بررسیموبایل و تبلت

بررسی سامسونگ گلکسی تب اس 9 اولترا

بین گوگل پیکسل، وان پلاس پد و تبلت لنوو تب اکستریم – تبلت‌هایی که همگی به طرز شگفت‌آوری صیقلی و عملکرد خوبی دارند – تبلت‌های اندرویدی تاکنون یک سال خوبی را پشت سر گذاشتند. در حالی که تبلت های اپل همچنان در سهم بازار پیشتاز هستند، تسلط آیپد مانند گذشته قوی نیست.

این بدان معناست که اکنون زمانی خوبی برای سامسونگ بوده (در حال حاضر در جایگاه دوم جنگ سهم بازار تبلت ها قرار دارد) تا تلاش کند به دستاوردهای بیشتری دست یابد. تلاش های سامسونگ در سال جاری ارائه سه تبلت از سری تب اس 9 بوده که در این بررسی قصد داریم که نگاهی به بزرگترین و قدرتمندترین تبلت یعنی گلکسی تب اس 9 اولترا بیندازیم.

مانند نسل قبلی خود، یعنی گلکسی تب اس 8 اولترا، مدل امسال نیز دارای صفحه نمایش 14.6 اینچی OLED، طراحی فوق العاده ظریف و قدرت فراوان به لطف پردازنده سریع اسنپدراگون 8 است. اگر در اکوسیستم سامسونگ ریشه دوانده اید و به تبلتی با عملکردی شبیه لپ تاپ نیاز دارید، گلکسی تب اس 9 اولترا باید به خوبی به شما خدمت کند. برخی از زمینه‌ها وجود دارد که تب اس 9 اولترا نمی‌تواند با سخت‌افزار رقیب بزرگ اندرویدی خود، لنوو تب اکستریم همگام شود، اما استفاده از نرم‌افزار و ویژگی‌ها آنقدر آسان‌تر است که آن را به رقیبش ترجیح می دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا ببینید جه امکاناتی را این تبلت در اختیار شما قرار می دهد.

مشخصات سخت افزاری

بدنه: 326.4 در 208.6 در 5.5 میلیمتر، 734.8 گرم
صفحه نمایش: 14.6 اینچ، Dynamic AMOLED 2X، وضوح 1848 در 2960 پیکسل، نرخ تازه سازی متغیر 120 هرتز
تراشه: کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2 برای گلکسی
حافظه: 12/16 گیگابایت رم، 256/512 گیگابایت یا 1 ترابایت حافظه ذخیره سازی
سیستم عامل: اندروید 13 و رابط کاربری One UI 5.1
دوربین پشتی: 13 مگاپیکسل اصلی، 8 مگاپیکسلی اولتراواید
دوربین جلویی: 12 مگاپیکسلی اصلی، 12 مگاپیکسلی اولتراواید
باتری: 11200 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 45 وات
ارتباطات: بلوتوث 5.3، وای فای 6E
متفرقه: سنسور اثر انگشت (زیرنمایشگر)، پورت USB-C، گواهی IP68

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی تب اس 9 اولترا نیز مانند نسل قبلی اش تبلتی غول پیکر است که به معنای واقعی کلمه رقبای خود را تحت الشعاع قرار می دهد. حتی با وجود اینکه اندازه آن 12.85 در 8.21 در 0.23 اینچ است، دستگاه تنها 1.6 پوند وزن دارد. با این که به نسبت سبک بوده، اما به دلیل اندازه غیر قابل انعطاف تبلت، باید از دو دست برای گرفتن آن استفاده کنید. اندازه آن از این نظر هم نقطه قوت است و هم نقطه ضعف.

دکمه های پاور و ولوم در امتداد سمت راست تبلت قرار دارند (وقتی به صورت عمودی نگه داشته می شوند). همچنین یک اسلات کارت microSD در نزدیکی سمت راست پایین پیدا خواهید کرد. در پشت، دو دوربین و یک نوار مغناطیسی برای نگه‌داشتن و شارژ قلم S وجود دارد. اسپیکرهای چهارگانه داخل از طریق توری‌های کناره‌های تبلت به بیرون شلیک می‌شوند، جایی که تنها درگاه USB-C را خواهید یافت. متاسفانه جک هدفون وجود ندارد.

تمامی تبلت‌های گلکسی تب اس 9 دارای استاندارد IP68 ضد آب هستند و نسبت به گلکسی تب اس 8 سال گذشته در برابر گرد و غبار مقاوم‌تر هستند. اگر علاقه مند به استفاده از تبلت در کنار آب هستید، این یک ارتقای خوب نسبت به مدل سال گذشته است که باعث می شود کمتر نگران آسیب دیدن دستگاه باشید.

گلکسی تب اس 9 اولترا به اندازه نسل قبلی خود بزرگ و با ابهت است. حتی اگر طراحی آن تقریباً با آنچه قبلاً ارائه شد یکسان باشد، این تبلت هنوز هم ظاهری خوبی داشته که توجه را به خود جلب می کند – چه بخواهید چه نخواهید. از نظر اندازه، تبلت عظیم سامسونگ نام “اولترا” خود را به دست می آورد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش گسترده گلکسی تب اس 9 اولترا نقطه اصلی فروش آن است و مطمئناً در این زمینه ناامید نمی شوید. مانند قبل، صفحه نمایش آن یک پنل بزرگ 14.6 اینچی AMOLED با رزولوشن 2960 در 1848 پیکسل بوده که کیفیت تصویر خیره کننده ای را ارائه داده و فیلم ها و بازی ها را تماشایی می کند. نرخ تازه سازی 120 هرتز به اجرای روان ویدیوها کمک می کند.

اگر می‌خواهید باتری را ذخیره کنید، می‌توانید نرخ تازه‌سازی را روی 60 هرتز قفل کنید. هنگام تماشای ویدیوی 4K طبیعت در یوتیوب درباره پرندگان، صفحه نمایش تبلت را به اندازه کافی روشن و رنگارنگ دیدیم. سطوح مشکی عالی بود، که باعث افزایش رنگ پرهای پرندگان می شد. هنگام بازی Genshin Impact، تحت تاثیر رنگ‌های زنده و بافت‌های شارپ محیط‌های بازی قرار گرفتم.

دو حالت رنگ وجود دارد: Natural و Vivid. همانطور که از نام آنها پیداست، اولی رنگ های طبیعی تری ارائه می دهد در حالی که دومی رنگ های پررنگ و بیش از حد اشباع را بیرون می دهد. هنگام آزمایش با رنگ سنج Klein 10-A، متوجه شدیم که نمایشگر در بازتولید رنگ ها به خوبی عمل می کند. در حالت Natural، صفحه نمایش 117.7 درصد از طیف رنگی sRGB و 83.4 درصد از فضای رنگی DCI-P3 را با امتیاز دلتا-E 0.17 به دست آورد. در حالت Vivid، نمایشگر به ترتیب به 181.7٪ / 128.7٪ / 0.18 دست یافت.

بنچمارک صفحه نمایش
مدل گلکسی تب اس 9 اولترا لنوو تب اکستریم آیپد پرو (2022)
نیت (روشنایی) 592 (adaptive) 453 (HDR) 591 (adaptive)
sRGB 117.7 درصد 159.4 درصد 117.1 درصد
DCI-P3 83.4 درصد 112.9 درصد 82.4 درصد
Delta-E 0.17 0.34 0.3

صفحه نمایش تب اس 9 اولترا به ویژه در هنگام نمایش محتوای HDR به خوبی روشن می شود. با خاموش بودن روشنایی تطبیقی، نمایشگر به طور متوسط 328 نیت روشنایی داشت. تغییر روشنایی تطبیقی در برآمدگی هایی که به 592 نیت روشنایی می رسد. صفحه نمایش تبلت هنگام نمایش محتوای HDR در 10 درصد از صفحه نمایش 834 نیت روشنایی و برای 40 درصد صفحه نمایش 878 نیت (765 نیت برای 100 درصد) روشنایی دارد.

به طور کلی، گلکسی تب اس 9 اولترا کیفیت تصویر ثابتی را ارائه می دهد. این تبلت بدون شک بهترین تبلت برای مشاهده ویدیوها به دلیل کیفیت و اندازه نمایشگر آن است.

عملکرد و کارایی

گلکسی تب اس 9 اولترا مجهز به پردازنده کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2 است و بر روی اندروید 13 اجرا می شود. گوشی هایی مانند گلکسی اس 23 اولترا دارای همین تراشه و سیستم عامل هستند. واحد بررسی، یک مدل با 12 گیگابایت رم می باشد که به لطف آن و تراشه سریع اسنپدراگون 8 نسل 2، این تبلت غول پیکر به زیبایی برای یک دستگاه اندرویدی عمل می کند.

عملکرد تبلت هرگز به طور قابل توجهی کاهش نمی یابد، حتی زمانی که بیش از بیست تب و برنامه باز باشد. Genshin Impact، که یکی از سنگین ترین بازی‌های گرافیکی برای دستگاه‌های تلفن همراه است، در بیشتر موارد حالت نرمی داشت، اگرچه وضوح آن گاهی اوقات برای حفظ عملکرد ثابت کاهش می یافت. جدا از مشکلات جزئی، متوجه شدیم که تب اس 9 اولترا در طول آزمایش کیفی من عملکرد خوبی داشت. این به طور قابل توجهی سریعتر از اس 8 اولترا است.

نتایج بنچمارک
مدل گلکسی تب اس 9 اولترا آیپد پرو (2022) لنوو تب اکستریم
پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 اپل M2 دایمنسیتی 9000
Geekbench 5 single-core CPU 1,560 1,862 1,202
Geekbench 5 multi-core CPU 4,970 8,500 3,791
3DMark Wild Life Unlimited 14,722 25,219 8,845
Adobe Premiere Rush 0:41 0:23 N/A

در بنچمارک پردازنده Geekbench 5، گلکسی تب اس 9 اولترا امتیاز 1560 را در تک هسته ای و 4970 را در چند هسته ای کسب کرد که هر دو امتیاز قابل ستایش هستند. همانطور که در بالا می بینید، تبلت سامسونگ از لنوو تب اکستریم با دایمنسیتی 9000 مدیاتک (1202 / 3791) پیشی گرفت. با این حال، آیپد پرو مبتنی بر اپل M2 (1862 / 8500) هر دو تبلت اندرویدی را در عملکرد CPU شکست داد.

تب اس 9 اولترا در تست 3D Mark Wildlife Unlimited که عملکرد گرافیکی را اندازه گیری می کند، امتیاز 14722 را به دست آورد و 88 فریم در ثانیه را ثبت کرد. در مقایسه، لنوو تب اکستریم امتیاز 8845 را به دست آورد و 55 فریم بر ثانیه را ثبت کرد. آیپد پرو بار دیگر با کسب 25219 امتیاز و سرعت 151 فریم بر ثانیه، سیستم عامل اندروید را شکست داد. اگرچه تبلت اپل در این آزمایش از گلکسی تب اس 9 اولترا پیشی گرفت، اما تبلت سامسونگ بسیار قادر به اجرای بازی‌های تلفن همراه سنگین است.

در نهایت، در تست رمزگذاری ویدیوی Adobe Premiere Rush، گلکسی تب اس 9 اولترا 41 ثانیه طول کشید تا این کار را انجام دهد. این بسیار خوب است، اما آیپد پرو این کار را در 23 ثانیه فشرده تر انجام داد. حتی اگر گلکسی تب اس 9 اولترا نتواند از نظر عملکرد با آیپد پرو مبتنی بر M2 برابری کند، تبلت سامسونگ همچنان یکی از قدرتمندترین تبلت‌های اندرویدی است که ما آزمایش کرده‌ایم.

نرم افزار و رابط کاربری

گلکسی تب اس 9 اولترا با رابط کاربری One UI 5.1 مبتنی بر اندروید 13، همراه است. در حالی که این آخرین نسخه اندروید به اندازه اندروید 12 ویژگی‌های جدیدی را ارائه نمی‌کند، به نظرمان سریع‌تر و پاسخ‌گوتر از نسخه قبلی است. این بدان معنا نیست که اندروید اکنون با iPadOS 16 برابری می کند، اما از نظر عملکرد پیشرفت قابل توجهی است.

همانطور که انتظار می رفت، مجموعه ای از اپلیکیشن های سامسونگ را در این تبلت سامسونگ خواهید دید. اگر در اکوسیستم شرکت تثبیت شده اید، ممکن است این اپلیکیشن ها برای شما مفید باشند. با این حال، اگر از اپلیکیشن های گوگل برای بیشتر موارد استفاده می‌کنید، نرم‌افزار سامسونگ فقط برای اشغال فضای بخش برنامه‌ها عمل می‌کند.

در مورد نرم افزار، قابل توجه ترین ویژگی در اینجا حالت DeX است. حالت DeX اپلیکیشن ها و پنجره‌ها را مجدداً تنظیم و تغییر مکان می‌دهد تا نمایشگر تبلت یا تلفن بیشتر شبیه به یک رایانه دسکتاپی یا لپ‌تاپ مناسب باشد. ظاهراً به نظر می رسد حالت DeX همانطور که در نظر گرفته شده، کار می کند زیرا استفاده از تبلت را بیشتر شبیه یک لپ تاپ می کند – به خصوص وقتی با کیبورد کاور ترکیب شود. در حالی که حالت DeX در این تبلت نسبت به نسل قبلی پاسخگوتر است، اما همچنان از نظر عملکرد کلی تقلید ضعیفی از ویندوز 11 است.

لوازم جانبی

اگر به یادداشت برداری یا نقاشی روی تبلت علاقه دارید، قلم S Pen یک ابزار مفید است. مانند کل خط تب اس 9، این نسخه به روز شده از قلم نیز در برابر گرد و غبار و آب مقاوم است، که هنگام استفاده از قلم در فضای باز باید به شما توجه کند. هنگام استفاده از قلم روی این تبلت، در مقایسه با نسخه قبلی، متوجه بازخورد لمسی بیشتر مداد به کاغذ شدم که بسیار خوب است.

در حالی که S Pen بهبودهایی دریافت کرده، این موضوع در مورد کیبورد کاور کتابی که می توانید جداگانه خریداری کنید صادق نیست. اگر می خواهید از تب اس 9 اولترا مانند لپ تاپ استفاده کنید، این لوازم جانبی گران قیمت 349 دلاری کاملاً ضروری است. مانند قبل، این لوازم جانبی کیبورد در مقایسه با مجیک کیبورد اپل بسیار ضعیف است. به لطف پایه نازک و اندازه بزرگ تبلت، نگه داشتن تبلت آسان نیست – مگر اینکه پایه را در یک زاویه شیب دار قرار دهید.

کیفیت دوربین

گلکسی تب اس 9 اولترا دارای یک جفت دوربین جلوی 12 مگاپیکسلی UW (فوق عریض) به همراه یک دوربین 13 مگاپیکسلی و 6 مگاپیکسلی UW در پشت است. تمامی این دوربین‌ها می‌توانند فیلم‌برداری تا رزولوشن 4K و 60 فریم بر ثانیه را ضبط کنند. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، دوربین های پشتی تصاویر واضح و زنده ارائه می کنند. همه تصاویر در پس‌زمینه به وضوح قابل تشخیص هستند، و قبل از اینکه دانه‌های قابل توجهی را مشاهده کنید، باید خیلی نزدیک زوم کنید.

دوربین‌های جلو بهتر عمل می‌کنند: برای تبلت‌ها و شاید حتی تلفن‌ها هم خوب هستند. نوردهی روی نقطه و رنگ پوست دقیق است. سامسونگ همچنین دوربین های جلو را به جای اینکه مانند آیپدها در کناره قرار دهد، در وسط بالایی تبلت تعبیه کرده است. همچنین می‌توانید دکمه شاتر دوربین را با حرکت کف دست باز یا با کلیک روی دکمه S Pen کنترل کنید، بنابراین این یک سیستم دوربین جلو کاملاً توانا است.

عمر باتری

بهترین چیز در مورد داشتن یک صفحه نمایش غول پیکر در تبلت، تمام فضایی است که پشت آن برای باتری وجود دارد. گلکسی تب اس 9 اولترا با باتری 11200 میلی آمپر ساعتی اش، عمر خوب و مناسبی دارد. در تست باتری، که تبلت را به گشت و گذار بی پایان در اینترنت از طریق Wi-Fi با روشنایی صفحه نمایش آن بر روی 150 نیت بر عهده دارد، تب اس 9 اولترا به مدت 9 ساعت و 27 دقیقه با نرخ تازه سازی 60 هرتز دوام آورد. اگر کنجکاو باشید، 20 دقیقه کمتر از نسخه قبلی است.

مدل زمان دوام
گلکسی تب اس 9 اولترا 9 ساعت و 27 دقیقه
لنوو تب اکستریم 9 ساعت و 28 دقیقه
آیپد پرو (2022) 10 ساعت و 37 دقیقه

تب اس 9 اولترا با توان 45 وات شارژ می شود. در حالیکه این مقدار برای گوشی های هوشمند با باتری کمتز از نصب مناسب بوده، با توجه به ظرفیتش بهتر بود سامسونگ مقدار توان بیشتری برای شارژر این دستگاه انتخاب می کرد.  تقریباً چند ساعت طول می کشد تا از صفر تا کامل شارژ شود – سامسونگ می گوید 90 دقیقه – بنابراین مطمئن شوید که بهترین شارژر سازگار را برای حرکت سریعتر دارید.

جمع بندی

یکی از چیزهای مهمی که سا گلکسی تب اس 8 اولترا برای آن در نظر گرفته شد، این است که اولین تبلت “Ultra” در مجموعه گلکسی تب اس بود. به همین دلیل، گلکسی تب اس 9 اولترا جدید سامسونگ چندان هیجان انگیز نیست. شاید با توجه به اینکه این تبلت از نظر عینی یک تبلت عالی با نمایشگر واضح، عملکرد سریع و قابلیت استفاده لپ‌تاپ است، گفتن این حرف ناعادلانه باشد.

اما، اگر قبلا گلکسی تب اس 8 اولترا را داشتید، برای ما دشوار است تا این تبلت را به شما توصیه کنیم. پس گلکسی تب اس 9 اولترا برای چه کسانی مناسب است؟ همانطور که در بالا اشاره کردیم، اگر به دستگاه‌های سامسونگ علاقه دارید و به تبلتی نیاز دارید که بتواند به عنوان لپ‌تاپ عمل کند، تب اس 9 اولترا جایگزین مقرون به صرفه‌تری برای گلکسی بوک 3 اولترا است. فقط توجه داشته باشید که حالت DeX به اندازه ویندوز 11 بصری نیست. اما اگر هنرمندی هستید که به یک بوم بزرگتر برای طراحی نیاز دارید یا فقط یک تبلت بزرگ برای تماشای فیلم می خواهید، گلکسی تب اس 9 اولترا ارزش بررسی دارد.

اگر گلکسی تب اس 9 اولترا مورد پسند شما نیست، پیشنهاد می کنیم آیپد پرو 12.9 اینچی را امتحان کنید. این تبلت نه تنها 100 دلار ارزان تر است، بلکه عملکرد بهتری را ارائه می دهد و با دستگاه های اپل سازگار است. اگر ویندوز را ترجیح می دهید، سرفیس پرو 9 مایکروسافت 999 دلاری جایگزین محکم دیگری است. ایسر سوئیفت ایکس 1069 دلاری نمی تواند با مک بوک ایر برابری کند، اما یک لپ تاپ ویندوزی قابل اعتماد است که به کیف پول شما آسیبی نمی رساند.

مزایا

  • بهترین نرم افزار تبلت برای چندوظیفگی
  • صفحه نمایش بزرگ با حاشیه های نازک
  • قلم S گنجانده شده، مفیدتر از تلفن ها است

معایب

  • شارژ می تواند سریعتر باشد
  • فرکانس PWM نمایش نسبتا پایین
  • بریدگی ناخوشایند
منبع
tomsguide
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا