سخت افزار

تراشه‌های AMD Ryzen 8040 با قابلیت هوش مصنوعی معرفی شدند

ژانویه گذشته، AMD با عرضه تراشه‌های Ryzen 7040، اولین پردازنده‌های x86 که واحد پردازش عصبی (NPU) را برای بارهای کاری هوش مصنوعی ادغام می‌کند، اینتل را شکست داد. تراشه‌های “Core Ultra “Meteor Lake اینتل که مدت‌ها با تأخیر مواجه شده بود، اولین تراشه‌هایی است که NPU را ادغام می‌کند، قرار است در 14 دسامبر وارد بازار شوند.

اما به نظر می‌رسد که AMD نمی‌تواند اینتل را یادآوری کند که عقب مانده است: امروز AMD تراشه‌های سری Ryzen 8040 را معرفی کرد، دسته بعدی سخت‌افزار لپ‌تاپ مجهز به هوش مصنوعی، که به ما اوج را در نقشه راه آینده هوش مصنوعی خود می‌دهد. به گفته AMD، تراشه‌های Ryzen 8040 که در ابتدا توسط تراشه 8 هسته‌ای Ryzen 9 8945HS هدایت می‌شوند، تا 1.4 برابر سریع‌تر از مدل‌های قبلی خود در مورد عملکرد مدل Llama 2 و AI vision هستند.

همچنین گزارش شده که در هنگام بازی تا 1.8 برابر سریعتر از تراشه رده بالای 13900H اینتل و برای تولید محتوا 1.4 برابر سریعتر عمل می کنند. البته، آزمایش واقعی، مقایسه آنها با تراشه‌های Core Ultra جدید اینتل است که برای بنچمارک کردن AMD در دسترس نبودند. واحد پردازش عصبی AMD روی همه تراشه‌های Ryzen 8040 به جز دو مدل پایین‌رده یعنی Ryzen 5 8540U شش هسته‌ای و Ryzen 3 8440U چهار هسته‌ای در دسترس خواهد بود.

این شرکت می گوید واحد پردازش عصبی رایزن 7040، AMD XDNA، می تواند به 10 ترافلاپس (عملیات ترا در ثانیه) دست پیدا کند، در حالی که NPU 8040 می تواند به 16 ترافلاپس برسد. با نگاهی بیشتر به سال 2024، AMD همچنین معماری NPU بعدی خود را با نام رمز “Strix Point” معرفی کرد که “بیش از 3 برابر عملکرد AI NPU مولد” را ارائه می دهد. اساسا، انتظار نداشته باشید که AMD به این زودی ها جاه طلبی های هوش مصنوعی خود را کاهش دهد.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا