فناوری

مینی کامپیوتر یا دسکتاپ: کدام یک ارزش خرید دارد؟

امروزه، مینی کامپیوترهای جدید به اندازه کافی قدرتمند هستند که بتوانند کار روزمره و بازی را اجرا کنند، زیرا اجزای سخت افزاری در هر نسل قدرتمندتر می شوند. با بهینه سازی بازی ها و خروجی سخت افزار کارآمدتر، یک مینی کامپیوتر می تواند بهترین خرید سخت افزار کامپیوتر شما در سال 2024 باشد.

مقایسه عملکرد

کامپیوترهای دسکتاپی همیشه به دلیل داشتن کارت های گرافیکی خنک کننده و اندازه کامل، به طور قابل توجهی قدرتمندتر از مینی کامپیوترها خواهند بود. با این حال، شما نباید عملکرد AMD APU را دست کم بگیرید. APUها گرافیک یکپارچه دارند و AMD تلاش زیادی را برای توسعه دستگاه های قابل حمل مانند لپ تاپ، کامپیوترهای دستی و البته مینی کامپیوترها انجام داده است.

این باعث می شود این APUها برای رسیدگی به بارهای بزرگتر از آنچه انتظار داریم از آنها استفاده کنند. قرار دادن این تراشه ها در مینی کامپیوتر با خنک کننده بهتر از لپ تاپ ها و کامپیوترهای دستی به تولید کنندگان این امکان را می دهد تا عملکرد بیشتری را از آنها استخراج کنند و عملکرد آن را در مقایسه با کامپیوترهای کامل با همان مشخصات رقابتی می کنند.

به عنوان مثال، کامپیوتر Beelink Ser5 Max مجهز به Ryzen 7 5800H را با یک دسکتاپ معادل مجهز به APU Ryzen 7 5700G مقایسه کنید. معیارهای Nanoreview نشان می دهد که آنها از نظر عملکردی کاملاً نزدیک هستند و عملکرد تک و چند هسته ای مشابه دارند. با عملکرد قابل مقایسه، سخت است که انکار کنید که مینی کامپیوتر در براکت عملکردی با دامنه کم به میانی برنده می شود.

بهره وری و سهولت استفاده

مینی کامپیوترها از نظر عملکردی مشابه با دسکتاپ هستند. با این حال، آنچه مینی کامپیوتر بیش از دسکتاپ دارد، دسترسی آسان آن است. لازم نیست در پشت رایانه سنگین خود با تعداد زیادی کابل که به قسمت پشت آن وصل شده، سر و صدا کنید و به تمام آنچه که نیاز دارید در کامپیوتر کوچک روی میز خود دسترسی داشته باشید.

مینی کامپیوترها حتی در مقایسه با مادربردهای تمام اندازه لازم نیست به IO و رابط ها محدود شود. به عنوان مثال مینی کامپیوتر Minisforum UM780 XTX با Ryzen 7 7840Hs و 32 گیگابایت رم DDR5 دارای رابط های بیشتری از آنچه انتظار دارید از یک دسکتاپ با قیمت مشابه است.  مادربردهای AMD سری A کمترین مشخصه هستند و معمولاً حتی DisplayPort ندارند.

اگر درگاه های UM780 XTX کافی نیست، می توانید یک هاب USB-C با سرعت بالا وصل کنید. هاب های USB معمولاً دردی برای استفاده در دسکتاپ دارند زیرا کابل های بسیار کوتاهی دارند، اما با یک مینی کامپیوتر که روی میز شما قرار دارد، کابل های کوتاه در واقع از اضافه کردن IO بیشتر بدون افزایش درهم و برهمی کابل استقبال می کنند.

در مواقعی که نیاز هست کاری را انجام دهید که به کامپیوترتان نیاز است، می توانید به راحتی Mini PC خود را به تنظیم دفتر خود وصل کنید و به کار خود ادامه دهید. شما می توانید به راحتی آن را به خانه بیاورید و آن را به خانه خود وصل کنید، برخی از کارها را در آنجا انجام دهید، یا با وصل کردن آن به تلویزیون خود، برخی از بازی ها را انجام دهید.

آیا یک مینی کامپیوتر قابل ارتقا با رایانه دسکتاپی است؟

قابلیت ارتقا ضعیف ترین نقطه مینی کامپیوتر است. دسکتاپ ها دارای قابلیت ارتقا نزدیک به نامحدود هستند که در آن می توانید به راحتی هر کامپوننت اصلی را جایگزین کنید. شما قادر به به روزرسانی CPU/APU مینی کامپیوتر نخواهید بود، اما در بسیاری موارد می توانید رم و ذخیره سازی را با SSD ارتقا دهید.

در حالی که شما نمی توانید APU را ارتقا دهید، بسیاری از کاربران مینی کامپیوتر با اضافه کردن گرافیک های اکسترنال قدرتمند با موفقیت متفاوت آزمایش کرده اند. این امر بسیار پتانسیل بیشتری را باز می کند زیرا مینی کامپیوتر شما می تواند به عنوان یک رایانه “کار” عمل کند در حالی که یک دستگاه بازی قدرتمند در صورت وصل کردن یک گرافیک اکسترنال در خانه است. محفظه های گرافیک اکسترنال گران هستند، اما اگر می خواهید یک کامپیوتر همه کارها را برای شما انجام دهد، ممکن است ارزش آن را داشته باشد.

نتیجه گیری

اگر اوج عملکرد یا ارتقاء بزرگترین نگرانی شما نباشد، مینی کامپیوتر یکی از ساده ترین راه های خرید کامپیوتر است و بلافاصله آن را کار می کند. مینی کامپیوترها دارای ردپای کوچکتر از لپ تاپ ها است و باعث می شود که آنها در یک کیسه کوچکتر به راحتی در آن قرار بگیرند – بنابراین در مورد نسخه های کوچکترین نسخه سخت افزاری بعدی خود را به دست ندهید.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا