وقتی صحبت از نرم‌افزار متن‌باز و رایگان (FOSS) می‌شود، بسیاری از مردم خود را در دریایی از تصورات نادرست و سوء تفاهم می‌بینند. این مایه تاسف است زیرا FOSS یک جزء حیاتی از اکوسیستم نرم افزاری است و مزایای بسیار زیادی را ارائه می دهد.

نرم افزار منبع باز امن نیست

یک تصور غلط رایج این است که FOSS ایمن نیست زیرا کد منبع آن در دسترس عموم است و هکرها را برای بهره برداری از آن آسان می کند. در واقع دقیقا برعکس این موضوع صادق است. ماهیت عمومی کد منبع باز امکان بررسی و ورودی مداوم توسط جامعه توسعه دهندگان در سراسر جهان را فراهم می کند.

از آنجایی که چشم‌های زیادی روی کد وجود دارد، حداقل برای پروژه‌های پرطرفدار، می‌توان مشکلات را زودهنگام و اغلب اصلاح کرد. این بدان معنا نیست که FOSS ذاتاً امن‌تر از نرم‌افزار منبع بسته است، اما ذاتاً از امنیت کمتری نیز برخوردار نیست. ویژگی‌های امنیتی برای FOSS وجود دارد، آنها فقط با شیوه‌های امنیتی مورد استفاده برای کدهای منبع بسته و داخلی متفاوت هستند.

همانطور که گفته شد، چندین اتفاق رخ داده که ماهیت باز FOSS آن را از دست بازیگران مخرب نجات نداده است. به عنوان مثال، Webmin Backdoor. کشف و رفع اشکال فوق‌العاده جدی Heartbleed که در کتابخانه نرم‌افزار رمزنگاری OpenSSL یافت شد، بیش از یک سال طول کشید.

منبع باز به معنای کیفیت پایین تر

بسیاری از مردم بر این باورند که از آنجایی که FOSS اغلب رایگان است و توسط داوطلبان توسعه می یابد، باید کیفیت پایین تری داشته باشد. در حقیقت، بسیاری از پروژه های منبع باز ثابت کرده اند که به خوبی همتایان اختصاصی خود هستند. FOSS اغلب از ورودی‌های متنوعی بهره می‌برد، با توسعه‌دهندگانی با پیشینه‌ها و سطوح تخصص مختلف که در ایجاد نرم‌افزار قوی و باکیفیت سهیم هستند.

این بدان معنا نیست که نرم افزار باید نقطه به نقطه در لیست ویژگی ها مطابقت داشته باشد. LibreOffice شاید با تعداد زیادی از ویژگی های مجموعه آفیس همراه نبوده، اما ویژگی‌هایی را ارائه می‌کند که اکثریت قریب به اتفاق مردم از آن استفاده می‌کنند. به همین ترتیب، GIMP ممکن است تمام ویژگی‌های Adobe Photoshop، به‌ویژه ویژگی‌های ابری آن را نداشته باشد، اما در دستان درست می‌تواند به نتایج به همان اندازه خوب برسد.

منبع باز فقط برای توسعه دهندگان است

این تصور اشتباه وجود دارد که FOSS فقط برای توسعه دهندگان و متخصصان فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده، عمدتاً به این دلیل که اغلب به کاربران امکان دسترسی به کد منبع اصلی را می دهد. در حالی که درست است که دسترسی به کد منبع می تواند برای توسعه دهندگان مفید باشد، بسیاری از برنامه های منبع باز کاربر پسند هستند و به هیچ دانش کدنویسی نیاز ندارند: Audacity برای ویرایش صدا، VLC برای پخش رسانه، Thunderbird برای ایمیل و هزاران موارد دیگر.

نرم افزار منبع باز از نظر تجاری قابل دوام نیست

برخی از مردم بر این باورند که نرم افزار منبع باز نمی تواند از نظر تجاری قابل دوام باشد زیرا می تواند آزادانه توزیع شود. با این حال، بسیاری از کسب‌وکارها با ارائه خدمات برتر مرتبط با FOSS مانند سفارشی‌سازی، نصب، پشتیبانی فنی یا ویژگی‌های اضافی به موفقیت دست یافته‌اند. شرکت هایی مانند ردهت (به عنوان مثال Red Hat Linux)، IBM (مانند PyTorch)، و حتی گوگل (به عنوان مثال اندروید) قابلیت تجاری مدل های منبع باز را نشان می دهند.

منبع باز همیشه رایگان است

در حالی که این درست است که بسیاری از نرم افزارهای متن باز به صورت رایگان در دسترس هستند، “متن باز” لزوما به معنای “رایگان” نیست. اصطلاح “منبع باز” به دسترسی به کد منبع اشاره دارد، نه قیمت. بسیاری از پروژه‌های منبع باز از طریق روش‌های دیگری مانند کمک‌های مالی، هزینه‌های اشتراک، یا ارائه نسخه‌های ممتاز با ویژگی‌های اضافی تامین می‌شوند.

پروژه های منبع باز به خوبی پشتیبانی نمی شوند

این فرض که FOSS از پشتیبانی خوبی برخوردار نیست زیرا مبتنی بر جامعه بوده، اشتباه دیگری است. در حالیکه ممکن است مانند نرم افزارهای تجاری یک خط خدمات مشتری اختصاصی نداشته باشید، بسیاری از پروژه های منبع باز دارای جوامع فعال توسعه دهندگان و کاربرانی هستند که پشتیبانی قابل توجهی ارائه می دهند. انجمن های آنلاین، آموزش ها و مستندات منبع غنی از کمک و دانش هستند.

همه نرم افزارهای متن باز یکسان هستند

در نهایت، این تصور غلط وجود دارد که همه FOSS یکسان هستند. اما مانند نرم افزارهای اختصاصی، FOSS از نظر عملکرد، طراحی، پشتیبانی و شرایط مجوز بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، تفاوت بین دو سیستم عامل منبع باز، دبیان و اوبونتو را در نظر بگیرید؛ آنها کاربران هدف متفاوت، چرخه های انتشار متفاوت و محیط های پیش فرض متفاوتی دارند.

از سیستم‌عامل‌ها گرفته تا نرم‌افزارهای بهره‌وری، بازی‌ها و بسیاری دیگر از انواع نرم‌افزارهای خاص، احتمالاً حداقل یک بسته FOSS وجود دارد که دقیقاً همان چیزی است که شما به دنبال آن بوده‌اید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *