نرم افزار و اینترنت

5 ابزار آنالیز وای فای برای بررسی ایمن بودن شبکه

چند وقت یکبار به یک شبکه وای فای جدید متصل می شوید؟ مهم نیست که پاسخ شما به این سوال چیست، قطعاً نمی خواهید به شبکه ای متصل شوید که ایمن نیست. علاوه بر این، اگر شبکه خانگی تان از شما در برابر مزاحمان محافظت نمی کند، در حال حاضر در معرض خطر هستید. به همین دلیل است که شما به یک تحلیلگر Wi-Fi نیاز دارید، برنامه ای که اسکن می کند تا بررسی کند که آیا شبکه ایمن است یا خیر. در ادامه پنج آنالایزر برتر Wi-Fi موجود امروزی را به شما نشان می دهیم.

1. Fing

Fing یکی از شناخته شده ترین آنالایزرهای وای فای به دلایلی است؛ آنچه را که نیاز دارد به خوبی انجام می دهد و کاربر پسند است. حتی اگر در گذشته هرگز از نرم افزار تجزیه و تحلیل شبکه استفاده نکرده اید، تشخیص Fing نباید خیلی سخت باشد. اپلیکیشن را روشن کنید و در عرض چند ثانیه شبکه ای را که به آن متصل هستید اسکن می کند. همچنین نقاط دسترسی نزدیک را به همراه اطلاعاتی در مورد قدرت سیگنال، نوع حفاظتی که شبکه به کار می‌گیرد و موارد دیگر نشان می‌دهد.

اسکنر Fing همه دستگاه های متصل به شبکه را کشف می کند، به این معنی که به شما اجازه می دهد آدرس IP، نام، مدل، آدرس MAC و غیره دستگاه را مشاهده کنید. با Fing، می‌توانید سرعت شبکه خانگی خود را نیز آزمایش کنید، ببینید آیا مشکلات امنیتی وجود دارد که باید برطرف شوند، هشدارها را راه‌اندازی کنید و دستگاه‌ها را ممنوع کنید.

لازم به ذکر است که برای دسترسی به تمامی ویژگی ها باید در نسخه Starter یا Premium Fing مشترک شوید، اما نسخه اصلی رایگان است و آنچه ارائه می دهد باید برای اکثریت قریب به اتفاق افراد کافی باشد. این نرم افزار برای همه پلتفرم های اندروید، ویندوز، آی او اس و مک اواس در دسترس است.

2. NetSpot

NetSpot یکی دیگر از آنالیزورهای محبوب Wi-Fi است که برای اولین بار در سال 2011 وارد بازار شد. NetSpot به طور خودکار تمام شبکه های Wi-Fi را در منطقه کشف می کند و داده های زنده را در مورد آنها ارائه می دهد. این شامل اطلاعاتی در مورد امنیت، قدرت سیگنال، سرعت، مشکلات پیکربندی، نشت سیگنال، پایداری شبکه و بسیاری موارد دیگر است.

این داده ها را می توان در قالب گزارش خروجی گرفت، چه در فرمت PDF یا CSV، که NetSpot را به ابزاری ارزشمند برای مدیران IT و شبکه تبدیل می کند. در حالی که درست است که NetSpot در درجه اول برای تجزیه و تحلیل قدرت و پوشش شبکه استفاده می شود، داده هایی که استخراج می کند مطمئناً می تواند ارزشمند باشد اگر مشکوک باشید که مشکلات امنیتی در وای فای خانه شما وجود دارد.

به خاطر داشته باشید، با این حال، نسخه های مختلفی از NetSpot وجود دارد. شما می توانید از این ابزار به صورت رایگان، اما با ویژگی های محدود، استفاده کنید، در حالی که در دسترس بودن برخی از عملکردها ممکن است بسته به سیستم عامل دستگاه شما متفاوت باشد.

3. Angry IP Scanner

Angry IP Scanner بیش از دو دهه است که وجود دارد. رایگان، منبع باز و در سه سیستم عامل اصلی دسکتاپ ویندوز، مک او اس و لینوکس در دسترس است. برخلاف بسیاری دیگر از نرم افزارهای اسکنر وای فای، Angry IP Scanner نه پر زرق و برق بوده و نه پیچیده است. نسبتاً سریع، مینیمالیستی و آسان برای استفاده است. فقط اپلیکیشن را دانلود کنید، آن را اجرا کنید و اسکن را فشار دهید. اما Angry IP Scanner خیلی بیشتر از چیزی که به نظر می رسد ارائه می دهد.

Angry IP Scanner محدوده ای از آدرس های IP را به سرعت اسکن می کند (شما می توانید محدوده را تعیین کنید) و به طور خودکار مجموعه ای از اطلاعات را ارائه می دهد: آدرس مک دستگاه، زمان پینگ، اطلاعات میزبان، پورت های باز. البته می‌توانید اسکن را به هر شکلی که مناسب می‌دانید تغییر دهید و از ابزار بخواهید گزارش‌هایی را در قالب‌های مختلف تولید کند.

متخصصان امنیتی از اسکنر Angry IP Scanner برای شناسایی دستگاه‌های ناشناخته متصل به شبکه، انجام تجزیه و تحلیل و ارزیابی آسیب‌پذیری‌های احتمالی استفاده می‌کنند. شاید برای همه مناسب نباشد، اما قطعا یک برنامه قدرتمند و منحصر به فرد است.

4. Acrylic Wi-Fi Analyzer

Acrylic طیف گسترده ای از محصولات را به عنوان بخشی از مجموعه فقط ویندوز خود ارائه می دهد:  Wi-Fi Analyzer، Wi-Fi Heatmaps، Wi-Fi Sniffer Wi-Fi LEA، Bluetooth LE Analyzer. برای آزمایش امنیت Wi-Fi، به Wi-Fi Analyzer نیاز دارید. در حالی که برخی از این ابزارهای دیگر نیز می توانند برای این منظور مفید باشند، آنها را فقط می توان به صورت جداگانه خریداری کرد، که مطمئناً برای همه افراد مناسب نیست.

Acrylic Wi-Fi Analyzer پیشرفته، اما بسیار شهودی است. با داشتن طراحی شیک و مدرن، اسکن و عیب یابی را با ویژگی های بسیار آسان می کند. با این اپلیکیشن می‌توانید سلامت و امنیت شبکه را بررسی کنید، هرگونه مشکل را شناسایی و برطرف کنید، داده‌های بلادرنگ دریافت کنید، ببینید کدام دستگاه‌ها به وای‌فای شما متصل هستند، داده‌های گرفته شده را ذخیره کنید، گزارش ایجاد کنید و موارد دیگر.

5. Network Analyzer

Network Analyzer (نسخه ساده Network Analyzer Pro) که در اندروید و iOS موجود بوده، یک اپلیکیشن اسکن Wi-Fi سبک و همه کاره است که می تواند برای هر کسی که به طور مرتب با گوشی هوشمند خود به شبکه های جدید متصل می شود مفید باشد. برای شروع، می‌توانید اپلیکیشن را فعال کنید و اجازه دهید Wi-Fi را که به آن متصل هستید اسکن کند.

برای گزینه های بیشتر به منو (از طریق سه نوار کوچک در گوشه سمت چپ بالا) بروید. در اینجا می توانید به ابزارهای مختلف دسترسی داشته باشید، اسکن LAN را راه اندازی کنید، سیگنال Wi-Fi خود را آزمایش کنید و غیره. با Network Analyzer، همچنین می‌توانید تمام دستگاه‌های متصل به یک نقطه دسترسی را شناسایی کرده و به دنبال نفوذگران بگردید، آدرس‌های IP آنها را مشاهده کنید، پورت‌ها را اسکن کنید، اطلاعات اضافی شبکه را دریافت کنید و غیره.

این قطعا یک اپلیکیشن مبتدی پسند است، اما این بدان معنا نیست که برای متخصصان شبکه و مدیران فناوری اطلاعات نیز مناسب نیست. این بسیار بیشتر از بسیاری از رقبای خود ارائه می دهد، و رایگان است، که قطعا یک مزیت بزرگ است.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا