بررسیدوربین های دیجیتال

بررسی DJI Osmo Action 4

DJI Osmo Action 4 بهترین دوربین اکشن کامپکت در نور کم و جایگزینی معتبر برای GoPro Hero 11 Black است. سری Osmo Action هرگز از نظر کیفیت تصویر یا عملکرد با مدل مشابه بازار مطابقت نداشته، اما DJI Osmo Action 4 افزوده شده جدید به این محدوده، مبارزه را مستقیماً به GoPro Hero 11 Black می برد – عمدتاً از طریق یک سنسور 1.3 اینچی که نوید ویدیوهای بهتر در نور کم را نسبت به رقیب خود می دهد.

Osmo Action 4 با قیمتی که آن را محکم در قلمرو Hero 11 Black قرار می دهد، نمی توان به عنوان یک جایگزین ارزان تر برای رهبر بازار، بلکه به عنوان یک رقیب مستقیم در نظر گرفت. در این مقاله به نقد و بررسی این دوربین اکشن جدید می پردازیم.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 2.8 در 1.7 در 1.3 اینچ، 145گرم
  • صفحه نمایش: جلویی 1.4 اینچ با وضوح 320 در 320 پیکسل، پشتی 2.25 اینچ با وضوح 360 در 640 پیکسل
  • باتری: تا 160 دقیقه استفاده
  • اندازه سنسور: 1/1.3 اینچ با دیافراگم f/2.8
  • کیفیت ویدیو: تا 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه یا 1080p با نرخ 240 فریم بر ثانیه
  • کیفیت عکس: حداکثر تا 3648 در 2736 پیکسل
  • فضای ذخیره سازی: پشتیبانی از میکرو اس دی تا 512 گیگابایت
  • فرمت ویدیو: JPEG/RAW
  • حداکثر بیت ریت: 130 مگابیت بر ثانیه

DJI Osmo Action 4 اکنون با قیمت پایه 399 دلار عرضه شده که نسبت به نسخه قبلی خود یعنی Action 3 افزایش نسبتاً قابل توجهی 25 درصدی را نشان می دهد. همچنین Adventure Combo با قیمت 499 دلار وجود دارد که شامل یک میله 1.5 متری، دو باتری اضافی و یک قاب باتری است که می تواند تا سه باتری را نگه دارد و شارژ کند.

طراحی و کیفیت ساخت

DJI سعی کرده با Osmo Action 2 خود که از آن به عنوان یک “دوربین اکشن مغناطیسی نسل جدید” یاد می‌کرد، اوضاع را تغییر دهد. مطمئناً، ظاهر جالب و بالقوه‌ای داشت، اما در نهایت طراحی بسیار ناقص‌تری داشت، به خصوص با حافظه داخلی بسیار محدود 22 گیگابایتی، باتری غیرقابل تعویض و عدم ضد آب برای ماژول‌هایش. دومی تقریباً هدف یک دوربین اکشن را در وهله اول شکست می دهد. با اذعان به این کاستی‌ها، DJI با Osmo Action 3 یک قدم به سمت طراحی معمولی‌تر برداشت و این طراحی با کمی اصلاحات بیشتر به Osmo Action 4 منتقل شده است.

Osmo Action 4 یک دوربین کامپکت و سبک وزن بوده که وزن آن 5.1 اونس (145 گرم) و ابعاد آن 2.8 اینچ عرض، 1.7 اینچ ارتفاع و 1.3 اینچ عمق، شامل برآمدگی لنز است. چیزی که آن را متمایز می کند نمایشگرهای لمسی دوگانه آن می باشد. یک صفحه نمایش 2.5 اینچی 16×9 قابل توجه وجود دارد که تقریباً کل قسمت پشتی دوربین را در بر می گیرد و یک صفحه نمایش مربع کوچکتر 1.4 اینچی در سمت چپ جلویی وجود دارد.

این نمایشگر جلویی نه تنها به کادربندی عکس‌ها کمک می‌کند، بلکه دسترسی به کنترل‌ها و تنظیمات را نیز فراهم می‌کند و نیازی به چرخاندن دوربین یا چرخاندن سر برای دسترسی به عملکردهای ضروری را از بین می‌برد. این یک صرفه جویی در زمان است و امکان ثبت زوایای منحصر به فرد را در فضاهای تنگ یا مشکل می دهد، اگرچه به طور قابل درک از نمایشگر اصلی فشرده تر است.

در مقایسه با مدل قبلی خود، Action 4 دارای دکمه‌های قدرت لمسی و ضبط بیشتری است که نشان‌دهنده واضح‌تری از فشار دادن دکمه‌ها است. همچنین از دسترسی سریع به حالت‌های عکسبرداری قابل تنظیم با فشار یک دکمه، که نیاز به فشار دادن و نگه‌داشتن دکمه پاور را از بین می‌برد، قدردانی خواهید کرد.

یکی از ویژگی های قابل توجه Action 4 سیستم گیره مغناطیسی آن در قسمت زیرین است. در حالی که برخی از کاربران ممکن است نگران تکان دادن خفیف باشند، این طراحی امکان اتصال و حذف سریع لوازم جانبی را فراهم می‌کند و از رویکرد پیچ‌دار سنتی موجود در گوپرو و اکثر دوربین‌های اکشن دیگر پیشی می‌گیرد.

اتصالات مغناطیسی دارای دو گیره هستند که هنگام اتصال به طور ایمن در جای خود می‌چسبند. حتی تحت تکان های شدید، قدرت مغناطیسی به تنهایی دوربین را در جای خود نگه می دارد. برخی ممکن است روش دلبستگی قدیمی را برای آرامش بیشتر ترجیح دهند، اما رویکرد DJI ایمن و به طور قابل توجهی سریعتر است.

ویژگی های تنظیمات اولیه

درست مانند بسیاری از دوربین‌ها و لوازم جانبی قبلی DJI، آنها هنوز هم این الزام را برای کاربران به ثبت رساندن Osmo Action 4 در پنج استفاده اول اعمال می‌کنند. این ثبت نام اجباری است اگر بعد از این محدودیت بخواهید برق را روشن کنید، دوربین شما قفل خواهد شد. شما باید دوربین را با برنامه DJI در تلفن هوشمند خود متصل کنید و فرآیند اتصال را با حساب خود تکمیل کنید.

این یک ناراحتی جزئی است، اما شایان ذکر است، به خصوص اگر قصد دارید چند روزی از شبکه خارج شوید و به دوربین در بیابان تکیه کنید. مطمئن شوید که این تنظیمات را تا زمانی که هنوز به اینترنت دسترسی دارید تکمیل کنید! یک مزاحمت مهم تر، و یکی از شکایت های مکرر، در دسترس نبودن اپلیکیشن رسمی DJI در گوگل پلی استور برای کاربران اندروید است.

در عوض، همچنان برای نصب نیاز به بارگذاری جانبی یک APK دارد. در حالی که این موضوع بر روی کاربران آیفون تاثیری ندارد، اما برای کاربران اندرویدی ناراحتی قابل توجهی است و اینکه DJI در طول سال‌ها به این موضوع رسیدگی نکرده، جای تعجب است.

عمر باتری

Action 4 می تواند به سرعت روشن شود و با کلیک روی دکمه ضبط آن به طور خودکار ضبط کند. هنگامی که دوباره روی دکمه ضبط کلیک کنید، ضبط به پایان می رسد و دوباره به طور خودکار خاموش می شود. این یک راه عالی برای به حداکثر رساندن عمر باتری تنها با فعال کردن دوربین در زمانی است که نیاز به گرفتن عکس دارید. در حالی که ممکن است گهگاه باعث شود لحظه‌ای را در طول چرخه‌های روشن و خاموش از دست بدهید، متوجه شدیم که برای نیازهایتان به اندازه کافی سریع است و ارزش صرفه‌جویی در باتری را دارد.

طراحی جمع و جور و جیبی Action 4 به شما این امکان را می دهد که به سرعت آن را بیرون بکشید، یک عکس کوتاه بگیرید و آن را در جای خود قرار دهید. سبک عکسبرداری ما شامل ترکیبی از کلیپ های 10 تا 30 ثانیه ای و چند ضبط 2 تا 5 دقیقه ای بود. در آزمایشات ما، عموماً عکسبرداری را با تنظیمات 16:9/4K/60fps یا 4K/120fps با فعال کردن D-Log ده بیتی و لرزشگیر +RockSteady انجام دادیم که باتری حدود یک روز نیازمان را برآورده کرد. با تنظیم صفحه نمایش برای خاموش شدن خودکار پس از 15 ثانیه، ضبط مداوم در 4K@60fps تقریباً 70 تا 80 دقیقه با یک بار شارژ به دست می آید.

با توجه به اینکه عمر باتری Action 4 چقدر طولانی است، ممکن است بتوانید با یک باتری از پس آن برآیید، هرچند اگر قصد دارید چندین ساعت در یک زمان ضبط کنید، به خصوص اگر ورزش “اکشن” شما این امکان را به شما نمی دهد. برای اتصال به پاوربانک USB-C، پس داشتن باتری دوم یا سوم ممکن است راه حل باشد.

یکی از ویژگی های برجسته Adventure Combo راحتی است که با جعبه شارژ ارائه می دهد. این کیف جمع و جور نه تنها از باتری‌های شما محافظت کرده و به طور موثری ذخیره می‌کند، بلکه امکان شارژ سریع و آسان با استفاده از یک کابل USB-C را نیز فراهم می‌کند. این باندل را به انتخابی عملی برای کاربرانی تبدیل می‌کند که به قابلیت‌های تیراندازی طولانی‌مدت بدون دسترسی مکرر به منابع برق نیاز دارند.

عملکرد و کیفیت تصویر

برای عکس‌ها، دوربین می‌تواند تصاویر 10 مگاپیکسلی JPEG یا JPEG+RAW بگیرد. گوشی های هوشمند یا دوربین کامپکت دیگر قادر به گرفتن عکس های با وضوح 24 یا 48 مگاپیکسلی هستند و ثبت تصاویر 10 مگاپیکسلی موجود در Action 4 ممکن است باعث شود در نوع عکس‌هایی که با آن می‌گیرید تجدید نظر کنید.

با این حال، با توجه به اینکه تقریباً 8 مگاپیکسل تمام چیزی است که برای ویدیوی 4K نیاز دارید، مشابه سونی a7siii، دوربین Action 4 برای به حداکثر رساندن دریافت نور، سنسور بزرگتر را به تعداد مگاپیکسل بالاتر اولویت می دهد. در حالی که هنوز هم می‌توانید عکس‌های پر جنب و جوش را با فضای کافی برای ویرایش بگیرید، (به‌ویژه در فرمت RAW که می‌توانید نقاط برجسته و سایه‌ها را بازیابی کنید)، بزرگ‌نمایی تصاویر یا مشاهده پیکسل‌ها به سرعت از دست دادن جزئیات را آشکار می‌کند.

Action 4 دارای محدوده ISO از 100 تا 12800 است. با این حال، نویز بعد از 1600 قابل توجه بوده و هر چیزی فراتر از 6400 بسیار نامرتب است. برخلاف نسخه های قبلی، Action 4 به شما امکان می دهد سطح کاهش نویز و وضوح را برای کنترل بیشتر بر روی تصویر نهایی خود تنظیم کنید. عملکرد در نور کم جایی است که Action 4 واقعا می درخشد و رقابت خود را آغاز می کند.

با سنسور بزرگتر 1/1.3 خود، که بیش از 2 درصد بزرگتر از سنسور نوع 1/1.7 اینچی موجود در Action 3 است، در گرفتن نور بیشتر برتری دارد و در نتیجه تصاویر تمیزتر و با جزئیات بیشتری در شرایط کم نور ارائه می شود. چیزی که Action 4 را متمایز می کند، توانایی آن در عملکرد بهتر در صحنه های تاریک تر است، به خصوص در مورد حفظ ثبات. در حالی که اکثر دوربین‌های اکشن در شرایط نور کم به حدی دست و پنجه نرم می‌کنند که تثبیت‌کننده‌های آن‌ها واقعاً می‌تواند فیلم‌های شما را ضعیف کند، Action 4 بهتر می‌تواند قبل از اینکه همه چیز شروع به از هم پاشیدن کند، در محیط‌های کم‌نور فیلم تثبیت‌شده ضبط کند.

محدودیت‌هایی در مورد آنچه که یک دوربین با این اندازه می‌تواند انجام دهد وجود دارد، اما نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی نسبت به مدل‌های قبلی است که آن را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای عکاسی در نور کم در بازار دوربین‌های اکشن تبدیل می‌کند. هر دو Action 4 و GoPro Hero 12 می توانند با سرعت 4K و 120 فریم در ثانیه فیلمبرداری کنند، با این حال، وقتی صحبت از حرکت فوق‌العاده آهسته 240 فریم در ثانیه می‌شود، گوپرو با قابلیت عکاسی 2.7K با سرعت 240 فریم بر ثانیه پیشتاز است، در حالی که Action 4 به 1080P محدود شده که به‌طور قابل‌توجهی جزئیات کمتری دارد. این بدون شک یکی از بزرگترین نقاط قوت GoPro است.

DJI Osmo Action 4 دو نمایه رنگی متمایز را ارائه می دهد: استاندارد و D-Log M. حالت رنگ استاندارد فیلمی را با ظاهری طبیعی ارائه می دهد که دارای کنتراست تند و رنگ های دقیق اشباع شده است. اگر می‌خواهید ویدیویی که ویرایش و اشتراک‌گذاری آن آسان باشد، بدون نیاز به تصحیح رنگ گسترده، انتخابی است. با این حال، برای کاربرانی که می‌خواهند با ویرایش‌های ویدیویی خود کنترل بیشتری داشته باشند، D-Log M نمونه‌برداری رنگ را از 8 بیت به 10 بیت افزایش می‌دهد و اشباع و کنتراست کمتری را برای تصویر اعمال می‌کند.

هنگامی که با سنسور بزرگتر ترکیب می شود، عمق رنگ و محدوده دینامیکی را به طور چشمگیری افزایش می دهد. این منجر به حفظ جزئیات در نقاط برجسته مانند ابرهای روشن و نورهای عصر می شود و سایه ها تمیزتر به نظر می رسند. مهمتر از همه، این به شما امکان می دهد ظاهر حرفه ای تری داشته باشید و فیلم Action 4 خود را با محتوای ضبط شده با سایر محصولات DJI مانند پهپاد آنها که از D-Log-M نیز پشتیبانی می کنند مطابقت دهید. همچنین تطبیق فیلم شما با سایر دوربین های حرفه ای را با استفاده از نمایه های تصویر مسطح خود تسهیل می کند.

جمع بندی

شایان ذکر است که اگرچه گوپرو پروفایل تصویر مسطح خود به نام G-Log را ارائه می دهد، اما به اندازه D-Log شرکت DJI غیراشباع نیست، بنابراین به عنوان یک ابزار حرفه ای مناسب نیست، و این امر نشان دهنده این واقعیت است که DJI دارای برتری قوی تری در علم رنگ و پشتیبانی پس از پردازش است.

DJI Osmo Action 4 با عملکرد عالی در نور کم و مشخصات رنگی 10 بیتی D-Log در بازار دوربین های اکشن متمایز است. در حالی که ممکن است با قابلیت‌های حرکت آهسته رقیب GoPro خود مطابقت نداشته باشد، Action 4 یک بسته کامل ارائه می‌کند، که آن را برای کسانی که کنترل درجه‌بندی رنگ و ادغام یکپارچه با دوربین‌های دیگر را در اولویت قرار می‌دهند، انتخاب ارجح است.

مزایا

  • بهبود عملکرد در نور کم
  • عایق رطوبتی بهتر
  • اتصالات مغناطیسی با نصب سریع راحت هستند
  • عمر باتری عالی
  • دکمه ها بازخورد لمسی را بهبود بخشیده اند
  • ضبط D-Log-M را معرفی می کند

معایب

  • گرانتر از مدل قبلی
  • 240 فریم در ثانیه به 1080p محدود شده و بسیار نرم تر است
  • از 12 مگاپیکسل به 10 مگاپیکسل کاهش یافت
منبع
makeuseoftechradar
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا