سخت افزار

انویدیا نسل بعدی تراشه های ابررایانه هوش مصنوعی خود را معرفی کرد

انویدیا نسل بعدی تراشه های ابررایانه هوش مصنوعی خود را عرضه کرده که احتمالا نقش مهمی در پیشرفت های آینده در یادگیری عمیق و مدل های زبان بزرگ (LLM) مانند GPT-4 OpenAI خواهد داشت. این فناوری نشان‌دهنده یک جهش قابل توجه در نسل گذشته است و آماده استفاده در مراکز داده و ابررایانه‌ها (کار بر روی کارهایی مانند پیش‌بینی آب و هوا و آب و هوا، کشف دارو، محاسبات کوانتومی و موارد دیگر) است.

محصول کلیدی پردازنده گرافیکی HGX H200 مبتنی بر معماری “Hopper” انویدیا است که جایگزینی برای GPU محبوب H100 می باشد. این اولین تراشه این شرکت بوده که از حافظه HBM3e استفاده می‌کند و سریع‌تر و ظرفیت بیشتری دارد، بنابراین برای مدل‌های زبان بزرگ مناسب‌تر است. این شرکت نوشت: “NVIDIA H200 مبتنی بر HBM3e با 141 گیگابایت حافظه با سرعت 4.8 ترابایت در ثانیه ارائه شده که تقریباً دو برابر ظرفیت و 2.4 برابر پهنای باند بیشتر در مقایسه با نسل قبلی خود A100 است.”

از نظر مزایای هوش مصنوعی، انویدیا می گوید HGX H200 سرعت استنتاج را در Llama 2، یک LLM با 70 میلیارد پارامتر، در مقایسه با H100 دو برابر می کند. این در پیکربندی‌های 4 و 8 جهته در دسترس خواهد بود که با نرم‌افزار و سخت‌افزار در سیستم‌های H100 سازگار است. همچنین در هر نوع دیتاسنتر (در محل، ابر، هیبردی-ابر و اج) کار خواهد کرد و توسط خدمات وب آمازون، گوگل کلود، مایکروسافت آژور و Oracle Cloud Infrastructure و سایر موارد مستقر می شود. قرار است در سه ماهه دوم سال 2024 وارد بازار شود.

محصول کلیدی دیگر انویدیا “سوپرتراشه” GH200 Grace Hopper است که با GPU HGX H200 و هست های NVIDIA Grace مبتنی بر آرم با استفاده از پیوند NVLink-C2C شرکت تداخل می کند. انویدیا بیان کرد: “این برای ابررایانه‌ها طراحی شده تا به دانشمندان و محققان اجازه دهد تا با شتاب بخشیدن به برنامه‌های پیچیده هوش مصنوعی و HPC که دارای ترابایت داده هستند، با چالش‌برانگیزترین مشکلات جهان مقابله کنند.”

به گفته شرکت GH200 در “بیش از 40 ابررایانه هوش مصنوعی در مراکز تحقیقاتی جهانی، سازندگان سیستم و ارائه دهندگان ابری” از جمله دل، Eviden، Hewlett Packard Enterprise (HPE)، لنوو، QCT و سوپر ماکرو استفاده خواهد شد. در میان آنها، ابررایانه‌های HPE Cray EX2500 قابل توجه هستند که از چهار GH200 استفاده می‌کنند و تا ده‌ها هزار گره سوپرچیپ Grace Hopper را مقیاس‌بندی می‌کنند.

شاید بزرگترین ابرکامپیوتر گریس هاپر ژوپیتر باشد که در تاسیسات یولیخ در آلمان واقع شده که در سال 2024 به “قوی ترین سیستم هوش مصنوعی جهان” تبدیل خواهد شد. به گفته انویدیا، این سیستم از معماری خنک‌کننده مایع استفاده می‌کند، “با یک ماژول تقویت‌کننده شامل نزدیک به 24000 سوپرتراشه NVIDIA GH200 که به پلتفرم شبکه NVIDIA Quantum-2 InfiniBand متصل شده‌اند.”

انویدیا می‌گوید Jupiter به پیشرفت‌های علمی در تعدادی از زمینه‌ها از جمله پیش‌بینی آب‌وهوا و آب‌وهوا، تولید آب‌وهوا و شبیه‌سازی‌های آب و هوا با وضوح بالا با تجسم تعاملی کمک خواهد کرد. همچنین برای کشف دارو، محاسبات کوانتومی و مهندسی صنایع استفاده خواهد شد. بسیاری از این حوزه‌ها از راه‌حل‌های نرم‌افزاری سفارشی انویدیا استفاده می‌کنند که توسعه را آسان می‌کند، اما گروه‌های ابررایانه را نیز به سخت‌افزار انویدیا متکی می‌کند.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا