صوتی و تصویری

4K در مقابل 8K: کدام وضوح تلویزیون برای شما مناسب است؟

روزهایی که 1080p بهترین وضوحی بود که می‌توانستید در تلویزیون بگیرید، گذشته است. پیشرفته ترین تلویزیون های موجود امروزی کیفیت باورنکردنی، رنگ های زنده و صدای واضح ارائه می دهند. در حالی که تلویزیون ها انواع مختلفی دارند، دو مورد از رایج ترین نوع نمایشگرها 4K و 8K هستند. اما این دو چگونه با هم تفاوت دارند و کدام یک برای شما بهتر است؟

مقایسه سریع

قبل از پرداختن به جزئیات در مورد 4K و 8K، بیایید یک جدول مقایسه سریع را بررسی کنیم تا تفاوت های اصلی را مشخص کنیم.

نوع 4K 8K
تعداد پیکسل ها تقریبا 8.3 میلیون تقریبا 33 میلیون
زمان معرفی 2001 2012
زمان انتشار 2012 و به بعد اواسط تا اواخر دهه 2010
محدوده قیمت (برای 55 اینچ) 300 تا 2000 دلار 1200 تا 5000 دلار
در دسترس بودن محتوا رایج (با افزایش مقیاس) بسیار محدود (بیشتر توسط کاربر تولید شده تا حرفه ای)، از طریق ارتقاء مقیاس در دسترس است

اکنون که اصول اولیه را می دانید، بیایید 4K و 8K را عمیقاً بررسی کنیم.

مروری بر 4K و 8K

یک صفحه نمایش واقعی 4K دارای وضوح 4096 در 2160 پیکسل (در مجموع بیش از هشت میلیون پیکسل) است، به این معنی که بیش از چهار برابر پیکسل های یک صفحه نمایش 1080p (که کمی بیش از دو میلیون پیکسل دارد) دارد. نمایشگرهای 4K به اوایل قرن می رسد. در سال 2001، فناوری 4K با نمایشگر مانیتور IBM T220 در بازار تجاری ظاهر شد.

اگرچه این اولین صفحه نمایشی بود که قابلیت پشتیبانی از 4K را داشت، اما این فناوری مدت زیادی طول کشید تا وارد جریان اصلی شود. در زمان عرضه، IBM T220 قیمتی معادل 22000 دلار داشت که قیمتی که برای مصرف کنندگان قابل بحث نیست. حتی امروزه، یک مانیتور نمایشگر 22000 دلاری نامشخص است، بنابراین به راحتی می توان فهمید که چرا دو دهه پیش در میان توده ها دیده نشد.

تنها 11 سال بعد بود که اولین تلویزیون های 4K به فروشگاه های سراسر جهان راه یافت. در سال 2021، تعدادی از شرکت ها، از جمله شارپ و ال جی، مدل های تلویزیون 4K خود را عرضه کردند. در حالی که تلویزیون های 4K در آن زمان بسیار گران بودند، اما از آن زمان به مراتب در دسترس تر شده اند. اکنون می توانید یک تلویزیون 50 اینچی 4K با قیمتی کمتر از 500 دلار تهیه کنید، به همین دلیل است که بسیاری از ما امروزه مدل های 4K را در اختیار داریم.

همه برندهای بزرگ، از جمله سامسونگ، ال‌جی، هایسنس، اسکای، سونی و پاناسونیک، طیف وسیعی از تلویزیون‌های 4K را برای انتخاب ارائه می‌دهند، بنابراین درگیر تنوع نخواهید بود. با این حال، با وجود افزایش محبوبیت تلویزیون‌ها و مانیتورهای 4K، اکثر محتواها همچنان با کیفیت 1080p یا 2K فیلمبرداری می‌شوند. از آنجایی که اکثر مردم هنوز از صفحه نمایش 1080p (یا بدتر از آن) استفاده می کنند، هزینه های اضافی و سخت افزار مورد نیاز عکسبرداری با کیفیت 4K در حال حاضر ارزش هزینه اضافی را ندارد.

در عوض، بسیاری از افرادی که دارای تلویزیون 4K هستند، محتوای 4K را از طریق ارتقاء مقیاس تماشا می‌کنند، که باعث می‌شود خروجی ویدیو به وضوح صفحه نمایش اصلی نزدیک‌تر شود. فقط به این دلیل که شما یک تلویزیون 4K دارید به این معنی نیست که به طور خودکار محتوای 4K را تماشا می کنید. مطمئناً شما در حال تماشای یک تلویزیون با قابلیت 4K هستید، اما ممکن است خود محتوا با کیفیت 1080p یا حتی پایین‌تر فیلم‌برداری شده باشد. بنابراین، ارتقاء مقیاس برای نزدیک کردن محتوای با کیفیت پایین به 4K استفاده می شود.

از سوی دیگر یک صفحه نمایش 8K در مجموع دارای 33 میلیون پیکسل است که چهار برابر صفحه نمایش 4K بوده که کیفیت تصویر را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد. امروزه می‌توانید مانیتورهای 4K برای بازی و همچنین لپ‌تاپ‌های 4K دریافت کنید. اولین تلویزیون 8K توسط شارپ در CES 2013 به نمایش گذاشته شد، درست در زمانی که تلویزیون های 4K در حال تبدیل شدن به جریان اصلی بودند. یک سال بعد، شارپ تلویزیون 8K خود را به بازار مصرف عرضه کرد. اما این تلویزیون 85 اینچی قیمتی باورنکردنی 133000 دلار داشت که آن را به یک محصول کاملاً غیرقابل دسترس برای اکثر افراد تبدیل کرد.

بیش از یک دهه پس از اولین نمایش تلویزیونی 8K، این نمایشگرها هنوز هم قیمت بسیار بالایی دارند، به خصوص در مقایسه با مدل های قبلی خود 4K. اکنون می‌توانید نمایشگرهای 8K کوچک‌تری داشته باشید که می‌توانند به‌خوبی در خانه شما جای بگیرند، اگرچه کمتر از 50 اینچ به ندرت پیدا می‌شود. این به این دلیل است که اندازه صفحه نمایش مشخصی برای قرار دادن هزاران پیکسل مورد نیاز است.

اگرچه امروزه نمایشگرهای 8K زیادی وجود دارد، محتوای 8K همچنان بسیار محدود است. پیدا کردن یک فیلم یا برنامه تلویزیونی که با کیفیت 8K فیلمبرداری شده باشد، کار سختی است، اگرچه برخی از آنها وجود دارند. بیشتر محتوای 8K موجود توسط سازندگان کوچکتر یا معمولی، مانند کسانی که در یویتوب هستند، ساخته شده است.

این به این دلیل است که ویدیوی 8K به پهنای باند داده بسیار بالاتری در مقایسه با 4K یا 1080p نیاز دارد. برای پخش یا انتقال ویدیو با وضوح کامل 8K به زیرساخت های فنی نیاز دارد که هنوز در حال تکامل است. تولید و توزیع فیلم‌ها و نمایش‌های 8K نیز یک کار بزرگ است که هنوز به طور کامل به آن دست نیافته است. در نتیجه، امروزه بسیاری از محتوای ویدیویی 8K به ارتقاء تکیه دارند. ارتقاء مقیاس فرآیندی است که ویدئویی با وضوح پایین‌تر می‌گیرد و از الگوریتم‌های پیشرفته برای برون‌یابی و افزایش آن به وضوح بالاتر استفاده می‌کند.

به عنوان مثال، یک ویدیوی 4K یا 1080p را می توان به کیفیت نزدیک به 8K ارتقا داد. این به تلویزیون‌های 8K اجازه می‌دهد تا محتوایی را نمایش دهند که به حداکثر وضوح خود نزدیک می‌شود، اما این فیلم واقعی یا بومی 8K نیست.

کدام نمایشگر تلویزیون برای شما بهترین است؟

اگر پول چیزی نیست، پس احتمالا صفحه نمایش 8K را ترجیح می دهید. با افزایش قابل توجه کیفیت نمایشگر، دلیلی وجود ندارد که اگر کیف پول شما اجازه می دهد، 8K را انتخاب نکنید. علاوه بر این، بسیاری از تلویزیون‌های 8K نیز با کیفیت صدای پیشرفته ارائه می‌شوند، بنابراین شما یک محصول فوق‌العاده برای نیازهای سرگرمی خانگی خود خواهید داشت.

با این حال، بسیاری از ما در واقع بودجه ای برای پایبندی به آن داریم. حتی ارزان‌ترین تلویزیون‌های 8K از بیش از 1000 دلار شروع می‌شوند، بنابراین بهتر است تلویزیون 4K را انتخاب کنید که تمام ویژگی‌های مورد نیاز خود را داشته باشد. فراموش نکنید، هنگام خرید تلویزیون خارج از وضوح، فاکتورهای دیگری مانند کیفیت صدا، پورت های موجود و نرخ تازه سازی وجود دارد. فقط به این دلیل که تلویزیون 8K است به این معنی نیست که محصولی با کیفیت بالا خواهد بود، بنابراین مهم است که قبل از خرید، سایر مشخصات را در نظر داشته باشید.

اگر فضای زیادی در خانه خود ندارید، تلویزیون 8K ممکن است مورد بحث نباشد. با کوچک‌ترین تلویزیون‌های 8K که از حدود 50 اینچ شروع می‌شوند، به فضای مناسبی برای قرار دادن یکی نیاز دارید. اگر تلویزیون کوچک‌تری می‌خواهید، بهتر است یک مدل 4K بخرید. همچنین لازم به ذکر است که تلویزیون های 8K مصرف انرژی به طور قابل توجهی بالاتر از تلویزیون های 4K دارند. بنابراین، اگر می‌خواهید قبض برق خود را پایین نگه دارید یا می‌خواهید دوستدار محیط زیست باشید، تلویزیون 8K ممکن است انتخاب مناسبی برای شما نباشد.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا