max و M2 Ultra Mac تجربه ای حتی نرم تری ارائه می دهند. انتخاب در حال حاضر بسیار محدود است، اما می توانید عناوین خوبی برای بازی در مک بوک پرو در اوقات فراغت خود پیدا کنید. علاوه بر این، Apple Arcade نیز وجود دارد که می تواند به عنوان منبع اصلی بازی برای بسیاری از گیمرهای معمولی عمل کند.

منبع
xda-developers
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا