گوناگون

هوش مصنوعی به حوزه هواشناسی راه پیدا کرد

یک اپلیکیشن پیش بینی آب و هوا مبتنی بر یادگیری ماشین که توسط محققان DeepMind به نام GraphCast توسعه یافته که می تواند متغیرهای آب و هوا را در مدت 10 روز و در کمتر از یک دقیقه پیش بینی کند. در گزارشی، دانشمندان تاکید کردند که GraphCast از فناوری‌های پیش‌بینی الگوی آب و هوای سنتی با نرخ تأیید 90 درصد بهتر عمل کرده است.

برنامه پیش‌بینی آب‌وهوای مبتنی بر هوش مصنوعی با در نظر گرفتن “دو حالت اخیر آب‌وهوای زمین” کار می‌کند که شامل متغیرهای زمان آزمایش و شش ساعت قبل است. با استفاده از این داده ها، GraphCast می تواند وضعیت آب و هوا را در شش ساعت پیش بینی کند. در عمل، هوش مصنوعی قبلاً کاربرد خود را در دنیای واقعی به نمایش گذاشته است.

این ابزار 10 روز قبل از وقوع طوفان لی در لانگ آیلند فرود آمدن آن را پیش‌بینی می‌کرد، در حالی که فناوری‌های سنتی پیش‌بینی آب‌وهوا که توسط هواشناسان در آن زمان استفاده می‌شد، عقب مانده بود. پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط شبیه‌سازی‌های آب و هوای استاندارد ممکن است بیشتر طول بکشد، زیرا به‌طور سنتی، مدل‌ها برای پیش‌بینی دقیق باید فیزیک پیچیده و دینامیک سیالات را در نظر بگیرند.

نه تنها الگوریتم پیش‌بینی آب و هوا از فناوری‌های سنتی برای پیش‌بینی الگوهای آب‌وهوا از نظر سرعت و مقیاس بهتر عمل می‌کند، GraphCast همچنین می‌تواند رویدادهای آب‌وهوای شدید را پیش‌بینی کند، که شامل طوفان‌های استوایی و امواج دمای شدید در مناطق می‌شود. و از آنجایی که این الگوریتم را می‌توان با داده‌های اخیر دوباره آموزش داد، دانشمندان معتقدند که این ابزار فقط در پیش‌بینی نوسانات در الگوهای آب‌وهوا که همزمان با تغییرات بزرگ‌تر همسو با تغییرات آب‌وهوایی است، بهتر می‌شود.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا