سخت افزار

رزبری پای 5 از طراحی تراشه خود شرکت استفاده می کند

چهار سال از عرضه Raspberry Pi 4 می گذرد و از آن زمان تاکنون، این شرکت تنها ارتقاء های جزئی، از جمله افزایش دو برابری رم برای نسخه پایه 35 دلاری، داشته است. اکنون، این شرکت رسماً Raspberry Pi 5 را معرفی کرده، که اولین کامپیوتر با اندازه کامل این برند است که از سیلیکون ساخته شده در توسط خودش استفاده می‌کند.

به لطف پردازنده گرافیکی VideoCore VII با فرکانس 800 مگاهرتز، عملکرد پردازشی رزبری پای 5 دو یا حتی سه برابر را با قابلیت گرافیکی بهتر ارائه می دهد. این شرکت پردازنده مدل جدید را به عنوان یک پردازنده 64 بیتی Arm Cortex-A76 چهار هسته ای 2.4 گیگاهرتز، با پسوندهای رمزنگاری، حافظه کش L2 هر هسته 512 کیلوبایت و حافظه کش  L3 مشترک 2 مگابایتی توصیف می کند.

این دستگاه دارای دو پورت HDMI است که هر یک دارای خروجی نمایشگر 4K با نرخ فریم تا 60 فریم بر ثانیه و همچنین پشتیبانی از HDR هستند. همچنین با استفاده از پردازشگر سیگنال تصویر Raspberry Pi با معماری جدید پشتیبانی می‌شود. Raspberry Pi پهنای باند USB مجموع خود را بیش از دو برابر کرده تا سرعت انتقال سریع‌تر را فراهم کند، و اجزای مورد نیاز را در اختیار آن قرار داده تا بتواند هر ترکیبی از حداکثر دو دوربین و نمایشگر را مدیریت کند و اوج عملکرد کارت SD خود را دو برابر کرد و از تجهیزات جانبی با پهنای باند بالا پشتیبانی کرد.

انتظار می‌رود Raspberry Pi 5 تا قبل از پایان اکتبر برای خرید در دسترس باشد و تا ژانویه 2035 در مرحله تولید باقی بماند. نسخه 4 گیگابایتی آن 60 دلار برای علاقه‌مندان هزینه دارد، در حالی که نسخه 8 گیگابایتی 80 دلار قیمت خواهد داشت.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا