نرم افزار و اینترنت

اوبونتو 23.10 با App Center جدید و امنیت بهتر منتشر شد

کنونیکال نسخه جدید اوبونتو 23.10 “Mantic Minotaur” را با یک اپ سنتر جدید برای دانلود در دسترس قرار داده که یافتن اپلیکیشن های جدید و پشتیبانی پیش‌نمایش از رمزگذاری تمام دیسک با پشتوانه سخت‌افزاری را که در آن کلیدها در ماژول پلتفرم مورد اعتماد (TPM) ذخیره می‌شوند، آسان‌تر می‌کند.

این شرکت بیان کرد که اوبونتو 23.10 پایه و اساس نسخه پشتیبانی بلندمدت بعدی (LTS) را می‌گذارد که در آوریل 2024 منتشر می‌شود. اصلی ترین تغییری که کاربران مشاهده خواهند کرد، App Center جدید است. Canonical مطمئن شده که سریع، شهودی و کاربرپسند است و از فرمت‌های بسته snap و deb پشتیبانی می‌کند. اپ سنتر ابرداده های غنی را از Canonical Snap Store می گیرد تا کاربران را در مورد برنامه هایی که می خواهند دانلود کنند آگاه کند.

تغییر عمده دیگر در این به روز رسانی، پشتیبانی پیش نمایش از رمزگذاری فول دیسک با پشتوانه سخت افزاری است. Canonical انتظار دارد پشتیبانی سخت افزاری گسترده تری را برای این ویژگی و تنظیمات و گزینه های مدیریت بیشتری در Ubuntu 24.04 LTS ارائه دهد. یکی دیگر از تغییرات امنیتی در این به روز رسانی این است که هسته اوبونتو اکنون از یک حالت اضافی پشتیبانی می کند که اپلیکیشن ها را مجبور می کند یک AppArmor Profile برای استفاده از فضای نام کاربری غیرمجاز داشته باشند. این شرکت گفت که این کار باعث کاهش رابط‌های هسته‌ای می‌شود که معمولاً به حقوق ریشه نیاز دارند و آسیب‌پذیری‌های امنیتی قابل توجهی ایجاد می‌کنند.

به گفته سازنده، بسیاری از اپلیکیشن های رایج مانند مرورگرهای وب از فضاهای نام کاربری غیرمجاز استفاده می کنند و رابط های هسته معمولاً محدود شده را در معرض نمایش قرار می دهند. این خطرناک بوده، بنابراین تغییراتی ایجاد کرده است. اپلیکیشن های موجود در بایگانی اوبونتو اکنون با پروفایل AppArmor ارائه می‌شوند تا مطمئن شوند که در صورت فعال شدن این خط‌مشی جدید به آن پایبند هستند.

به عنوان یک نسخه غیر LTS، اوبونتو 23.10 تنها به مدت 9 ماه پشتیبانی می شود. برای اکثر مردم، بهتر است فقط به نسخه های LTS پایبند باشید، اما اگر اوبونتو 22.10 یا 23.04 را اجرا می کنید، باید به اوبونتو 23.10 ارتقا دهید. برای دانلود اوبونتو 23.10، کافی است به صفحه دانلودهای اوبونتو رفته و به بخش اوبونتو 23.10 بروید.

منبع
neowin
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا