سخت افزار

تراشه اسنپدراگون X Elite مخصوص لپ تاپ معرفی شد

تراشه موبایل جدید اسنپدراگون 8 نسل 3 قرار است جدیدترین گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اندرویدی پرچمدار را تامین کند، اما کوالکام تراشه رده بالای نسل بعدی خود را برای ویندوز در لپ‌تاپ‌های ARM به نام Snapdragon X Elite معرفی کرد. کوالکام امیدوار است بتواند با جدیدترین سیستم روی چیپ خود، بخش بزرگی از بازار چیپست های کامپیوتر را به خود اختصاص دهد و روی عملکرد و کارایی آن شرط بندی بزرگی دارد.

Snapdragon X Elite بر روی یک گره پردازشی 4 نانومتری ساخته شده و دارای 12 هسته Oryon با عملکرد بالا و کلاک 3.8 گیگاهرتز به همراه تقویت تک هسته ای و دو هسته ای تا 4.3 گیگاهرتز است. کوالکام بیان می‌کند که پردازنده جدیدش با پردازنده‌های رقیب نسل سیزدهم اینتل در عملکرد چند رشته‌ای مطابقت دارد و در عین حال 68 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. مقایسه ای با تراشه M2 مبتنی بر ARM خود اپل با اسنپدراگون X Elite وجود دارد که ادعا می کند عملکرد چند رشته ای اوج 50 درصد سریعتر است.

در بخش گرافیکی، X Elite دارای یک پردازنده گرافیکی Adreno یکپارچه با امتیاز 4.6 ترافلاپس با پشتیبانی از DirectX 12 API است. این تراشه می تواند تا 3 برابر مانیتور خارجی UHD با فرکانس 60 هرتز را مدیریت کند. ویرایشگرهای ویدیو می‌توانند از واحد پردازش ویدیوی Adreno (VPU) استفاده کنند که از کدهای 10 بیتی 4K60 و رمزگشایی فایل‌های H.264، HEVC (H.265) و AV1 پشتیبانی می‌کند.

کوالکام همچنین یک NPU شش ضلعی با 45 عملیات ترا در ثانیه (TOP) اضافه کرده که در وظایف هوش مصنوعی مولد عالی است. Snapdragon X Elite می تواند بیش از 13 میلیارد پارامتر در حال اجرا روی دستگاه را کنترل کند و 30 توکن در ثانیه تولید کند. این تراشه از رم LPDDR5x با پهنای باند حافظه تا 136 گیگابایت بر ثانیه و 42 مگابایت حافظه کش در کنار فضای ذخیره سازی PCIe Gen4 یا UFS 4.0 پشتیبانی می کند. از نظر اتصال، Snapdragon X Elite دارای سیستم FastConnect 7800 با پشتیبانی از Wi-Fi 7 و بلوتوث 5.4 و همچنین مودم Snapdragon X65 5G برای اتصال سلولی با حداکثر سرعت دانلود 10 گیگابیت در ثانیه است.

X Elite به لطف Qualcomm Aqstic DAC از پخش صدای بدون افت پشتیبانی می کند و همچنین دارای پردازنده سیگنال تصویر Qualcomm Spectra (ISP) با پشتیبانی از دوربین دوگانه تا حداکثر 36 مگاپیکسل و فیلمبرداری 4K HDR است.

منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا