سخت افزار

چه پردازنده هایی با مادربرد شما سازگار هستند؟

یکی از بهترین چیزها در مورد ایجاد کامپیوتر خود این است که می توانید زمانی که عملکرد شروع به کاهش کرد، آنها را ارتقا دهید. یکی از محبوب ترین ارتقاها، قرار دادن یک پردازنده قدرتمندتر در رایانه است که اساساً به آن مغز سریعتر و قدرتمندتر برای پردازش دستورالعمل ها می دهد. ماهیت ماژولار کامپیوترهای مدرن برای این کار عالی است، اما قبل از خرید یک پردازنده بازی جدید باید چند واقعیت مهم در مورد مادربرد موجود خود بدانید.

نوع سوکت را بررسی کنید

قبل از اینکه حتی یک لیست کوتاه از پردازنده ها را برای ارتقاء خود تهیه کنید، باید دریابید که مادربرد شما چه سوکتی دارد. دلیل آن این است که سوکت رابط بین پردازنده و بقیه مادربرد است و آنچه در یک سوکت قرار می گیرد در هیچ سوکت دیگری قرار نمی گیرد. پردازنده‌های مصرفی از AMD یا Intel می‌آیند و هر سازنده دارای سوکت‌های خاصی برای پردازنده‌های خود است.

شایان ذکر است که اگر رایانه ای که می خواهید آن را ارتقا دهید، لپ تاپ است، احتمالاً خوش شانس نیستید زیرا اکثر لپ تاپ ها پردازنده خود را به مادربرد لحیم می کنند و هر فرصتی برای ارتقاء از بین می رود. برای کامپیوترهای دسکتاپ، این کمتر رایج است، زیرا اکثر مادربردها اجازه برداشتن پردازنده را می دهد. چیزی که باید بدانید این است که آیا مادربرد AMD یا Intel دارید و به چه سوکتی مجهز شده است.

اینتل در حال حاضر سه نسل از سوکت LGA1700 با سازگاری با پردازنده های نسل 12، 13 و 14 اینتل Core استفاده کرده است. AMD از سوکت AM4 برای سری های رایزن 1000 تا 5000 و سوکت جدید AM5 در سری Ryzen 7000 استفاده می کند. می‌توانید سری Ryzen 6000 را نادیده بگیرید، زیرا این سری فقط برای لپ‌تاپ‌ها بود و در نتیجه، روی آن لحیم شده بود. اگر سوکت قدیمی‌تری نسبت به این سه گزینه دارید، همچنان می‌توانید پردازنده خود را ارتقا دهید، اما ممکن است در دسترس بودن کم باشد و هر پردازنده دست دومی تا به حال گارانتی سازنده ندارد.

تراشه نیز مهم است

در حالی که نوع سوکت تعیین می کند که چه سری پردازنده را می توانید ارتقا دهید، قبل از ارتقا چند ملاحظات دیگر وجود دارد. مهم است که بدانید مادربرد شما از چه چیپست پشتیبانی می کند، زیرا می تواند ویژگی های پردازنده جدید شما را محدود کند.

برای مثال، چیپست‌های کلاس Z پیشرفته اینتل تنها چیپست‌هایی هستند که از اورکلاک پشتیبانی می‌کنند، بنابراین اگر به پردازنده های کلاس K نگاه می کنید، مطمئن شوید که مادربرد شما می تواند از اصلاح کننده های قفل نشده پشتیبانی کند، در غیر این صورت، افزایش عملکرد مورد نظرتان را دریافت نخواهید کرد. برای AMD، هر چیپست به جز مدل های کلاس A از اورکلاک پشتیبانی می کند، به جز پردازنده های X3D Ryzen که به دلیل حافظه نهان 3 بعدی قابل اورکلاک نیستند.

TDP قابل پشتیبانی مادربرد را بررسی کنید

همچنین بررسی کنید که آیا TDP پردازنده جدید در مادربرد شما کار می کند یا خیر. برخی از قدرتمندترین پردازنده های بازی در مادربردهای کم مصرف به خوبی کار نمی کنند زیرا به وات بیشتری نسبت به توان تولید مادربرد نیاز دارند. این عمدتاً در مورد چیپست‌های سری B اینتل و سری A شرکت AMD که مادربرد برای پشتیبانی از محدودیت‌های حداکثر توان طراحی نشده، مورد توجه قرار می‌گیرد.

آیا می‌خواهید ارتقا را خودتان انجام دهید؟

همچنین بهتر است به این فکر کنید که آیا این ارتقایی است که می‌خواهید خودتان انجام دهید یا می‌خواهید به شخص دیگری پول بدهید تا CPU را با شما عوض کند. در حالی که تغییر یک CPU خیلی سخت نیست، اما خطر آسیب رساندن به کامپیوتر شما را به همراه دارد، به خصوص اگر اولین بار باشد که یکی را عوض می کنید. باید دستورالعمل‌های حذف خنک‌کننده و پردازنده، تمیز کردن خمیر حرارتی موجود و جایگزینی آن با یک بار تازه را دنبال کنید.

منبع
xda-developers
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا