صوتی و تصویری

مقایسه پنل LCD در مقابل ePaper: کدام یک بهتر است؟

آیا به دنبال یک دستگاه قابل حمل برای خواندن کتاب، مجلات یا اخبار روزانه هستید؟ وقتی صحبت از خواندن به میان می آید، دو فناوری نمایشگر پیشرو وجود دارد: ePaper و LCD. LCDها معمولا در گوشی های هوشمند و تبلت ها یافت می شوند، در حالی که نمایشگرهای ePaper یا e-ink اغلب در کتابخوان های الکترونیکی و تبلت های ePaper استفاده می شوند.

اگرچه هر دو نمایشگر کاملاً قادر به تولید متن و گرافیک واضح هستند، مکانیسم آنها برای نمایش چنین تصاویری بسیار متفاوت است و بر نحوه خواندن شما تأثیر می گذارد. بنابراین برای خواندن چه نمایشگری باید دریافت کنید؟ آیا باید یک کتابخوان الکترونیکی بخرید یا با تبلت/گوشی هوشمند خود بچسبید؟

آشنایی با پنل LCD

LCDها یک صفحه نمایش تخت است که معمولا در نمایشگرهای کوچک و بزرگ مانند ساعت های هوشمند، گوشی های هوشمند، تبلت ها، نمایشگرهای کامپیوتر و تلویزیون استفاده می شود. پنل های LCD اغلب به دلیل نرخ تازه سازی بالا، بازتولید رنگ عالی، راندمان انرژی منصفانه و عملکرد عالی در محیط های کم نور مورد توجه قرار می گیرند.

نمایشگرهای مدرن گوشی هوشمند/تبلت مانند AMOLED و LTPO با افزودن فیلترهای اضافی و LEDهای آرایه کامل، قابلیت های LCD را افزایش می دهند و در نتیجه نرخ تازه سازی بالاتر، دقت رنگ بهتر، زوایای دید وسیع و کم نور شدن سطح پیکسل را به همراه دارند. LCD یک اصطلاح عمومی برای نمایشگرهایی است که از فناوری نمایشگر کریستال مایع استفاده می کنند. در ابتدایی ترین شکل خود، یک پنل LCD شامل یک نور پس زمینه، یک قطبش عمودی و افقی، یک فیلتر رنگی و یک نمایشگر کریستال مایع است.

در پشت پنل یک نور پس زمینه وجود دارد. نور پس زمینه مقدار لازم فوتون/نور را فراهم می کند که می توان آن را دستکاری کرد تا تمام اشکال و رنگ هایی را که روی نمایشگر می بینید تولید کند. برای شکل دادن به نور، یک LCD در جلوی نور پس زمینه قرار می گیرد. LCD از دو لایه پلاریزه تشکیل شده است که یک پانل کریستال مایع را در بر می گیرد. با کنترل الکتریکی پانل کریستال مایع، فوتون ها را می توان تنظیم کرد تا با قطبش افقی یا عمودی تراز شوند و یک تصویر را تشکیل دهند.

آشنایی با پنل ePaper

کاغذ الکترونیکی (ePaper) نوعی نمایشگر است که کاغذ را تقلید می کند. به این ترتیب، ePaper اغلب نمایشگر ترجیحی برای کتابخوان‌های الکترونیکی مانند Amazon Kindle، Kobo Nia و Onyx Boox است. آنها همچنین در تابلوهای دیجیتال، تبلت ها، دستگاه های یادداشت برداری و فناوری پوشیدنی استفاده می شوند.

بر خلاف LCD، پنل هایePaper دارای نور پس زمینه نیست. در عوض، ePaper از صفحه نمایش شفاف خود برای بازتاب نور محیط بر روی صفحه استفاده می کند و متن و گرافیک را مانند نحوه رفتار کاغذ واقعی روشن می کند. این امر به طور چشمگیری تابش خیره کننده را کاهش می دهد، زوایای دید عالی را فراهم می کند و باعث می شود مطالعه کمتر به چشم فشار بیاورد.

همچنین، پنل‌های ePaper برای نگهداری متن و تصاویر نمایش داده شده به برق نیاز ندارند. تنها زمانی که ePaper از برق استفاده می کند، زمانی است که صفحه را به طور جزئی یا کامل تازه می کند تا تصاویر نمایش داده شده را تغییر دهد. این باعث می‌شود که کتاب‌خوان‌های الکترونیکی بسیار کارآمد باشند و اغلب 2 تا 6 هفته (بسته به استفاده) با یک بار شارژ دوام می‌آورند.

اگر به دنبال خواندن کمیک ها و سایر رسانه های رنگی هستید، تهیه یک تبلت جوهر الکترونیکی به جای کتابخوان الکترونیکی ممکن است دستگاه بهتری برای شما باشد. این تبلت‌ها از پنل‌های ePaper استفاده می‌کنند که رنگ‌ها را نمایش می‌دهند و معمولاً با لایه‌های تشدید الکترومغناطیسی (EMR) جفت می‌شوند و به شما امکان می‌دهند از یک قلم برای نوشتن یادداشت‌ها و طراحی استفاده کنید.

در ساده‌ترین شکل، نمایشگرهای ePaper از یک لایه نازک از میکرو کپسول‌ها استفاده می‌کنند که توسط یک پنل الکترود پشتیبانی می‌شوند. هر میکرو کپسول به اندازه یک موی انسان سبک است و میلیون‌ها ذره جوهر باردار الکتریکی معلق روی مایع شفاف را در خود جای داده است. هنگامی که الکترود یک بار مثبت اعمال می کند، تمام ذرات جوهر با بار منفی در میکروکپسول به سمت پایین جذب می شود و باعث می شود ذرات جوهر با بار مثبت ظاهر شوند.

در مقابل، اعمال بار منفی بر روی میکروکپسول باعث می شود که ذرات جوهر با بار مثبت به سمت پایین حرکت کنند و جوهر با بار منفی به سطح برود. بسیاری از ePaperها همچنین دارای قابلیت نمایش نقاط نیمه سیاه و نیمه سفید با اعمال بارهای مثبت و منفی بر روی یک میکروکپسول هستند. این باعث می شود که ePaper جزئیات دقیق تری ارائه دهد، که همیشه در هنگام خواندن یک مزیت است.

کدام یک برای خواندن بهتر است؟

هر دو صفحه LCD و ePaper صفحه نمایش هایی کاملاً قابل خواندن هستند. با این حال، به طور خاص برای اهداف خواندن، مسلما ePaper پنل بهتری است. اما چرا؟ وقتی صحبت از دستگاه های همه منظوره مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها می شود، LCDها بهترین انتخاب هستند. تصاویر زیبایی ارائه می دهد، هنگام تغییر گرافیک سوسو نمی زند، و به طور کلی تولید آن ارزان تر است. با این حال، برای یک دستگاه خواندن، اکثر ویژگی های LCD لزوما به یک تجربه خواندن بهتر ترجمه نمی شوند.

در مقابل، اکثر ویژگی‌های نمایشگر ePaper خواندن را بسیار لذت‌بخش‌تر می‌کنند. با نمایشگر ePaper، خوانندگان نگران تابش خیره کننده، خستگی چشم و عمر باتری نخواهند بود. علاوه بر این، کتابخوان های الکترونیکی مجهز به ePaper اغلب مقاومت بیشتری در برابر آب نسبت به LCD دارند، که آنها را در هنگام مطالعه در نزدیکی استخر، کنار ساحل و در طول سفرهای ماهیگیری گزینه بهتری می کند.

آیا باید یک کتابخوان الکترونیکی بخرید؟

استفاده از صفحه نمایش ePaper برای خواندن به عنوان گزینه بهتر شناخته شده است. با این حال، اگر قبلاً یک تبلت یا گوشی هوشمند دارید، آیا هنوز ارزش خرید یک کتابخوان یا تبلت الکترونیکی برای مطالعه را دارد؟ یکی از بزرگترین نکات فروش کتابخوان الکترونیکی این است که هنگام مطالعه طولانی مدت فشار چشم را کاهش می دهد. میزان فشار چشمی که از LCD های معمولی دریافت می کنید اغلب منجر به سوزش چشم، دوبینی، تاری دید، حساسیت بیش از حد به نور و گاهی حتی سردرد می شود.

بنابراین، اگر از آن دسته خواننده هایی هستید که می توانید برای مدت طولانی (20 دقیقه به بالا) مطالعه کنید، خرید یک کتاب خوان الکترونیکی به شدت توصیه می شود. با این حال، اگر فقط یک خواننده گاه به گاه هستید، چسبیدن به تبلت خود کافی است. همچنین، اگر فقط محتوای کوتاه مانند اخبار، گزارش آب و هوا و ایمیل‌ها را می‌خوانید، صرفاً استفاده از تلفن هوشمند خود باید روشی راحت‌تر و قابل حمل‌تر برای خواندن محتوا بدون صرف هزینه اضافی باشد. البته، اگر پولی برای ذخیره دارید، داشتن یک کتابخوان الکترونیکی یا حتی یک تبلت الکترونیکی همیشه یک مزیت است.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا