سخت افزار

A17 Pro در مقابل A16 Bionic: تراشه جدید اپل چقدر سریعتر است؟

با معرفی سیستم روی چیپ A17 Pro توسط اپل، تولید تراشه اپل به سمت فرآیندی جدیدتر و کوچک‌تر حرکت می‌کند و یک هسته گرافیکی جدید برای راه‌اندازی اضافه می‌کند. بنابراین پیامد دنیای واقعی این تغییر چیست؟

مروری بر تراشه A16 Bionic

A16 Bionic یک سیستم روی تراشه است که توسط اپل در سپتامبر 2022 با عرضه آیفون 14 پرو و پرو مکس معرفی شد. مانند تراشه‌های گذشته، A16 Bionic از معماری 64 بیتی مبتنی بر ARM (مانند Apple Silicon، اما بر خلاف پردازنده‌های PC سنتی x86) استفاده می‌کند. سیستم روی تراشه (SoC) یک مدار مجتمع است که شامل CPU، GPU، RAM و سایر اجزا می شود. در سال 2023، اپل A16 Bionic را در آیفون 15 و مدل پلاس خود قرار داد و به روند استفاده از تراشه رده بالای سال گذشته در مدل آیفون غیر پرو امسال ادامه داد.

A16 دارای شش هسته پردازشی است که دو هسته آن برای کارایی بالا (با کلاک کمتر از 3.5 گیگاهرتز) و چهار هسته کارآمد (با سرعت کمی بیش از 2 گیگاهرتز) برای کارهای محاسباتی عمومی طراحی شده اند. این هسته‌ها بیشتر “تفکر” را در آیفون انجام می‌دهند، از جمله انجام کارهای پس‌زمینه، با هسته‌های کارآمدی که برای حفظ انرژی و افزایش عمر باتری طراحی شده‌اند.

علاوه بر این، A16 Bionic دارای پنج هسته پردازشگر گرافیکی است که با فرکانس کمتر از 1.4 گیگاهرتز کار می کنند، که وظایف گرافیکی فشرده از جمله بازی های سه بعدی و جلوه های بصری مانند شفافیت iOS را انجام می دهد. همچنین موتور عصبی 16 هسته ای اپل برای کارهای یادگیری ماشینی مانند شناسایی چهره ها و اشیاء در کتابخانه عکس شما وجود دارد. A16 Bionic مجهز به 6 گیگابایت رم و 16 میلیارد ترانزیستور است.

A16 Bionic یک پردازنده سیگنال تصویر (ISP) جدید را برای بهبود توانایی های عکاسی محاسباتی معرفی کرد. این به معنای پردازش بهتر تصاویری است که از دوربین دریافت می‌شود و در نتیجه نویز کمتر و در نهایت تصاویر بهتر ایجاد می‌شود. اپل ادعا کرد که A16 Bionic اولین تراشه 4 نانومتری در یک گوشی هوشمند است، اصطلاحی که به اندازه ترانزیستورها اشاره دارد. تحلیلگران دریافتند که این موضوع جای بحث دارد و این تراشه بر روی یک فرآیند 5 نانومتری کمی بهبود یافته ساخته شده است (که توسط سازنده تراشه TSMC به عنوان N4P شناخته می شود).

مروری بر تراشه A17 Pro

A17 Pro یک سیستم روی تراشه به روز شده بوده که برای اولین بار در سال 2023 به آیفون 15 پرو و پرو مکس راه یافت. همچنین از همان معماری مبتنی بر ARM استفاده می کند، اما عملکرد با پردازنده شش هسته ای آن که دارای دو پردازنده بوده، کمی بهبود یافته است. هسته‌های عملکردی با فرکانس 3.8 گیگاهرتز و چهار هسته با کارایی 2.1 گیگاهرتز کار می‌کنند.

A17 Pro همچنین کل رم موجود در SoC را از 6 گیگابایت در دفعه قبل به 8 گیگابایت افزایش داده است. اپل همچنین واحد پردازش گرافیکی را بهبود بخشیده و یک هسته پردازشگر گرافیکی اضافی را برای مجموع شش هسته اضافه کرد و اپل ادعا کرد که نسبت به A16 Bionic حدود 20 درصد بهبود یافته و از رهگیری پرتو سخت افزاری و سایه بهتر برای مدیریت بهتر جلوه های روشنایی واقعی در برنامه های سه بعدی پشتیبانی می کند.

اپل تعداد ترانزیستورها را به 19 میلیارد افزایش داد و پشتیبانی سخت افزاری را برای رمزگشایی AV1 اضافه کرد، یک کدک ویدیویی که قرار است روزی جایگزین HEVC شود. A17 Pro با استفاده از فرآیند N3B TSMC تولید می شود که در نظر گرفته شده تراشه های 3 نانومتری “واقعی” تولید کند.

A17 Pro چقدر بهتر است؟

اپل در هنگام معرفی A17 Pro فقط 10 درصد در سرعت CPU نسبت به A16 Bionic بهبود یافته و طبق بسیاری از بنچمارک ها، این اتفاق می افتد. امتیاز تک هسته ای آیفون 15 پرو گیگ بنچ نشان می دهد که از 2540 در A16 Bionic به 2890 در A17 Pro بهبود یافته، در حالی که امتیازات چند هسته ای به ترتیب از 6420 به 7159 می رسد.

نمرات Metal که عملکرد پردازنده گرافیکی را اندازه گیری می کند و ادعای اپل مبنی بر 20 درصد گرفتن امتیاز از 22574 در A16 Bionic به 27074 در A17 Pro را تایید می کند، بسیار چشمگیرتر است.

Tom’s Guide مجموعه‌ای از بنچمارک‌ها را تولید کرد که نه تنها Geekbench بلکه برخی از آزمایش‌های دنیای واقعی مانند رمزگذاری ویدیوهای 4K به 1080p را در Adobe Premier Rush مقایسه می‌کنند. این باعث شد که A17 Pro بین دو تا شش ثانیه از بهترین امتیازات A16 Bionic کمتر شود.

به خاطر داشته باشید که معیارها همیشه با استفاده در دنیای واقعی منطبق نیستند. تفاوت هایی در امتیازات صرفاً به روشی که تحمل تراشه کار می کند وجود خواهد داشت. همه سیلیکون‌ها یکسان نیستند، در دسته‌های مختلف تراشه‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد و این امتیازهای همیشه در نوسان را توضیح می‌دهد.

آیا A17 Pro ارزش خرید آیفون 15 پرو را دارد؟

اگر فکر می کنید که آیا باید از آیفون 14 پرو به آیفون 15 پرو صرفاً برای افزایش سرعت ارتقا دهید، احتمالاً پاسخ این نیست. اگر بازی های سه بعدی زیادی بازی می کنید، ممکن است چیزها را متفاوت ببینید. بهبودهای پردازشگر گرافیکی باعث افزایش عملکرد خواهد شد و برنامه اپل برای آوردن بازی‌های AAA مانند Resident Evil: Village به موبایل به آیفون 15 پرو یا آیپد با تراشه M1 نیاز دارد.

گفته می شود، اگر در مورد بازی جدی هستید، احتمالاً یک کنسول یا رایانه دارید که می تواند این بازی ها را اداره کند. در یک صفحه نمایش بزرگ مانند تلویزیون یا مانیتور می توانید از این بازی ها با وضوح بالاتر لذت ببرید، حتی اگر تا حدی به روش های ارتقاء مقیاس مانند DLSS NVIDIA وابسته باشید.

A16 Bionic همچنان یک تراشه بسیار کارآمد است، همانطور که در مدل‌های آیفون 15 و آیفون 15 پلاس 2023 گنجانده شده است. A17 Pro در لبه برتری قرار دارد، به همین دلیل است که آن را به خط برتر “هاله” اپل تبدیل می کند. اگر از یک دستگاه قدیمی‌تر وارد می‌شوید، احتمالاً بهبود عملکرد را مشاهده می‌کنید، اما چه به سراغ مدل‌های پرو یا استاندارد بروید، همین امر صادق است.

اگر به دنبال دلیلی برای ارتقاء هستید، ما به مزایای ملموس تری مانند زوم اپتیکال 5 برابری که در آیفون 15 پرو مکس وجود دارد، دکمه Action که جایگزین سوئیچ حلقه/بی صدا می شود و گنجاندن USB-C برای شارژ و انتقال اطلاعات اشاره می کنیم.

A17 Pro اولین تراشه 3 نانومتری اپل است

A17 Pro به‌عنوان اولین تراشه 3 نانومتری اپل پیشرفت جدیدی را ایجاد می‌کند. این عدد به اندازه هر یک از ترانزیستورهای موجود در تراشه اشاره دارد. در اصل، هر چه ترانزیستورها کوچکتر باشند، تعداد بیشتری از آنها را می توانید روی یک تراشه قرار دهید. این امر با افزودن سه میلیارد ترانزیستور بیشتر به A17 Pro (با 19 میلیارد) در مقایسه با A16 Bionic (با 16 میلیارد) مشهود است.

این نه تنها با اجازه دادن به عملیات بیشتر در ثانیه عملکرد را بهبود می بخشد، بلکه کارایی تراشه ها را نیز بهتر می کند. با این حال، همیشه نمی توانید آن را به هر دو صورت داشته باشید، بنابراین راندمان اغلب با عملکرد عوض می شود. این منجر به تراشه‌هایی می‌شود که نسبت به سال گذشته سریع‌تر هستند و همان سطوح راندمان را با نسخه‌های قبلی خود حفظ می‌کنند.

در واقع، اصلاً لازم نیست نگران این عدد باشید. تنها چیزی که واقعاً نشان می دهد بهبود در ساخت تراشه است که در نهایت به همه مدل های آیفون (و سایر دستگاه ها) سرازیر می شود، چه در حال حاضر هزینه های زیادی را برای آیفون پروها یا یک آیفون استاندارد در چند سال آینده خرج کنید.

اگر می‌خواهید برای خرید یک آیفون پرو جدید هزینه کنید تا جدیدترین ویژگی‌ها، بدنه تیتانیومی، USB-C و A17 Pro را دریافت کنید، آن را انتخاب کنید. اما برای اکثر افراد، پایبندی به چرخه بروزرسانی معقول‌تر برای بروزرسانی آیفون خود همانطور که “نیاز دارید” بهترین گزینه است. این ممکن است زمانی باشد که متوجه می‌شوید بیشتر از چیزی که می‌خواهید منتظر می‌مانید، زمانی که عمر باتری بدتر می‌شود، یا زمانی که می‌خواهید دوربین را ارتقا دهید.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا