سخت افزار

اینتل از تاندربولت 5 با سرعت 120 گیگابیت بر ثانیه رونمایی کرد

اینتل امروز تاندربولت 5 را با وعده های سرعت 120 گیگابیت بر ثانیه، پشتیبانی تئوری از مانیتورهای بازی 540 هرتز، توان شارژ 240 وات و موارد دیگر معرفی کرد. در حالی به تازگی رونمایی شده، لوازم جانبی و کامپیوتر سازگار با آن تا سال 2024 معرفی نمی شوند.

تاندربولت 5 که بر روی USB4 v2 ساخته شده، با نسخه های قبلی Thunderbolt و USB سازگار خواهد بود. در حالی که تاندربولت 4 حداکثر سرعت 40Gbps را پشتیبانی می کرد، نسخه 5 می تواند داده ها را با سرعت 80Gbps یا تا 120Gbps در حالت Boost پهنای باند انتقال دهد. این حالت به نمایشگر با پهنای باند بالا نیاز دارد. در غیر این صورت، تاندربولت 5 از سرعت دو طرفه 80Gbps پشتیبانی می کند.

تاندربولت 5 برای اتصال لپ‌تاپ‌ها به چند نمایشگر ایده‌آل به نظر می‌رسد، به ویژه به این دلیل که از چندین نمایشگر 8K، سه مانیتور 4K با فرکانس 144 هرتز (به‌جای دو نمایشگر 4K محدود به 60 هرتز با تاندربولت 4) و حداقل شارژ 140 وات یا حداکثر تا 240 وات پشتیبانی می‌کند. پنل‌های تا 540 هرتز نیز برای گیمرها امکان‌پذیر خواهد بود، و شاید حتی پردازنده‌های گرافیکی اکسترنال نیز به لطف PCI Gen 4، با پهنای باند بهبودیافته‌ای که در اینجا ارائه شده، فراهم شود.

پشتیبانی از حداکثر 240 وات به این معنی است که سازندگان لپ‌تاپ‌های بازی می‌توانند از درگاه برق جداگانه در دستگاه‌های آینده استفاده نکنند. Thunderbolt 5 از DisplayPort 2.1 نیز پشتیبانی خواهد کرد. مایکروسافت از نزدیک با اینتل برای پشتیبانی از USB4 در ویندوز، با تاندربولت 5 کاملاً USB 80 گیگابیت بر ثانیه نیز سازگار بوده است. اینتل به لطف فناوری سیگنالینگ جدید، PAM-3، که در USB4 v2 پشتیبانی می شود، به افزایش پهنای باند دست یافته است.

منبع
theverge
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا