کنسول و بازی

مقایسه Ayaneo 2 و Steam Deck: کدام کنسول دستی بهتر است؟

از زمانی که ولو Steam Deck را عرضه کرد، بازی های کامپیوتر دستی تنها با ورود بازیکنان جدیدتر به بازار رشد کرده و حالا دسته ای از گزینه های Steam Deck وجود دارد. برند چینی Ayaneo دستگاه‌های بازی دستی را در یک کلیپ معمولی ارائه کرده و از سال 2022 تاکنون 6 دستگاه دستی منتشر کرده است. ما در این مقاله به مقایسه Ayaneo 2 با Steam Deck پرداخته و نگاهی به امکانات، طراحی، مشخصات و عملکرد آنها می اندازیم.

مشخصات فنی و قیمت

قیمت Steam Deck برای مدل پایه 399 دلار بوده که با 64 گیگابایت حافظه eMMC کندتر همراه می شود. نسخه 529 دلاری شامل حافظه 256 گیگابایتی NVMe SSD شده و مدل حرفه ای 512 گیگابایتی SSD نیز با قیمت 649 دلار به فروش می رسد. مدل های 256 و 512 گیگابایتی دارای کیف مخصوص حمل هستند. Ayaneo 2 از 1099 دلار به بعد برای نسخه 16 گیگابایت رم و حافظه 512 گیگابایت در دسترس است. نسخه 16 گیگابایت رم و حافظه 1 ترابایتی 1299 دلار قیمت دارد در حالی که بالاترین نسخه 32 گیگابایت رم و 2 ترابایت آن 1499 دلار است.

مدل Steam Deck AYANEO 2
ابعاد 298 × 117 × 49 میلی متر 264 × 107 × 23 میلی متر
برند Valve AYANEO
وزن 1.48 پوند (669 گرم) 1.5 پوند (680 گرم)
تراشه پردازنده سفارشی مبتنی بر AMD Zen 2 (4 هسته، 8 رشته، تا 3.5 گیگاهرتز) AMD Ryzen 7 6800U
حافظه رم 16 گیگابایت LPDDR5 5600MHz 16GB/32 گیگابایت LPDDR5 6400MHz
حافظه ذخیره سازی تا 512 گیگابایت M.2 2230 SSD تا 2 ترابایت
ارتباطات وای فای 5، بلوتوث 5 وای فای 6، بلوتوث 5.2
نمایشگر صفحه نمایش لمسی 7 اینچی IPS، وضوح 1280×800 پیکسل ،نرخ 60 هرتز، پوشش شیشه ای ضد خش اختیاری صفحه نمایش لمسی 7 اینچی IPS، وضوح 1920×1200 پیکسل، نرخ 60 هرتز
گرافیک AMD RDNA 2-based graphics, 8 CUs Integrated AMD Radeon RDNA 2
پورت ها یک USB-C 3.2 Gen 2 (حالت DP Alt)، جک 3.5 میلی متری هدفون، توسعه microSD دو USB Type-C (بالا)، یک USB Type-C (پایین)، جک ترکیبی صدا، توسعه microSD

صفحه نمایش

Ayaneo 2 دارای صفحه نمایش 7 اینچی IPS با وضوح 1920×1200 پیکسل است. این یک صفحه نمایش لبه به لبه بدون هیچ گونه حاشیه قابل مشاهده است. در واقع، دال شیشه ای از تمام صفحه جلویی Ayaneo 2 عبور می کند. Steam Deck همچنین صفحه نمایش 7 اینچی IPS داشته اما با وضوح کمی پایین تر 1280×800 پیکسل همراه می شود. برخلاف Ayaneo 2، کنسول Steam Deck دارای حاشیه های قابل مشاهده بر روی صفحه نمایش خود است.

هر دو کنسول دستی نسبت تصویر 16:10 دارند، چیزی که معمولاً در لپ‌تاپ‌های پریمیوم دیده می‌شود و روشنایی آنها تا 400 نیت می رسد. وضوح بالاتر و صفحه نمایش بدون حاشیه قطعاً به Ayaneo 2 برتری کمی نسبت به Steam Deck می دهد.

طراحی و دکمه های کنترل

Ayaneo 2 باعث می‌شود که Steam Deck حجیم‌تر به نظر برسد. Ayaneo 2 از نظر طول، عرض و ضخامت در مقایسه با Steam Deck کامپکت تر است. از نظر وزن، هر دو حدود 1.5 پوند سنگین هستند. Steam Deck به لطف وجود دو تاچ پد در دو طرف نمایشگر برای هدف گیری دقیق عریض تر است.

از نظر قرارگیری دکمه ها، ابتدا به شباهت ها نگاه می کنیم. هر دو دسته دارای یک پد جهت نما، دکمه های A/B/X/Y، دو استیک آنالوگ، چهار دکمه تریگر و کنترل صدا در بالا هستند. محل قرارگیری استیک های آنالوگ بر روی Ayaneo 2 در بالا در سمت چپ نمایشگر و در پایین در سمت راست است. همچنین، Ayaneo 2 از جوی استیک های “هال افکت” بهره مند بوده که از آهنربا استفاده می کنند و تسلیم دریفت نمی شوند. Ayaneo 2 دارای چهار دکمه قابل تنظیم است.

از آنجایی که Ayaneo 2 سیستم عامل ویندوز 11 را اجرا می کند، یکی از این دکمه های قابل تنظیم می تواند برای انجام یک کار خاص سیستم عامل استفاده شود. جوی استیک ها همچنین در حالت ویندوز 11 به عنوان نشانگر ماوس عمل می کنند. وقتی صحبت از Steam Deck به میان می آید، یک دکمه اختصاصی استیم و یک دکمه سه نقطه برای تغییر تنظیمات در لحظه دریافت می کنید. Steam Deck دارای چهار دکمه قابل نقشه برداری مجدد در قسمت عقب است که به صورت ارگونومیک قرار گرفته اند.

در لبه بالایی Ayaneo 2، یک دکمه پاور دارید که به عنوان حسگر اثر انگشت نیز برای بیدار کردن دستگاه عمل می کند. بین یک دکمه سفارشی و دکمه تنظیم صدا قرار گرفته است. سپس دو پورت USB-C دارید که یک LED برق و یک قسمت بزرگ برای فن اگزوز قرار می‌دهند. در پایین Ayaneo 2، یک پورت USB-C دیگر، یک اسلات کارت microSD، یک جک هدفون و بلندگوها دارید. وجود سه پورت USB-C به شما این امکان را می دهد که بازی را شارژ کرده و همزمان آن را به یک نمایشگر خارجی متصل کنید.

با Steam Deck، در قسمت بالایی در مرکز، جک هدفون و دکمه های صدا در سمت چپ و پورت USB-C و دکمه پاور در سمت راست قرار دارد. در پایه Steam Deck، فقط خروجی بلندگو دارید. یکی از ایرادات قابل توجه در Ayaneo 2 این است که تریگرهای قسمت پشتی از نظر حرارتی ایزوله نیستند و می توانند در عرض 20 دقیقه پس از گیم پلی گرم شوند. Steam Deck در اینجا به دلیل عایق حرارتی بهتر دارای گزینه بهتر می باشد.

عملکرد

وقتی به مقایسه مشخصات فنی بالا نگاه می کنید، به نظر می رسد Ayaneo 2 نسبت به Steam Deck برتری دارد. Ayaneo 2 مجهز به پردازنده AMD Ryzen 7 6800U بوده شامل معماری 8 هسته ای، 16 رشته ای و کارت گرافیک RDNA 2 با 12 واحد محاسباتی است. در مقایسه، Steam Deck دارای یک پردازنده 4 هسته ای و 8 رشته ای است که بر اساس معماری قدیمی Zen 2 می باشد.

Steam Deck همچنین یک GPU مبتنی بر RDNA 2 دارد اما 8 واحد محاسباتی را در اختیار قرار می دهد. این عوامل به Ayaneo 2 از نظر عملکرد خام بازی برتری می بخشد، که در نرخ فریم بالاتر برای بازی هایی که در تنظیمات مشابه انجام شده، مشاهده می شود. Ayaneo 2 با 16 و 32 گیگابایتی LPDDR5 حافظه رم را ارائه شده، در حالیکه Steam Deck فقط یک نسخه با رم 16 گیگابایتی دارد.

Ayaneo 2 همچنین چندین تنظیمات انرژی مانند حالت ذخیره انرژی 11 وات، حالت بازی 22 وات و حالت حرفه ای را ارائه می دهد که می تواند تنظیم برق را تا 33 وات برساند، در حالی که Steam Deck به حالت 15 وات چسبیده است. حالت های قدرت بالاتر Ayaneo 2 دستی هنگامی که با صفحه نمایش با وضوح بالاتر ترکیب می شود، باتری را سریعتر از Steam Deck خالی می کند، البته به شرطی که شما همان بازی را انجام دهید.

Ayaneo 2 از شارژ 100 واتی از طریق USB-PD پشتیبانی کرده و 90 درصد باتری را در یک ساعت شارژ می کند در حالی که Steam Deck از شارژ USB-PD با توان 45 وات پشتیبانی می کند. مدت زمانی که این دسته‌ها با یک بار شارژ دوام می‌آورند، بستگی زیادی به نوع بازی‌هایی دارد که در حال انجام آن هستید.

کتابخانه بازی و نرم افزار

وقتی به دنبال یک کنسول دستی هستید، مشخصات فنی خالص همه چیز نیست. نرم‌افزار و کتابخانه بازی‌ها نیز از مهم‌ترین شکست‌دهنده‌ها هستند. Ayaneo 2 بر روی ویندوز 11 خانگی اجرا می‌شود، به این معنی که هر بازی موجود در پلتفرم ویندوز در Ayaneo 2 قابل اجرا است. اما این لزوماً به این معنی نیست که هر بازی با فرمت 7 اینچی دستی سازگار خواهد بود. همه بازی هایی که در یک صفحه نمایش بزرگ عالی به نظر می رسند به راحتی با فرم فاکتور نمایش کوچک سازگار نیستند.

Steam Deck به شما امکان دسترسی به تمام بازی های موجود در کتابخانه استیم را می دهد. برخلاف نسخه های موجود در پلتفرم ویندوز 11، Steam دارای ویژگی به نام “Deck Verified” است که به شما امکان می دهد بررسی کنید که آیا یک بازی در Deck قابل بازی است یا خیر. قبل از خرید عنوانی برای بازی در Steam Deck می‌توانید در یک نگاه با برچسب‌هایی مانند تأیید شده، قابل پخش، پشتیبانی‌نشده یا ناشناخته تصمیم بگیرید. این فوق العاده مفید است. متأسفانه، چنین برچسبی برای Aaneo 2 وجود ندارد.

اگرچه Steam Deck یک سیستم مبتنی بر لینوکس بوده که به طور پیش‌فرض روی پلتفرم Steam قفل شده، راه‌هایی برای دریافت رابط ویندوز بر روی آن وجود دارد. از طرف دیگر، از آنجایی که Ayaneo 2 بر روی ویندوز 11 اجرا می شود، بدون هیچ گونه تغییری به هر پلتفرم بازی سازگار با ویندوز مانند Epic Games Store، Steam Library، Xbox و موارد دیگر دسترسی خواهید داشت.

Steam Deck روی SteamOS اجرا می‌شود، یک سیستم عامل لینوکس که برای گیمرهایی طراحی شده و از نمایشگر ۷ اینچی استفاده می‌کنند. Ayaneo 2 روی ویندوز 11 خانگی اجرا می شود که واقعاً با فرم فاکتور 7 اینچی سازگار نیست. استفاده از ویندوز 11 با صفحه نمایش لمسی یا با کنترل های دستی می تواند کار بسیار بزرگی باشد. مطمئناً، یک لایه نرم افزاری به نام AYA Space وجود دارد، اما از نظر کارایی عملیاتی محدود است. واقعیت سخت این است که ویندوز 11 برای عملکرد لمسی بهینه نشده که این به Steam Deck برتری زیادی نسبت به Ayaneo 2 می دهد.

کدام یک بهتر است؟

پس از در نظر گرفتن تمام جنبه‌های هر دو این کنسول های دستی، هنوز احساس می شود که Steam Deck با وجود عقب ماندن از برخی مشخصات فنی، ارزش پیشنهادی بهتری را ارائه می‌دهد. قیمت‌گذاری Steam Deck، بازی‌های Deck Verified، رابط کاربری ساده SteamOS، و طیف گسترده‌ای از پشتیبانی از بازی‌ها، پیشنهاد این را آسان می‌کند.

منبع
xda-developers
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا