سخت افزار

اینتل جزئیاتی از معماری جدید Arc را منتشر کرد

اینتل چند روز پیش نام تجاری جدید “Arc” برای کارت های گرافیکی مجزا مبتنی بر Xe HPG که با اولین خانواده گرافیک های Arc – با نام رمز Alchemist که در سه ماه اول سال آینده عرضه می شود – را معرفی کرد. برای تبلیغ نام تجاری جدید، این شرکت یک مسابقه هدیه راه اندازی کرد که در آن برندگان خوش شانس می توانند برنده جایزه Arc Graphics Prize به ارزش 1000 دلار آمریکا (ARV) شوند، که همچنین دارای GPU Arc به عنوان بخشی از جایزه خواهد بود.

راجا کودوری، سرپرست گرافیکی اینتل نیز روز گذشته در توییتر اشاره کرد که اطلاعات بیشتر در مورد محصولات آینده این شرک،  از جمله شاید گرافیک آن، در رویداد روز معماری 2021 به اشتراک گذاشته شود. به این ترتیب، اطلاعات بیشتری در مورد گرافیک های گسسته Arc منتشر شده است. ابتدا، نقشه راهی برای پردازنده های گرافیکی Arc تهیه شده که برخی از اطلاعاتی را که اینتل قبلاً فاش کرده بود، تکرار می کند.

امروز برای اولین بار، اینتل همچنین اعلام کرد که Xe HPG “افزایش فرکانس 1.5 برابر و بهبود عملکرد/وات 1.5 برابر در مقایسه با ریزمعماری Xe LP” را به ارمغان می آورد. پردازنده های گرافیکی Arc اینتل از آنچه که ظاهرا این شرکت “Xe-cores” خود می نامد تغذیه می شود. هر Xe-core شامل 16 موتور وکتور و ماتریس است که به آنها واحدهای اجرایی (EU) نیز گفته می شود. و چهار عدد از این هسته های Xe با هم گروه بندی شده اند و “Render slice” را تشکیل می دهند.

به طور خلاصه، یک Xe-core برابر با  16EU بوده و یک Render slice هم برابر با چهار Xe-cores و 64EU می شود. Render slice اساساً به اینتل کمک می کند تا طراحی پردازنده گرافیکی Arc را از قطعات سطح بالا تا محصولات سطح اول ارتقا دهد. به عنوان مثال، پردازنده گرافیکی 512 EU SKU1 پرچمدار اینتل دارای هشت Render slice یا 32 هسته Xe (در تصویر زیر) برای مجموع 512EU (تصویر زیر در سمت راست).

تعداد واحدهای رهگیری پرتو معادل تعداد هسته های Xe است، بدین معنی که قسمت 512EU SKU 1 می تواند 32 واحد رهگیری پرتو را شامل شود. اینتل، بر خلاف AMD و Nvidia، هنوز نام فانتزی برای واحدهای رهگیری پرتو خود ندارد. نسل اول گرافیک های Alchemist برای لپ تاپ ها و رایانه های رومیزی بر اساس فرایند TSMC N6 (گره 6 نانومتری) ساخته می شوند.

پردازنده های گرافیکی مجزای جدید اینتل دارای ویژگی های Ext Matrix Extensions (XMX) و دستورالعمل DP4a برای شتاب AI/ML/DL خواهند بود. دومی قبلاً در داخل Xe LP حضور داشت. اینها به تقویت تکنیک ارتقاء تصویر XeSS مبتنی بر هوش مصنوعی اینتل کمک می کند که در مقایسه با رندرینگ بومی، وعده افزایش چشمگیر عملکرد را می دهد. اینتل می گوید که XeSS SDK در این ماه در دسترس توسعه دهندگان خواهد بود.

منبع
neowin
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا